Men så skulle jeg lave et aps. og købe maskiner og leje dem ud til 1 kr.
Dine forældre kan da lige så godt sætte din løn ned og selv købe maskinerne i landbruget hvor de jo har fradrag for deres investering?
Det du foreslår med ApS ville ikke blive godkendt heller. Det ville jo være en gave for modtageren og du ville jo også bare ende med et underskud i dit aps - som du jo ikke kan trække fra i personlig indkomst og det samme vil jo være tilfældet i et IVS
Det vil derfor ikke fungere i selskabsform som du beskriver det, uden at indtægterne kom ved at det var selskabet der lejede maskiner eller maskiner og arbejdskraft ud på rimeligt normale vilkår.
Jeg tror heller ikke helt jeg forstår hvorfor du som ansat ville bruge din løn på at købe maskiner til landmanden. Selv hvis du gjorde det i selskabsform vil du jo "kun" ha en skatteværdi på 44% af afskrivningsgrundlaget (og som selskab som udgangspunkt kun 25%) resten af beløbet ville jo være dine egne penge - skat betalere jo kun 25% af maskinerne hvis du har selskab.
Jeg forestiller mig, at selv maskiner falder ganske meget i pris, så du ville måske købe for 100.000 kr - få lidt af det i skatterabat (25% af 115.000 ville i eksemplet være det du kunne afskrive år 1 = 28750 og der ville du så i selskabsform spare 25% af det beløb = 7.288 kr år et i "skatterabat" på din investering.
Det ville så blive forsat de kommende år, men med mindre og mindre beløb, da det hele tiden er 25% af restbeløbet du som udgangspunkt kan afskrive.
Når de 100.000 kr som med 115% er 115.000 er helt færdigafskrevne, så er maskinerne jo temmelig gamle og skal formentlig udskiftes. Du ville kunne afskrive hurtigere end 25% af værdien per år - indtil summen er under 12.300 kr hvis du kunne argumentere for, at maskinerne blev slidt hurtigere ned, men så ville de jo være uden værdi når du havde fået din skatterabat og DU ville jo har betalt langt det meste selv hvis du lejede dem ud for 1 kr per år
vh John H