Hej Amino. Sagen er den, at en kunde har stjålet et hjemmeside design som kunden har brugt på sin egen side. Problemet er at designet ikke er offentligt, men kun et backend design og det som der er kopieret er ikke kodet, men kunden har fået udviklet et design som ligner næsten 100% vores (det er så meget så jeg selv var i tvivl om jeg var kommet ind på vores backend) , kunden har taget et screenshot af en del af designet og lagt det ud på et offentligt forum , hvor andre så derfor kan se det og der har været tilkendegivelse af at andre synes det er pænt og spurgt om en kopi (dette har kunden så nægtet offentligt, men billedet af det er stadig tilgængeligt). Designet er ikke lavet til download eller salg nogen steder, da designet slet ikke er udviklet til andres brug, men vores eget så er jeg i tvivl om hvad jeg gør. Kunden har set designet på et tidspunkt via billeder og live i en backend og har ud fra det fået lavet et design magen til. Kunden har indrømmet at der er kommet inspiration fra vores (det er dog så ens at man nemt kan tage fejl af om man er logget ind korrekte sted). Designet er ikke super specielt, ment på den måde at der ikke er en masse billeder og sådan noget, men vi havde brugt lang tid på at få et pænt, simpelt og alligevel morderne design til vores backend (som senere skulle bruges i et andet system). Jeg tænker at vi har disse valgmuligheder: 1. Gør intet men beder kunden om at fjerne designet fra hans side. 2. Sende en regning på X kroner for uretmæssig brug af vores arbejde og kræve det fjernet. 3. Lade kunden beholde designet og lave et nyt til os selv. Jeg hælder selv mest til nummer 2 (hvis muligt), fordi denne kunden samtidig er en konkurrent til os i anden forbindelse og kunden derfor er fuldt ud klar over at man ikke bare må kopiere andres design. Er fuldt ud klar over at vi mister kunden som kunde fremover ved at vælge nummer 2 løsning, men det er jeg ikke så bekymret om. * obs: kunden har ikke modtaget design i form af koder eller PSD filer, kun screenshots og live preview som kunden så har fået lavet "sit eget" ud fra, der er derfor ikke nogen identiske koder i designet men er en tydelig kopi af vores. Hvad vi selv gør: Vi koder nok et nyt design nu hvor andre har det samme og vi aner ikke hvor mange som har set det design som nu kommer til at bruge det samme inden vores system udgives. Hvad ville i gøre og hvad ville i kræve hvis i valgte løsning nummer to for et design? |
Nu ved jeg ikke om der er regler ang. trusler som sådan når det kommer til den slags, men jeg tror jeg ville skrive til kunden at hvis de vælger at bruge det design de planlægger, så vil i sagsøge dem :)
Eller betal en advokat de 1200 kroner det koster at få ham til at sende et brev til vedkommende og forklar dem at det ikke er i orden :)