Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Åbning IVS eller Aps selskab??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Fyn
Tilmeldt 6. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften.

Jeg er en ung iværksætter som går med drømmen om at blive selvstændig. Jeg har i tankerne at åbne en kiosk og et solcenter. Hvad vil være klogest, IVS eller aps? Hvis i mener det bedst kan betale sig med aps, bør jeg så også åbne et holdingselskab? Har hørt man kan åbne holding for 50.000kr også trække pengene ned og åbne et driftsselskab? istedet for 2*50.000kr.

Det skal siges at jeg har ingen kontanter men en dyr bil. Vil det ikke være klogest at sælge bilen først for så bagefter at bruge pengene på at åbne et Aps og investerer i kiosk og solcenter? i stedet for at trække bilen ind i selskabet for så at sælge den. Hvad synes i, tænker med hensyn til beskatning osv?

Hvad mener i er klogest i mit tilfælde?

Glæder mig til at hører jeres svar, på forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16

Om du skal åbne personlig virksomhed eller selskab afhænger bla.a. af om du mener du vil få stor personlig risiko. Du kan læse om overvejelser her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Du kan starte et holding og et drift - for samlet 50.000 kr i kapital (men to stiftelsesgebyrer/omk ca 3.000 stykket). Om du skal bruge holding til noget afhænger af om du forventer at hurtigt opbygge noget overskud eller rettigheder du vil føre op, eller om det bare er ekstra administration,

Læs her om APS MED HOLDING 

Jeg vil anbefale at du stifter kontant og derefter bruger selskabet til at købe aktiver frem for at stifte med aktiver som er klart dyrere, men tag en revisor ind over. F.eks. tanken om at tage bilen ind og så sælge den er langt dårligere end at sælge den og bruge pengene på selskabets kaptial, men der kan være meget andet

Et alternativ er IVS (som i linket) men kan du skaffe de 50.000 kr fra start er det efter min mening langt bedre at starte direkte som ApS, hvis ikke du vælger personlig virksomhed

god vind med det John Hannover

Fra Fyn
Tilmeldt 6. Mar 11
Skrevet kl. 19:42

Cookie - John Hannover:
Du kan starte et holding og et drift - for samlet 50.000 kr i kapital (men to stiftelsesgebyrer/omk ca 3.000 stykket). Om du skal bruge holding til noget afhænger af om du forventer at hurtigt opbygge noget overskud eller rettigheder du vil føre op, eller om det bare er ekstra administration,

Meningen er at det er for at sparer de 50.000kr. det koster hvis jeg først åbner aps og senere finder ud af at jeg skal bruge et holding for at trække overskud igennem. Men jeg kan vel sagtens stå som den eneste ejer af begge selskaber?

Lad os sige min bil er 100.000kr værd. Og den kiosk jeg skal købe koster 100.000kr. for at tage nogle nemme tal. Så kan jeg vel bruge de 50.000kr på at stifte et Aps selskab også smide de sidste 50.000kr. ind så der er 100.000kr. Også bruge min egenkapitalinvestering så længe der er et budget hvor pengene vil komme tilbage til egenkapitalen? Vil jeg blive beskattet af de penge jeg sætter ind i virksomheden på egenkapitalen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55

Du kan faktisk godt senere stifte et holding med kapitalen i drift men det er billigere at gøre det opfront hvis det er den vej du vil, helt klart

Du kan godt bruge de 50.000 kr på at købe en kiosk hvis den er mindst de 50.000 kr værd, for så er det ikke en udgift men bytten af penge til værdi i kiosk - Derved er egenkapitalen fuld. Du skal ikke stifte og på forhånd ha sat et forbrug der sluger alle 50.000 kr helst, men der må vel være en værdi/inventar/varer osv i en kiosk til 100.000 kr.

