Da jeg er blevet tilbudt et varelager som har en produktionspris på varelageret samt emballage på 150.000kr, som jeg kan få vurderet hos producenterne. Købes privat.
Du kan NOK godt starte et ApS med varerne, men kun hvis du i forbindelse med stiftelsen får en revisorerklæring på værdien af varerne, og det koster...
I et ApS kan du få penge ud i form af løn (med A-skat) eller i form af udlodning EFTER der er betalt selskabsskat.
Men hvorfor ikke bare gøre det som enkeltmandsvirksomhed, er der nogen særlig risiko forbundet med salget af varerne?
Taker for svaret, nej der er ikke nogen risiko ved salgetaf varene, men da jeg satser på at det er institioner, sygehuse, m.m som skal være kunder, vil jeg gerne fra starten have et APS da der er flere som gerne vil invistere i ideen hvis det kommer igang, samt ved større bestillinger kræver leverandøre ikke den samme sikkerhed for APS.
Stift med 50 t kontant og lad så selskabet købe aktiver, det er langt billigere end at stifte med værdi af aktiver (apportindskud)
vh
Med risiko for at erhvervsstyrelsen opfatter det som omgåelse af reglerne om apportindskud. Specielt en risiko hvis der stiftes kontant og kapitalen umiddelbart bagefter bruges til at købe aktiver af samme værdi hos stifter.
Med risiko for at erhvervsstyrelsen opfatter det som omgåelse af reglerne om apportindskud. Specielt en risiko hvis der stiftes kontant og kapitalen umiddelbart bagefter bruges til at købe aktiver af samme værdi hos stifter.
godt point - men hvis man er stensikker på, at aktverne har 100% den værdi man behøver (ikke en rusten folkevogn) så burde det vel ikke være en stor risiko, men godt at ha i tanken, det skal ikke være noget der har mindre værdi end 100% af det man køber efter stiftelsen
Er det et reelt varelager købt for 60.000 kr med fuld samme værdi - så bør det vel ikke være et problem at købe det ind for kapitalen fra personlig virksomhed?
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Den risiko man løber ved ikke at have en rigtig vurdering (f.eks.vurderingsmand) indover er, at i det tilfælde værdierne der bliver indskudt ikke er det værd som stifter selv synes, så er der kun en mulighed for Erhvervsstyrelsen. Det er tvangsopløsning. Det er ikke muligt at rette op på den manglende stiftelseskapital efterfølgende. Det er vist 3 år man lever med den risiko.
Den risiko man løber ved ikke at have en rigtig vurdering (f.eks.vurderingsmand) indover er, at i det tilfælde værdierne der bliver indskudt ikke er det værd som stifter selv synes, så er der kun en mulighed for Erhvervsstyrelsen. Det er tvangsopløsning. Det er ikke muligt at rette op på den manglende stiftelseskapital efterfølgende. Det er vist 3 år man lever med den risiko.
lyder jo rimeligt nok, men i praksis - hvordan opstår situationen??.
Jeg kan ikke forestille mig ret mange tilfælde, hvor kreditorer et par år efter en stiftelse skule gå ind og kræve opløsning og overførsel af hæftelse til personlig, med den begrundelse, at aktiver købt for selskabskapitalen for 1,5 år siden ikke havde reel værdi af 50.000 kr. Erhvervsstyrelsen selv, foretager vel aldrig den slags kontrol - eller findes der en sådan kontrol type hvis selskabet udtages til en sjælden skattekontrol i sig selv?
Mig bekendt er der idag ingen kontrol af betydning hvad angår selskabskapital. Selskaber i hobetal angiver klare negative kapitaler og skriver standardberetninger om, at den forventes retableret år ud og år ind
Jeg er selvklart 100% enig i, at man altid kun skal købe ting og aktivere - til den 100% korrekte værdi.
venligst john
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det kunne være en kreditor som har brændt fingerne på et selskab og vil gøre selskabsejer personligt ansvarlig. Det kunne være almindelig "ondt i røven". Forargelse, hævn mv. Selv SKAT kunne have interesse i det.
Det er bare vigtigt at hvis man vælger at omgå reglerne - så har man valgt en vej, som hvis man bliver taget ingen nødudgang har.