Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørrelse og IVS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 13
Indlæg ialt: 2
Fra  SkadeStedsRadio.dk Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Forum 

ifbm opstart af min IVS virksomhed har jeg nærlæst reglerne for et APS - De to virksomheds typer skulle eftersigende ligne hinanden en del.

Stor var min overraskelse, da det gik op for mig at brug af egen bil og dermed udbetaling af statens takst for Kilometerpenge ikke er en mulighed for et APS. - modsat en personligt ejet virksomhed, hvor fradrag absolut er en mulighed. 

Jeg forstår ikke logikken i at regeringen, ønsker at erstatte den personligt ejet virksomheds struktur med et IVS uden at tilbyde de samme muligheder. - det skriger mod himlen at jeg skal tage offentlig / privat transportmidler, og lade bilen stå når jeg skal opsøge potentielle kunder, servicere bestående kunder. Dels er der ikke økonomi til dette i min lille butik - dels er der absolut ikke tid der til.

Nårh - nok om ævl og frustrationer - til handling at skride...

jeg har i går fredag d 27/12 2013, bedt om et bindende svar fra Skar vedr. mulighederne for at udbetale og opnå fradrag for kørsel i egen bil i et ny startet IVS.   - Til min store glæde, opdagede jeg at såfremt jeg bad, og betalte, for det bindende svar i år (2013), da er prisen 300 kr - i mod de 400 kr gældende fra 1/1 2014 (33% forøgelse) - Også hos Skat har gebyrgrib'en holdt sit indtog....

Jeg poster en opfølgning, når nyt fra skat foreligger. Skat har ferie PT.

Med Nytårs Hilsner

Niels M. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:17

Ja, Niels

Det kunne du have sparet kr. 300,00 påSkype-Wink

Udbetaling af kørselsgodtgørelse fra et selskab er følgelig muligt, iøvrigt ligesom alle andre lønmodtagere kan modtage skattefri kørselsgodtgørelse.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:21
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Såment ganske enig Tonny,

Det skal dog med at dokumentationskravet for den skattefrie godtgørelse efter praksis er skærpet for hovedaktionærer. En praksis der betyder at hovedaktionæren  skal modtage løbende løn fra sit selskab og ikke mindst at lønnen står i rimeligt forhold til den udbetalte skattefrie befordringsgodtgørelse.

Regler som ikke er urimelige og som blandt andet har til hensigt at beskytte et selskabs kreditorer.

Tilmeldt 28. Dec 13
Indlæg ialt: 2
Fra  SkadeStedsRadio.dk Skrevet kl. 12:18

Takker for de hurtige svar - jeg er opmærksom på direktør kontrakter, løbende udbetaling af løn mv. - Jeg vil undgå endnu et administrativt lag oven på alle de andre lag - her tænker jeg på direktør kontrakt med skærpet dokumentations krav fsva. kørte kilometre mm. ( Skatte konsulenten fra SKAT, gjorde opmærksom på direktør kontrakten). Jeg ønsker at fokusere på min virksomheds kerneområde, ikke juridiske, revisionsmæssige "krumspring". - jeg ønsker at ny startede IVS virksomheder stilles lige, på dette område, med personligt ejede virksomheder.    

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22

Ja netop punktet med at man skal være lønmodtager - og det i et rimeligt forhold til kørselsgodtgørelsen, er jo en vis forskel til personlig virksomhed, om end jeg er enig med Henrik i, at det som er rimeligt nok -forholdet gælder generelt, så man må heller ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til en der ikke er lønansat - en freelancer f.eks mig bekendt.

Det kan tilføjes, at det samme gælder for skattefri diæter ved rejse. KUN hvis man modtager løn for perioden i rimeligt forhold, må der udbetales skattefrie diæter. Der er dog intet i vejen for, at selskabet betaler de faktiske udgifter under rejsen, hotel, mad osv - men skattefrie diæter er helt som kørselsgodtgørelse knyttet til løn i rimeligt forhold.

Niels M:
Jeg ønsker at fokusere på min virksomheds kerneområde, ikke juridiske, revisionsmæssige "krumspring". - jeg ønsker at ny startede IVS virksomheder stilles lige, på dette område, med personligt ejede virksomheder.    

Trådstarter vil givet konstatere, at der er en del punkter, herunder naturligvis også mulighed for direkte modregning af underskud i personlig virksomhed og forbud mod private hævninger i selskaber som andet end løn/udbytte (aktionærlån modsat personligt selskab hvor det bare er en hævning) -  som er ganske forskellige fra personlig virksomhed til et selskab og det er der rigtigt gode årsager til, som Henrik skrev, beskyttelse af kreditorer. Hvad kørsel angår, ligger der også en teknisk forskel i, at det i IVS udbetales direkte fra selskabet og indberettes fra det, mens det i personlig virksomhed ikke bør tages som del af driftsregnskabet, men som korrektion fra drift regnskabet til skatteregnskabet.

I det hele taget er indberetningskrav, herunder jo årsregnskab, klart mere omfattet af juridik og regnskabs/måske revisionsmæssige administrations byrder

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)