Skal du bruge 50.000 kr mere - kan du enten sætte egenkapital til 100.000 kr ialt - men ja, det skal være beskattede penge (som jo så står i aktier/anparter som du kan få igen uden skat når du lukker eller sælger). Gør du det, og alt går galt, så vil du kunne få fradrag som tab på aktieindkomst for de 100.000 kr -  

Du kan også vælge at låne selskabet 50.000 kr (og igen er det jo beskattede penge) - og som hovedaktionær som anfordringslån med markedsrente - generelt ikke under disconto (næsten 0%) + 4%. Går det galt er der så ikke noget fradrag for at tabe de 50.000 kr på lånet men stadigt for de 50.000 kr du havde i anpartskapital

Selskabet kan så betale lånet tilbage til dig når det har råd. Du må endeligt ikke hæve penge ellers i selskabet uden det er som løn/udbytte

Tag dog kun dette som let vejledende og brug en revisor til at rådgive helt konkret ud fra Kioskens regnskab og værdi og dine personlige forhold

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19

For at få fra fradrag for et lån til sit selskab i tilfælde af konkurs kan det overvejes at anvende et konvertibelt gældsbrev. På den måde kan der opnås fradrag i aktieindkomsten.

Udgangspunktet for en rentesats er markedsrenten. Diskonto plus 4% kan kun komme i spil, hvis SKAT i mangel af en fastsat rente er nødt til at fiksere en rente. Sjovt nok er der i kapitalselskabsloven ikke et krav om at lån skal forrentes på markedsvilkår. Det er alene i skatteretten det er et krav.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18

Henrik Koudahl:
For at få fra fradrag for et lån til sit selskab i tilfælde af konkurs kan det overvejes at anvende et konvertibelt gældsbrev. På den måde kan der opnås fradrag i aktieindkomsten.

Kan du på nogen måde i kort form beskrive hvordan man rent praktisk gør?

Er det så enkelt, at man selv kan udstede et sådan konvertibelt gældsbrev - givet efter generalforsamlingsbesluting i selskabet om at man vil modtage et sådan - og så kan man til en hver tid undlade at konvertere, men bare i stedet kræve lånet tilbage, og derved opnå fradrag for tab på aktieindkomst, hvis selskabet skulle gå konkurs og ikke kunne honorere gældsbrevet?

Ingen tidsmæssig binding?

Kan vel også anvendes af 3. part vel (jeg kunne skyde 50.000 kr i et selskab hos en ven - med en tilmed underforstået tanke (givet ikke skriftlig) om at jeg ikke skulle ha aktier nogen sinde, - så det blot er for at sikre fradrag i aktieindkomst, hvis noget gi galt?

vh John H

Fra Fyn
Tilmeldt 6. Mar 11
Skrevet kl. 21:29

For lige at være helt firkantet. Lad os sige jeg har 100.000kr i kontanter som er tjent på at sælge bilen privat. Jeg skal give 100.000kr for kiosken. Vil jeg komme til at skulle betale skat af de 100.000kr som jeg bruger til at stifte Aps og til min egenkapital? Eller går de direkte ind i virksomheden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34

Mads:
For lige at være helt firkantet. Lad os sige jeg har 100.000kr i kontanter som er tjent på at sælge bilen privat. Jeg skal give 100.000kr for kiosken. Vil jeg komme til at skulle betale skat af de 100.000kr som jeg bruger til at stifte Aps og til min egenkapital? Eller går de direkte ind i virksomheden?
du har jo betalt skat af de penge du har købt bilen for, så de 100.000 kr er beskattet og bliver ikke beskattet igen - du sætter dem i virksomheden hvor de er bundet til du en gang sælger eller lukker og så kommer de retur uden skat. 

Du skal stadigt ha fat i en revisor for de konkrete råd - stifte 100.000 kr eller 50.000 kr + lån f.eks. konvertibelt 50.000 kr osv - ellers kan det gå galt

vh

Fra Fyn
Tilmeldt 6. Mar 11
Skrevet kl. 21:45

Lige et sidste spørgsmål så: Når du siger bundet, vil det så sige at jeg
ikke kan bruge min egenkapital på at investerer i kiosken?

Det giver da også bedst mening at sætte 100.000kr direkte ind i virksomheden istedet
for at låne virksomheden halvdelen. Jeg burde være lige godt dækket ind om
jeg gør det ene eller det andet. Men jeg har helt sikkert tænkt mig at tage kontakt
i en revisor.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57

Hvad der kan tale imod en selskabskapital på 100.000 kr. er kravet om de bundne reserver skal være intakte før der kan betales udbytte. Selskabskapitalen indgår i de bundne reserver. Det kan være lettere at holde 50.000 kr. indtakt end 100.000 kr.

En mulighed kunne også være: http://xn--bogfrt-eya.dk/nyheder/hvad-kan-du-faa-en-krone/

@John, konvertible gældsbreve vender jeg lige tilbage til når jeg kommer tilbage til et rigtigt tastetur.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)