Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny som fuld tid selvstændig - hvad kan jeg trække fra?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er fornyligt startet op fuld tid med egen selvstændig I/S virksomhed indenfor den digitale branche / udarbejdelse af hjemmesider, apps mv.
Det hele er gået lidt stærkt og dette er første gang jeg bevæger mig ud i denne "verden" og betragter mig endnu selv som ret "grøn" indenfor området.

Jeg har lidt forskellige spørgsmål mht. udgifter af virksomhedsrelaterede ting - hvorvidt jeg kan trække det fra i virksomhedens regnskab eller ej.

Et par enkelte noter omkring mine forhold:
- Jeg forventer at tjene over 50.000 kr (regner med noget ala. 300.000 kr. det første år)
- Jeg er momsregistreret / har CVR nr. (og har allerede indberettet moms et par gange)
- Jeg arbejder pt. hjemmefra

Måske du kan be/af-kræfte nogle af følgende punkter:

1. Indkøb af bærbar computer
- Jeg mangler pt. en bærbar til at tage med til kundemøder og som jeg kan bruge til grafisk/udviklingsarbejde både fra basen hjemmefra og ude hos kunderne.

# Moms kan trækkes fra:
Ja

# Fradragsberettiget (kan trækkes fra som udgift i virksomhedens regnskab):
Ja, Fuldt

2. Transportudgifter (metro, bus, tog)
- De fleste af mine kunder holder til i centrum af København. Jeg tager ofte metroen eller bus og i få tilfælde tog til møder.

# Moms kan trækkes fra:
Nej - der er ikke moms pålagt metrobilletter mv(?).

Ja, Fuldt

3. Indkøb af Kontorinventar
- Jeg mangler pt. lidt forskelligt praktisk inventar til mit kontor, bla:

3.1 Kontorstol
3.2 Printer (herunder: papir, blæk)
3.3 Kontorlampe

# Moms kan trækkes fra:
Ja

Ja, Fuldt

4. Telefon + Ipad
- Dette er muligvis lidt mere kringlet. Jeg har pt. en abonnementspakke jeg betaler 700 kr. / måneden for. Udgifter i pakken er for Telefonen/Ipad og løber over x antal måneder. Jeg vurderer at bruge telefon + Ipad ca. 80% i virksomheden og 20% privat.
Jeg kan købe mig ud af abonnementet (hvilket jeg gerne vil) ved et engangsbeløb på de to ting:

4.1 Telefon: 2.680 kr
4.2 Ipad: 2.260 kr.
4.3 Nuværende abonnement: 700 kr. / måneden

# Moms kan trækkes fra:
Ik sikker

Ik sikker

5. Udgifter til ekstern grafisk/udviklingsassistance
- Alt efter projekt og opgave, outsourcer jeg del-opgaver til nogle tætte samarbejdspartnere. Det er normalt estimeret pr. time / fixed fee. De sender en faktura når arbejdet er udført

# Moms kan trækkes fra:
Går ud fra dette kommer an på hvem der bliver outsourcet til. (om de er momsregistreret)

Ja, Fuldt

6. Hostingomkostninger
- Jeg har et par servere stående til egne portfolio sites + små kundesites. Det løber måske op i 5-800 kr. / måneden.

# Moms kan trækkes fra:
Ja

Ja, Fuldt

7. Adobe CC pakken
- Til alt grafisk arbejde er Adobe CC pakken (med photoshop, illustrator osv.) indkøbt. Det er abonnoment pr. måned til ca. 300 kr.

# Moms kan trækkes fra:
Ja

Ja, Fuldt

8. Internet
- Jeg har pt. internet privat hos Yousee. Kan det på nogen måde trækkes fra i moms eller fradrag ud fra et estimat af hvor meget det bliver brugt i virksomheden og privat?

# Moms kan trækkes fra:
Ik sikker

Ik sikker

9. Andet - hjemmekontor - strøm, frokost osv.
- Jeg har ingen ide om hvilke regler der findes indenfor dette område. Jeg arbejder som sagt hjemmefra pt. og sidder nogle dage nærmest 24/7 ved computeren - det kan bestemt mærkes på strømregningen. Endvidere spiser jeg også frokost hjemme i min arbejdstid. Er der nogle forhold omkring dette eller andet som man belejligt kan trække fra?

