Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Timeløn ansat eller som selvstændig??

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Jordrup
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddaw

Jeg har hjulpet til i en fyrværkeributik. Da jeg er selvstændig, ville jeg bare skrive en faktura

Men, men, Skat kom forbi og mener at jeg var i et ansættelses forhold som lønmodtager.

For mig handler det ikke om at snyde i skat, men som iværksætter er der ikke ligefrem plus på kontoen.

Tanken var med de timer jeg arbejdede, at få penge på kontoen til at udvikle for.

Hvis jeg bliver beskattet med b-indkomst er der jo ikke meget tilbage at arbejde med.

Skats begrundelse var, at jeg ikke kunne ligges til ansvar hvis der skete noget i butikken.

Baggrunden var at jeg ikke skulle have mulighed for at have et stort kørselsfradrag, eller trække penge ud af firmaet "bare" fordi jeg har et underskud.

Jeg har indskudt 100.000 kr. i firmaet og har ca. 50.000 kr. som jeg ikke har hævet for kørsel.

Har Skat ret i deres antagelse??

Peter

Fra Næstved
Tilmeldt 30. Dec 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Jeg tror desværre at SKAT har ret... Det er en alment udbredt misforståelse at man blot kan sende en faktura for sine arbejdstimer, så længe man har et CVR-nummer

Det skyldes at arbejdsgivere jo har pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag for deres medarbejdere, og når du har hjulpet til i en butik er det umiddelbart at sidestille med et ansættelsesforhold; SKAT går, som du selv nævner, ind og vurderer på om du arbejder for egen regning og risiko, om du selv bestemmer hvad du laver mv. Hvis det ikke er tilfældet, vil du ikke blive kategoriseret som selvstændig i fyrværkeributikken - men altså som medarbejder. 

Uanset hvad, vil din indkomst i butikken jo dog alligevel blive modregnet i det underskud, du måtte have i din egen virksomhed. Og hvis din løn blot bliver indberettet som b-indkomst, skal skatten jo også først betales med årsopgørelsen, ligesom det ville være tilfældet, hvis du havde faktureret. 

Venlig hilsen

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)