Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af maskiner.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ansat i mine forældres landbrug, og betaler skat.

Kan jeg her i 2013, købe maskiner og afskrive dem 115%

På nogen måde ?

Med eller uden selskabsform ?

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 15:42
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du kan jo aldrig afskrive dem 115 %. Du skal derudover være opmærksom på, at hvis det er et større beløb skal den afskrives over flere år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46638
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo skam - der er forhøjet afskrivningsgrundlag på 115% som man kan læse om f.eks. her http://www.pwc.dk/da/nyt/skat/selskabsskat/forhojet-afskrivningsgrundlag.jhtml  (og jo som det fremgå - ikke som straksafskrivning men over år - men 115% er skam god nok)

Det er for virksomheder og selskaber og du vil ikke som privat kunne købe maskiner og afskrive over skatten - selv om man kan få fradrag for visse udgifter som er nødvendige for at bevare jobbet, så tror jeg ikke på den med maskiner til et landbrug men andre kan vide mere. 

Du skulle i så fald ha en virksomhed, og om du så i den udlejer maskiner til landbruget du arbejder for osv - ja så er det jo muligt, men der er du nok sent ude, og i alle fald vil jeg råde til en helt konkret vurdering ud fra din løn - din situation hvor du ikke længere er ansat osv 

Er du ude i topskat, så brug i alle fald ratepension som mulighed for at komme lidt ned og det bør kunne nås i morgen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 18:47

Hej John H.

Tak, for dit svar. Jeg er ansat og forbliver ansat. Det er dog surt, ikke og kunne placere min skat i maskiner. Da mulighederne for indkøb af maskiner i landbruget er =0= for lidt indtægter...

Men så skulle jeg lave et aps. og købe maskiner og leje dem ud til 1 kr.

Men tror det bliver for dyrt i regnskabs omkostninger. Og jeg er ikke i topskat, kategorien.Min skat ligger vel på 200.000 kr. ca.

Men eller kan jeg måske prøve et af de nye selskaber til 1 kr. i det nye år. Forudsat de 115% afskrivninger fortsætter... i 2014.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30

Jakob:
Men så skulle jeg lave et aps. og købe maskiner og leje dem ud til 1 kr.

Dine forældre kan da lige så godt sætte din løn ned og selv købe maskinerne i landbruget hvor de jo har fradrag for deres investering?

Det du foreslår med ApS ville ikke blive godkendt heller. Det ville jo være en gave for modtageren og du ville jo også bare ende med et underskud i dit aps - som du jo ikke kan trække fra i personlig indkomst og det samme vil jo være tilfældet i et IVS

Det vil derfor ikke fungere i selskabsform som du beskriver det, uden at indtægterne kom ved at det var selskabet der lejede maskiner eller maskiner og arbejdskraft ud på rimeligt normale vilkår.

Jeg tror heller ikke helt jeg forstår hvorfor du som ansat ville bruge din løn på at købe maskiner til landmanden. Selv hvis du gjorde det i selskabsform vil du jo "kun" ha en skatteværdi på 44% af afskrivningsgrundlaget (og som selskab som udgangspunkt kun 25%) resten af beløbet ville jo være dine egne penge - skat betalere jo kun 25% af maskinerne hvis du har selskab.

Jeg forestiller mig, at selv maskiner falder ganske meget i pris, så du ville måske købe for 100.000 kr - få lidt af det i skatterabat (25% af 115.000 ville i eksemplet være det du kunne afskrive år 1 = 28750 og der ville du så i selskabsform spare 25% af det beløb = 7.288 kr år et i "skatterabat" på din investering.

Det ville så blive forsat de kommende år, men med mindre og mindre beløb, da det hele tiden er 25% af restbeløbet du som udgangspunkt kan afskrive. 

Når de 100.000 kr som med 115% er 115.000 er helt færdigafskrevne, så er maskinerne jo temmelig gamle og skal formentlig udskiftes. Du ville kunne afskrive hurtigere end 25% af værdien per år - indtil summen er under 12.300 kr hvis du kunne argumentere for, at maskinerne blev slidt hurtigere ned, men så ville de jo være uden værdi når du havde fået din skatterabat og DU ville jo har betalt langt det meste selv hvis du lejede dem ud for 1 kr per år

vh John H

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 20:55

Hej J.

Du har ret i det første.

Jeg er ked af at se mine skatte kroner, blive druknet i det store sorte hul. (det offentlige).

Blev mine skattekrone, brugt på maskiner, kunne de skabeværdi i landbruget.

Da, det jo, er mine forældres landbrug, og jeg på sigt, har mulighed for at overtage det. 

Så er det i min verden, tomato tomato, om jeg ejer landbruget eller mine forældre ejer det.

De fleste laver I/S, men det er et lille landbrug, uden de store armbevægelser.

Det udelukkende skatte tænkning...

Alle maskiner, biler, computer,,, falder i værdi eller er værdiløs efter 2,3 eller 4 år. Senest.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03

Jakob:
Jeg er ked af at se mine skatte kroner, blive druknet i det store sorte hul. (det offentlige).
ja det er jo surt at skulle betale med til vejene, hospitalerne, skolerne, ældreplejen, politiet, børnehaverne og de arbejdsløse og alt det tosseri Big Smile Ganske ærligt, med kun bundskat synes jeg det er til at leve med, men svaret er i alle fald, at du ikke kan købe maskiner og trække dem fra i løn

Jakob:

Blev mine skattekrone, brugt på maskiner, kunne de skabeværdi i landbruget.

Da, det jo, er mine forældres landbrug, og jeg på sigt, har mulighed for at overtage det. 

det er da nemt så, de sætter bare din løn ned og køber maskiner for beløbet i stedet. Hvis de sænker din løn 100.000 kr - så sparer de 100.000 kr og det koster kun dig 56.000 kr og så har I samlet fået en besparelse på de 44.000 kr som de nu i stedet kan købe maskiner for set helt simpelt

Jeg tror stadigt du tror at hvis du skal betale skat på 100.000 kr, så kunne du købe maskiner for 100.000 kr og slippe helt for skat, men køb af maskiner til 100.000 kr sparer kun 25000 kr i skat i et selskab og -  ja 44.000 i som privat

Skat betaler kun skatteprocenten af maskinernes pris selv hvis dine forældre købte direkte, hvilket er det eneste rigtige hvis du vil være ansat og hjælpe dem til bedre maskiner.

vh

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 21:23

Ja, det er jo, total tåbelige, at se politikerne, hvordan de skalter og valter med ens penge.
Giver man Anette Vildhjælpsen en krammer, får man En mio kr. Vupti.

Kunne man ønske sige, hende som Fødevareminister JA, TAK.. !

Betale til tåbelige veje, cykelstier, med kultur og rekreativ værdi,,, NEJ Tak. 

Vores lille landbrug, bidrager så ganske betragtelig, måske ikke lige set med et øje.

Men medarbejderne i følgevirksomhederne betaler jo, massivt ind i skat.

Men jeg kan godt følge din løsning, om en løn nedgang. Den er dog lidt demotiverende.

Tak, råd og vejledning. Godt nytår alle.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)