Jeg overvejer at starte en webshop op med salg af sportsartikler. Når jeg henvender mig til leverandørerne får jeg oftest at vide (nærmest hver gang) at jeg ikke kan blive forhandler af deres produkt da de ikke sælger til webbutikker. Desuden er der et par stykker som ikke handler med det danske marked. Må jeg købe mine varer til butikken (altså til videresalg) hos distributøreren i Rumænien. Jeg har gode kontakter i landet og er ofte dernede selv. Det vil derfor ikke være noget problem at tage dem med retur. Det handler om at jeg gerne vil have et bredt udvalg i min butik. Jeg har selv fundet nogle mærker som jeg regner med at kunne sælge, men jeg synes butikken vil fremstå pænere og mere seriøs hvis jeg også forhandler mærkevarene. Det selvom jeg med denne løsning ikke rigtig tjener det helt vilde. men det store spørgsmål er selvfølgelig - er det overhovedet lovligt? |
Det mener jeg kommer helt an på, hvilken aftale leverandøren i Danmark har af aftale med mærkerne. Det er meget muligt, at leverandøren i Rumænien har stående i sin kontrakt, at han/hun kun må sælge til virksomheder i Rumænien samt bestemte virksomhedsformer eller virksomheder med bestemt omsætning eller brand.
Så svaret kan ikke gives på forhånd.