9.1 - Strøm
9.2 - Frokost (pt. går jeg bare i netto og køber rugbød og pålæg)
9.3 - Andet??

# Moms kan trækkes fra:
Ik sikker

Ik sikker

Det var nok alt i denne omgang. Som sagt er jeg ny indenfor dette område, så prøver at gøre mig lidt klogere på det hele.

På forhånd tak! :)
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:44

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 16:57

jabasas:
9.2 - Frokost (pt. går jeg bare i netto og køber rugbød og pålæg)

Den der er jeg 99,9% sikker på at du selv "æder"". Big Smile

Mht. resten er det da en fremragende ide, og gode penge givet ud, at få en revisor ind over.
Det er de færreste der kan præstere et årsregnskab på egen hånd - selv med god hjælp fra div. kloge Aminoer.

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:14

Hej Fru Harmann,

Tak for svar.

Ingen tvivl om at jeg skal have fat i en revisor. På nuværende tidspunkt og indtil jeg finder en revisor, så prøver jeg blot lige at gøre mig selv bare en lille smule klogere på nogle af de enkelte forhold :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31

1:

Ja hvis du skal bruge den i arbejdet så ja - eneste du skal er at dele momsen hvis du har maskinen hjemme, så du ærligt afspejler brug privat/virksomhed som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

2:

ja hvis du skriver fra til og formål, ex kundebesøg Hansen i Nørregade - ved tog fra f.eks. lyngby til nørreport - ikke moms på men ellers ja

3: 

ja til begge så længe det ikke er noget du kan forventes at bruge privat

4: 

Du kan trække abonnement telefon fra og samme med ipad - hvis begge bruges i erhvervet, og igen dele momsen som i linket til 1. Du vil skulle lægge 2.600 kr på din skattepligtige indkomst for rådigheder over fri telefon

5:

Ja hvis der er moms på regningen så både moms og fradrag-  hvis der ikke er så er det fra en person der skal opgive CPR og du SKAL indberette til skat som bidragsplig b-indkomst for modtager og så har du fradrag for udgiften

6:

Ja begge dele, igen hvis du bruger dem privat - dele momsen som i 1

7:

Ja til begge og samme igen med delt moms hvis du bruger det privat eller bare 100% firma

8:

ja fuldt fradrag for internet (ikke med tv pakke inkl. dog) - så længe det er rent internet og du bruger det i virksomheden - igen - dele momsen så det afspejler fordeling af brug privat og virksomhed som i 1

9:

Strøm vil du sikkert kunne argumentere for - men absolut bedst med bimåler - eller måske en andel der svarer til % af areal virksomhed/privat  - men den er altid lidt tricky da du jo måske bruger langt mere til vaskemaskiner og varme osv - så tricky - men i princip ja - læs evt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html

Frokost og anden fortæring til dig selv som ejer - Nej intet fradrag af nogen art - heller ikke hvis du spiser en pølse selv ved Nørreport station, alle skal selv betale deres egen mad. Giver man de ansatte mad, ville de også få lagt beløb på indtægten som skatteværdi af det gode, så den duer slet ikke.

Her et lille skema til slut med lidt regler for moms og skattefradrag for en række områder fra dansk revision: http://www.danskrevision.dk/Nyheder/Documents/Marts%202012%20Skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation.pdf 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:40

1. Her er der flere forhold at tage hensyn til.

Bruger du også bærbaren privat? Hvis ja, så kan kun den erhvervsmæssige andel af momsen trækkes fra, mens den private andel af momsen i stedet vil blive til skattefradrag.

Koster bærbaren mere end 12.300 kr. kan den kun afskrives med 25% om året (indtil den resterende del er under 12.300 grænsen igen, hvor den så kan afskrives 'færdig').

2. Korrekt.

3. Korrekt. Er dit kontor dog i privaten, kan det være kringlet med eksempelvis en kontorstol, som skat måske kan trække privat andel af.

4. Skattefradraget og momsfradraget af telefon køb og ipad køb trækkes på samme måde som med bærbaren nævnt herover.

Dit telefonforbrug er som oftest med moms, og vil være fradragsberettiget fratrukket 2.500 kr. (inkl. moms) om året.

