Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp er jeg funktionær eller ikke??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej håber nogle af jer kan hjælpe..

Jeg er bartender og blev ansat på 20 timer om ugen og skrev under på kontrakt der stod ikke funktionær..

1 måned efter blev jeg fuldtids ansat på 37 om ugen men arbejdet over 210 timer om måneden og nu ser jeg først jeg ikke for tillæg for over arbejde eller lørdag søndag og heller ikke syge penge eller barns 1 syge dag.. er det lovligt ?? Tilhøre jeg ikke funktionær loven når jeg har over 15 timer om ugen og sælger ??

Takker på forhånd og god jul og godt nytår til jer alle :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19

Du kan sagtens tænkes at være funktionær men det er lidt for lidt du oplyser. Der er 3 hovedforhold som er afgørende

1: Man skal i gennemsnit arbejde mere end 8 timer ugentligt

Den del opfylder du
2: Der skal være tale om en vis type arbejde
Du lyder som om du kunne opfylde den også, det dækker over bl.a. butiksarbejde,  kundeekspedition i form af kundevejledning, registrering af salget, modtagelse af betaling - ansvar for kassen o.l.
3: Der skal være tale om et tjenesteforhold.

Og den er da vist også god nok, for du arbejder givet i din tjeneste, og din arbejdsgiver kan give instrukser om dit arbejde

Det tyder med andre ord på, at du er funktionær. En sådan ansættelse kan man ikke komme uden om, bare ved at skrive du ikke er funktionær, funktionærloven er med fuld automatik.

Dine 210 timer om måneden svarer ca til 48,5 time om ugen. Der er mulighed for rent faktisk at aftale, at overtid indgår i lønnen, men det bør aftales og bør generelt kombineres med, at der også kan være perioder hvor man ikke arbejder så meget, måske tilmed under 37 timer om ugen. Er det fast 48 timer om ugen, og lønnes overtid ikke, så bør det fremgå af kontrakten og lønnen bør afspejle det forhold også.

Funktionærer har løn under sygdom, barns 1. sygedag efter de regler der er for det - samt sparer op til at kunne afholde ferie efter ferieloven, med fuld løn, når der er sparet op til denne rettighed.

Du ville nok stå bedst med en fagforening i ryggen faktisk - HK er vel en mulighed. Du kan jo godt prøve selv først, at få ændret forholdene, men dit dilemma er jo alle ansattes. Man vil behandles korrekt men ikke miste jobbet. Er din arbejdsgiver et rimeligt menneske, vil han forstå at du er funktionær. Han vil også vide, at den han ansatte til 20 timer om ugen nu er en noget anden person der er vigtig for ham/hende. Hvis han smed ud for at forsøge at få din ansættelse korrekt, så ville medlemskab af en fagforningen ikke være dum at ha i ryggen

Godt Nytår også til dig

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 16:28

Hej Lunalol3

Du skal nok oplyse mere om hvad dit arbejde er

Som jeg læser det, er du serveringsmedarbejder og arbejder efter 3F overenskomst, men igen alt efter hvad du laver.

Er du bartender under disse:

Hotel og restaurant
Café
Kantine
Butikscafeteria ( Dansk supermarked, Coop, Brugsen)

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 16:31

Jeg for time løn og sælger drikkevarer og mad.. opretter kunder i vores system og bestiller nye vare.. jeg fik aldrig en ny kontrakt efter jeg fik 37 timers job om ugen men med 3 fyringer blev det til 210 timer i 3 måneder.. snydt for løn 2 gange nu øg sage op idag og overvejer at lægge sag and havde en skidt jul med 2 børn uden penge da jeg ikke fik min løn.. så ville først høre her inde hvad jeg med at gøre

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 16:33

Jeg er bartender på café med drikkevarer og mad... og melder kunder ind i vores medlems system da det er en pool café

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gå til din fagforening og få dem til at se på det. Der er ikke nogen herinde der kan fortælle dig noget omkring din sag, der vil holde i retten alligevel.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 16:40

Hvad kan jeg gøre hvis jeg ikke er i en fagforening??

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 16:44

lunalol3:
Hvad kan jeg gøre hvis jeg ikke er i en fagforening??

Desværre klare det hele selv, men du har jo fået en god hjælp her indefra indtil videre og det kan være der komme flere gode råd fra folk der har stået i det samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44

Hvis du vil ha korrekt svar på det konkrete og støtte hvis du siger op, så må du melde dig ind. Ellers kan chefen jo bare sige - tak for opsigelsen og hvis det er nok for dig, så er det jo den nemme udvej. Uden en fagforening står du i sagens natur svagt over for arbejdsgiver der ikke betale løn og MÅSKE ikke har overholdt reglerne. Du bør i så fald være meldt ind og ha diskuteret med fagforeningen INDEN du siger op - men har HAR du sagt op, så tror jeg ikke en fagforening kan hjælpe bagudrettet, så er den sag vist kørt hvis ikke du selv kan presse noget ud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 16:48

Ok mange tak for hurtige svar og hjalp meget på hvad jeg gør nu :-) godt nytår til jer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)