Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er dette lovligt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte en webshop op med salg af sportsartikler.

Når jeg henvender mig til leverandørerne får jeg oftest at vide (nærmest hver gang) at jeg ikke kan blive forhandler af deres produkt da de ikke sælger til webbutikker. Desuden er der et par stykker som ikke handler med det danske marked.

Må jeg købe mine varer til butikken (altså til videresalg) hos distributøreren i Rumænien. Jeg har gode kontakter i landet og er ofte dernede selv. Det vil derfor ikke være noget problem at tage dem med retur.

Det handler om at jeg gerne vil have et bredt udvalg i min butik. Jeg har selv fundet nogle mærker som jeg regner med at kunne sælge, men jeg synes butikken vil fremstå pænere og mere seriøs hvis jeg også forhandler mærkevarene. Det selvom jeg med denne løsning ikke rigtig tjener det helt vilde.

men det store spørgsmål er selvfølgelig - er det overhovedet lovligt?

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 14:57

Det mener jeg kommer helt an på, hvilken aftale leverandøren i Danmark har af aftale med mærkerne. Det er meget muligt, at leverandøren i Rumænien har stående i sin kontrakt, at han/hun kun må sælge til virksomheder i Rumænien samt bestemte virksomhedsformer eller virksomheder med bestemt omsætning eller brand.

Så svaret kan ikke gives på forhånd.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 16:37

Men gad vide om det er mig eller firmaet i Rumænien der har ansvaret for at vide det eller gøre opmærksom på det.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 16:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Bruun Rasmussen:
Når jeg henvender mig til leverandørerne får jeg oftest at vide (nærmest hver gang) at jeg ikke kan blive forhandler af deres produkt da de ikke sælger til webbutikker. Desuden er der et par stykker som ikke handler med det danske marked.

Har du prøvet og vende den om med dem, hvis du har en butik der har åben lørdag fra 12-14, så må du vel også gerne videresælge over nettet ?

den er lykkedes før for mig

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 17:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det må vel betragtes som at "parallelle importere".

Som jeg ser det må du godt, uden dog at vide så meget om det. Rumænien er vel med i EØS.

Her er et link og lidt tekst derfra: http://startvaekst.dk/parallel-import

"En parallelimportør kan drage nytte af prisforskellene ved at importere originale varer fra udlandet til Danmark og sælge dem i konkurrence med autoriserede forhandlere.

Parallelimport er tilladt fra EØS - lande. Det er fx tilladt at importere mærkevare-cowboybukser fra England. En vare, som bringes lovligt på et marked i EU, kan frit cirkulere mellem de øvrige nationale markeder i fællesskabet. Det fremgår af EU's konkurrenceregler.

Parallelimporterer du derimod varer fra lande udenfor EØS, har producenten ret til at forhindre dette.

"

Her er også en tidligere debat:

http://www.amino.dk/forums/t/37672.aspx

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 05:53

Ja, mærkevarer købt indenfor EU er lovlige til vidersalg, udenfor EU skal der foreligger tilladelse fra producenten.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)