5. Korrekt.

6. Korrekt.

7. Hvis der fremgår moms af fakturaen fra Adobe, så ja. Ellers korrekt.

8. Internet trækker du også fra på samme måde som telefonforbrug. De 2.500 kr. privat andel er for både internet og tlf forbrug. Så har du eksempelvis 2000 kr. tlf og 2.000 internet om året, så er der fradrag for 1.500 kr.

9. Fradrag for hjemmekontor er meget svært at få. Det kræver meget at opnå et sådant fradrag. Hvis kontoret bare kan bruges privat, altså hvis man eksempelvis har mulighed for at lægge en madras på gulvet så en gæst kan sove der, vil skat typisk ikke godkende et sådant fradrag.

Mad til dig selv på arbejdet, nej.

God weekend.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46

Lars Thomsen:

Dit telefonforbrug er som oftest med moms, og vil være fradragsberettiget fratrukket 2.500 kr. (inkl. moms) om året.

8. Internet trækker du også fra på samme måde som telefonforbrug. De 2.500 kr. privat andel er for både internet og tlf forbrug. Så har du eksempelvis 2000 kr. tlf og 2.000 internet om året, så er der fradrag for 1.500 kr.

2.600 kr for 2014 og frem - og de 2.600 kr skal i personlig virksomhed ikke efter min mening trækkes fra - fradraget - Man trækker bare hele beløbet (efter den delte moms privat/virksomhed) fra og når året er slut, så laver man skatte reguleringer - sikkert på en del andre ting også, og her kommer de 2.600 kr ind som værdi af fri telefon - men resultatet bliver jo ens - man beskattes af de 2.600 kr

vh

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:34

Cookie - John Hannover:
2.600 kr for 2014 og frem

Ah ja, det er korrekt, sorry. :-)

Cookie - John Hannover:
de 2.600 kr skal i personlig virksomhed ikke efter min mening trækkes fra - fradraget - Man trækker bare hele beløbet (efter den delte moms privat/virksomhed) fra og når året er slut, så laver man skatte reguleringer - sikkert på en del andre ting også, og her kommer de 2.600 kr ind som værdi af fri telefon - men resultatet bliver jo ens - man beskattes af de 2.600 kr

Så du mener altså, at man også lige skal betale AM-bidrag af det? Det kan jeg ikke følge dig i, må jeg indrømme, John.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 18:51

Hej

Du har rigtig mange konkrete spørgsmål. Jeg kan ikke give dig svare på hvert spørgsmål, men andre har heldigvis været igang.

Det jeg kan give er at skabe et overblik over den økonomiske administration af din virksomhed. Forstår du den, bliver det nemmere at hådtere detaljerne.

Starter du med at læse Fradrag i skatteregnskabet, så har du et godt udgangspunkt for at arbejde dig ind i de andre regnskabsmæssige emner.

kh

Mogens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15

hvis man trækker 2.600 kr mindre fra i sit regnskab så får man da helt det samme - man betaler skat og am bidrag af et overskud som så er 2.600 kr højere, men det er bare ikke den rigtige måde at gøre det.

Det er helt som med f.eks. gaver, repræsentation og en god del andet som der ikke er fuldt fradrag for. Man får et driftsresultat fra virksomheden - lad os kalde det overskud 100.000.

Så tager man den ikke fradragsberettigede værdi af f.eks gaver og repræsentation og vi lejer det er 10.000 kr - så er det skattemæssige resultat 110.000 kr som er det skattemæssige resultat

Så er der telefonen som er 2.600 kr som tillæg til personlig indkomst og ja det betaler man da skat og AM bidrag af - mener du at der ikke er både skat og am bidrag af den indtægt på 2.600 kr eller hvad mener du?

her skat om rubrik 462 for personlig virksomhed udvidet selvangivelse https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2112242  - hvor jeg dog nok synes det er besværligt vist - men også her taler skat jo netop om at trække 2.600 kr fra telefonudgiften i virksomhedens skatteregnskab (som gør overskud 2.600 højere til skat og am-bidrag  I skatteregnskabet - fordi det driftesmæssigt er det fulde beløb man bogfører men man skatteregulerer for det

lønansatte skal også indberette som am pligtig indkomst- det er der vel ikke skygge af tvivl om - mener du at folk med personlig virksomhed har anden skat end andre af samme ting? Det er givet både skat og AM bidrag af de 2600 kr

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)