Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samme firmakonto til nyt CVR nummer ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 11
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har fornyligt solgt min webshop (enkeltmansvirksomhed), og nu er jeg så (sammen med en ven) i gang med at opkøbe en ny webshop. Mit spørgsmål er så om det er smartest at vi fortsætter med mit gamle cvr nummer eller om det er nødvendigt for os at lave et nyt cvr nummer som et I/S selskab?

udover det hvordan fungere det så ?

- skal man ind og lave nye aftaler med banken og have ny firma konto og alle de ting som tager tid, eller kan vi sagtens fortsætte på mit gamle enkeltmandsvirksomhed CVR nummer? og er det muligt at man via en kontrakt fordeler ejerforholdet mellem begge parter i en enkeltmands ?

- Jeg tænker også på regnskabets del, for når det er en enkeltmandsvirksomhed så går evt. overskud eller underskud over min årsindberetning til SKAT

- Har også læst mig frem til, at det er muligt at ændre en enkeltmandsvirksomhed til I/S selskab? er det rigtigt? 

Håber på at der er nogle der har et et godt svar på det, da jeg har forsøgt at google det og synes det er lidt svært at finde præcise oplysninger om disse.

På forhånd tak 

Mvh

Oliver Pedersen

Spar penge på dine badmintonbolde på www.billige-fjerbolde.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51

Oliver Pedersen:
er det muligt at man via en kontrakt fordeler ejerforholdet mellem begge parter i en enkeltmands ?

Nej - et enkeltmandsfirma er som navnet siger for en enkelt. Hvis I er to 2 personer så er det et I/S (med mindre i vil starte et selskab med begrænset hæftelse), der får sit eget selvstændige CVRnr.

Hvis du starter virksomhed med en anden så start ud på frisk med nye konto mv. Alt andet er noget rod.

Tilmeldt 24. Oct 11
Skrevet kl. 13:57

Tak for svaret.

Men er det muligt at ændre sit enkeltmands til IS ? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05

Ja og nej....

Hvis du sælger en del af dit enkeltmandsfirma til en anden vil det blive til et I/S med nyt CVR nr. og enkeltmandsfirma skal så lukkes ned.

Eller du kan indskyde aktiviteten i dit enkeltmandsfirma i et nyt I/S med samme virkning dom ovenfor.....

Men hvorfor rode med det.... Hvis I starter på en frisk så hvorfor ikke gøre det enkelt at lave et nyt I/S sammen.

Tilmeldt 24. Oct 11
Skrevet kl. 14:15

Ja kan godt se problematikken. Det er mere fordi at salget skal ske her inden nytår af regnskabsmæssige grunde for sælgeren og på den tid kan vi ikke nå at registrere et nyt firma. Det har været nogle hurtige forhandlinger og vi har derfor haft tid nok til at kunne nå at oprette selskabet. 

Det er mere problematikken omkring moms på virksomheden. Ville man så godt kunne sælge virksomheden på en anden måde nu når det skal være inden nytår ? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08

Oliver Pedersen:
er mere fordi at salget skal ske her inden nytår af regnskabsmæssige grunde for sælgeren og på den tid kan vi ikke nå at registrere et nyt firma

Hvis I laver en bindende aftale om overdragelse af aktiviteten inden årsskiftet  vil det betyde at sælger skal medtage det i hans regnskab selvom I først overtager aktiviteten i det nye år.

Så en hvis en overtagelses dag er den 31/12 2013 får han salget med i sit regnskab. I kan stifte et I/S med virkning fra 1/1 og efterfølgende lade det momsregistrere med tilbagevirkende kraft til den 1/1. 

Hvis dit spørgsmål  om moms drejer sig om  momsfriheden ved overtagelsen af aktiviteten, er det ikke nødvendigt at I er momsregistreret på tidspunktet for overtagelsen, men at I efterfølgende lader jer registrere.

Tilmeldt 24. Oct 11
Skrevet kl. 18:00

Tak for svaret. 

Nu er I/S selskabet blevet oprettet, men CVR nummeret kommer først senere.

Ved du om det så er muligt for os at købe den anden virksomhed med vores nye I/S selskab. Startdatoen er sat til d. 29.12 som er den dag vi skal købe, men CVR nummeret når jo ikke at komme.  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07

Ikke noget problem. I skal bare på jeres ansøgning om momsregistrering sætte startstidspunktet til 29/12.

Tilmeldt 24. Oct 11
Skrevet kl. 18:09

Ja startdatoen for moms er sat til d. 29.12. 

hvilke oplysninger skal jeg så give til sælger så han får de rigtige oplysninger nu når CVR-nummeret ikke er klar før om 2-3 uger ? 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)