@Brian Jeg er dog aldrig kommet ud for nogle begrænsninger med CMS Made Simple som jeg ikke har kunnet programmere mig fra. Det skal dog lige siges at jeg har brugt systemet i 3 år, og det er meget sjældent der har været brug for at tilpasse scripts el. lign. for at få tingene til at virke. Det kan tælles på en hånd. Men du har fuldstændig ret. CMS Made Simple er ikke lige så udbredt som Joomla og Wordpress, og det betyder også, at når man skal bruge hjælp til noget i CMS Made Simple, kan der godt gå en dag eller 2 før der kommer svar på dit spg. i deres forum. Nogle plugins er forældet, og skal tweakes for at være kompatible med den nye version. Men som sagt, alle de plugins der er en nødvendighed for at en basal hjemmeside skal køre, altså kontaktformular, maps, sliding bannere, print, søg, templates, simpel menu styring, sociale ikoner, galleri, gæstebog, booking, nyhedsmodul og ja jeg kan blive ved - de virker som de skal. Grunden til at jeg som webdesigner/frontend udvikler ELSKER CMS Made Simple, er at jeg kan integrere et færdigt webdesign med fx. 3 layouts i CMS Made Simple på under 10 minutter. Content styring er bare formidabel, og generelt synes jeg at hele systemet er lightweight og supernemt for mine kunder at bruge. |
R-M:Både Joomla og Wordpress er lavet med henblik på blogging
Wtf?
Joomla er _ikke_ lavet med henblik på blogging.
Det er helt i skoven.
Joomla er funderet på Joomla Platformen som senere erstattes af Joomla Framework (begge dele kan du Google dig til) og oven på er selve CMS abstraktionslaget som udgøres af Joomla CMS.
Joomla er nok det mest strukturerede og modne CMS som findes på markedet blandt de store og udbredte CMS'er og rent udviklingsmæssigt er der en verden til forskel på at sidde og lave "plugins" i wordpress, "moduler" i Drupal eller rigtigt struktureret kode i MVC (eller HMVC) i Joomla.
Joomla Platformen kan du skrive direkte CLI applikationer på - en af dem vi har lavet er f.eks. en cloudbased multithreaded IMAP migrator som kan migreret IMAP konti med f.eks. 100 eller 1000 servere samtidig - så hvis man nu skal migrere et par millioner IMAP konti så hjælper det lidt på det ;)
Joomla betyder lettere omskrevet til dansk os alle sammen sammen, hvilket peger imod Joomlas målsætning, nemlig ikke at være et stykke blogging software som Wordpress, eller at være et konsulentkonfigureret only CMS som Drupal men derimod noget der kan rumme begge dele og alt i mellem.
At kalde Joomla svært er nok en tilsnigelse, taget i betragtning hvor mange millioner mennesker der bruger det, det vil nok tilsvarende være en tilsnigelse og kalde Wordpress svært også.
Men det kommer selvfølgelig an på om man forstå logikken bag et multidimensionelt CMS hvor menupunkter, indhold, moduler og kategorier er selvstændige dimensioner man kan kombinere frit efter behov.