Hej Amino. |
Hvis du køber hendes bil til alm markedspris, og det vil være en forudsætning mellem nært forbundne parter, så vil hun efter min mening ikke få skat af salget som udgangspunkt, hun har jo købt den for skattede midler
Hvis du vil betale prisen over 4 år så må I lave et låne dokument som skal dels op i afdrag og renter som også skal være markedsbaserede og absolut minimum disconto + 4% og kæresten skal betale skat af renten og du har renten som udgift i dit regnskab
Lånet bogføres i status og nedskrives efterhånden som du betaler det går jeg ud fra -
Afskrivningsmæssigt skal den skatteafskrives og årene med 25% om året til dine samlede afskrivninger er under 12.300 kr
Jeg ville tro det er en ret så kompliceret måde at gøre det på - men ja, med et lånebrev er bilen jo din med det samme, med mindre der laves alt muligt med ejendomsforbehold OG hvis hun så også har lån i bilen så bliver det en endnu mere besværlig tur, da disse jo givet følger selve bilen så der skal de bestemt med i billedet og det lån bør vel afvikles først/i sammenhæng med dette.
Jeg ville ofre en revisor til at se det helt konkrete, for en bil med lån i - overtaget over et nyt lån og kæresteforhold der kan være opløst inden de 4 år er gået er bestemt ikke en skøn kombination synes jeg
Leje på månedsbasis vil også være noget jeg ville ha en revisor til lige at stille op, der bliver jo en indtægt for hende - og hvad kan hun modregne som udgift - det vil afhænge af lejeaftalen og nemmere tror jeg ikke lige jeg ville se det som heller.
Jeg tror det ville gi langt færre komplikationer hvis kæresten sælger sin bil til en 3.person og du køber eller lejer den eller en anden bil - af en 3. person som ikke er forbundet med jer - just my 5 penny.
vh