Godaften.
Jeg er en ung iværksætter som går med drømmen om at blive selvstændig. Jeg har i tankerne at åbne en kiosk og et solcenter. Hvad vil være klogest, IVS eller aps? Hvis i mener det bedst kan betale sig med aps, bør jeg så også åbne et holdingselskab? Har hørt man kan åbne holding for 50.000kr også trække pengene ned og åbne et driftsselskab? istedet for 2*50.000kr. Det skal siges at jeg har ingen kontanter men en dyr bil. Vil det ikke være klogest at sælge bilen først for så bagefter at bruge pengene på at åbne et Aps og investerer i kiosk og solcenter? i stedet for at trække bilen ind i selskabet for så at sælge den. Hvad synes i, tænker med hensyn til beskatning osv? Hvad mener i er klogest i mit tilfælde? Glæder mig til at hører jeres svar, på forhånd tak. |
Om du skal åbne personlig virksomhed eller selskab afhænger bla.a. af om du mener du vil få stor personlig risiko. Du kan læse om overvejelser her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html
Du kan starte et holding og et drift - for samlet 50.000 kr i kapital (men to stiftelsesgebyrer/omk ca 3.000 stykket). Om du skal bruge holding til noget afhænger af om du forventer at hurtigt opbygge noget overskud eller rettigheder du vil føre op, eller om det bare er ekstra administration,
Læs her om APS MED HOLDING
Jeg vil anbefale at du stifter kontant og derefter bruger selskabet til at købe aktiver frem for at stifte med aktiver som er klart dyrere, men tag en revisor ind over. F.eks. tanken om at tage bilen ind og så sælge den er langt dårligere end at sælge den og bruge pengene på selskabets kaptial, men der kan være meget andet
Et alternativ er IVS (som i linket) men kan du skaffe de 50.000 kr fra start er det efter min mening langt bedre at starte direkte som ApS, hvis ikke du vælger personlig virksomhed
god vind med det John Hannover