Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billeje og benzin , bogføring.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er desværre ikke ejer af en bil, men skal i starten af januar til et par kundemøder (mulige kunder) - hvor det kunne være en fordel.

Jeg har derfor i eget navn lejet en bil i en uge fra Sixt, og skal således bruge denne - kun til kørsel erhvervsmæssigt i den uge ifm. min enkeltmandsvirksomhed.

Nu er det store spørgsmål, kan jeg blot trække billeje og benzin fra? Hvad skal jeg evt. gemme som dokumentation for at den er blevet brugt til firma kørsel? Og den er lejet i mit navn som privatperson.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du kan trække lejen og benzinen fra i dit regnskab, du kan dog ikke få momsfradrag på lejen da denne skal skal være på mindst et halvtår. Du gemmer fakturaerne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal afgjort også føre kørebog der viser at den kun har kørt firma - start fra - til sted (og kunde navn feks) km, dato, hele vejen igennem. Den er lejet i dit privatnavn siger du og det er fint nok. Jeg ville måske være MEGET betænkelig ved at bare lade firmaet betale lejen, da du jo så reelt har rådighed over fri bil som koster skat for hver påbegyndt måned og selv om du fører kørebog, ville jeg være betænkelig hvis det er en hvidplade bil du har lejet og  HVIS du har den stående ved hjemmet! 

Hvis du tager statens takster som fradrag per km og selv betaler lejen, så er den helt OK og du vil ikke risikere skat af fri bil. Det fradrag tager du ved at i slut af året reducere dit overskud til skat med det samlede beløb som bliver til fradrag i personlig indkomst. Taksten er 3,82 for 2013 og 3,73 for 2014 per km kørt for virksomheden (ja falder i 2014)

De skal så selv betale leje og benzin, men det kan sagtens være at statens takster mere end dækker det, hvis du kører en del.

Tager du den i firma - med den klare risiko for skat på fri bil hvis skat under kontrol ser at firmaet har lejet hvidpladebil - så er der heller ikke momsfradrag på benzinen

Står bilen fast ved et eksternt kontor og ikke kommer med hjem nogensinde, ser det nok bedre ud

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jere svar.

Min tanke gik også på at det var nødvendigt med en kørebog - så det er dejligt at blive bekræftet.

Fantastiske nytårshilsner til jer alle.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)