Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil fra privat. Afdrag eller leje?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Hvis jeg laver en kontrakt med min kæreste om at købe hendes bil over en periode på 4 år med en fast månedlig ydelse, sådan at min virksomhed ejer bilen 100% efter 4 år. Hvordan skal jeg bogføre det?

Bliver bilen virksomhedens med det samme? Kan udgiften til afdragene trækkes fra? Skal kæresten betale noget skat af de afdrag jeg betaler til hende?

Kan jeg købe en bil af min kæreste, som hun har lånt til? Eller ville det være bedre at leje den på månedsbasis i stedet for at købe den?

Så kan man vel lave en kontrakt med fornyelse en gang om året eller hvad?

Mvh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du køber hendes bil til alm markedspris, og det vil være en forudsætning mellem nært forbundne parter, så vil hun efter min mening ikke få skat af salget som udgangspunkt, hun har jo købt den for skattede midler

Hvis du vil betale prisen over 4 år så må I lave et låne dokument som skal dels op i afdrag og renter som også skal være markedsbaserede og absolut minimum disconto + 4% og kæresten skal betale skat af renten og du har renten som udgift i dit regnskab

Lånet bogføres i status og nedskrives efterhånden som du betaler det går jeg ud fra - 

Afskrivningsmæssigt skal den skatteafskrives og årene med 25% om året til dine samlede afskrivninger er under 12.300 kr

Jeg ville tro det er en ret så kompliceret måde at gøre det på - men ja, med et lånebrev er bilen jo din med det samme, med mindre der laves alt muligt med ejendomsforbehold OG hvis hun så også har lån i bilen så bliver det en endnu mere besværlig tur, da disse jo givet følger selve bilen så der skal de bestemt med i billedet og det lån bør vel afvikles først/i sammenhæng med dette. 

Jeg ville ofre en revisor til at se det helt konkrete, for en bil med lån i - overtaget over et nyt lån og kæresteforhold der kan være opløst inden de 4 år er gået er bestemt ikke en skøn kombination synes jeg

Leje på månedsbasis vil også være noget jeg ville ha en revisor til lige at stille op, der bliver jo en indtægt for hende - og hvad kan hun modregne som udgift - det vil afhænge af lejeaftalen og nemmere tror jeg ikke lige jeg ville se det som heller.

Jeg tror det ville gi langt færre komplikationer hvis kæresten sælger sin bil til en 3.person og du køber eller lejer den eller en anden bil - af en 3. person som ikke er forbundet med jer - just my 5 penny.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor mindst diskontoen plus 4 percent? Der er vel ikke tale om et hovedaktionærforhold. Et rentefrit anfordringslån ville såment accepteres skattemæssigt.

Iøvrigt enig i at løbende overtagelse af bilen er noget rod, da den eneste sikringsret er tinglysning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:11

Henrik Koudahl:
Hvorfor mindst diskontoen plus 4 percent? Der er vel ikke tale om et hovedaktionærforhold. Et rentefrit anfordringslån ville såment accepteres skattemæssigt.
fint - også til kæreste - jeg troede kun det galt familie (ex kone)? Men anfordringslån kan gives mellem alle private som jeg ser efter at ha googlet lidt - så familielån er jo en dum betegnelse egentligt-  det kan gives mellem alle

tak vh John H

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:22

Henrik Koudahl:

Iøvrigt enig i at løbende overtagelse af bilen er noget rod, da den eneste sikringsret er tinglysning.

EnigYes

@trådstarter - Overtag bilen fra kæresten og få den ejerskiftet.

Herefter foretages nogle beregninger på den optimale løsning for bilen og dine personlige skatteforhold, herunder risikoen for beskatning af værdi af fri bil.

Alternativt kan bruges kørselsgodtgørelse eller fordeling af driftsomkostninger m.v., se evt. min signatur, hvor der link til flere beregningsmodeller omkring firmabil ctr. privatbil.

Tonny

OBS! Renter og afdrag af lån m.v. mellem kærester fører sjældent noget godt med sig.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 01:08

Tak for alle jeres gode og brugbare svar.

Jeg kigger nærmere på det i har rådet mig om.

Grunden til jeg spørger er jo at hver gang jeg skal bruge en bil i forbindelse med min virksomhed, så låner jeg hendes og tænkte at vi måske kunne lave en aftale der lovligt giver hende lidt kompensation for slidtage og ekstra kørte kilometer osv.

Og så er det for at spare udgiften til en anden bil, når det ikke umiddelbart er nødvendigt.

Mvh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:21

Køb den af hende privat - tag statens takster for kørsel efter korrekt kørselsbog ført til UG og så gi hende en del af pengene stille og roligt når du får fradraget som fradrag i personlig indkomst - betal lidt mere på fælles udgifter eller hvad du vil

Bor I sammen kan hun vel stadigt køre bilen når du ikke bruger den i virksomheden og du får fradrag efter statens takster som "I" kan ha glæde af

Du kan vel så også betale benzinen selv og beholde noget af fordelen ved statens taksters fradrag til dig selv. Du må ikke lave en skriftlig aftale om at du giver hende det da det kunne give tanker om skattefri gave mellem ikke familie men du må jo godt tage madomkostninger lidt ekstra i forhold til kæresten

vh John H

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)