Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger kompetent webudvikler som partner til spændende og testet IT-projekt i norden (start-up)

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

A Juul

Først, jeg fornemmede fra starten, at det du søgte, ikke var en B2B udvikler. Derfor skrev jeg bare mere generelt da jeg både arbejder med og udgiver gratis Open Source, men samtidigt også arbejder med kommerciel forretningsudvikling inden for B2B segmentet.

Som du jo nok kan fornemme er der en del udviklere der har brændt fingrene ved at kaste en masse resurser efter ”fantastiske projekter”, det gælder sådan set også investorer og mange projekter løber ud i sandet enten fordi der ikke var nok kommerciel tyngde eller også fordi markedet/konkurrenter nåede at reagere.

Uden at gå i dybden i problemstillingerne er der nogle overordnede krav der gør sig gældende – kan ideen f.eks. ”beskyttes” og hvis ikke, hvem er konkurrenterne, hvad er deres finansielle styrke og er det en af deres kerneforretninger du derved pirker i?

Lad mig give dig et eksempel …

Du har fået en fantastisk ide om et site der er 3 gange bedre end Amino. Fint nok, men hvad er din finansielle og tekniske styrke til at gå op mod et etableret site og tror du bare Martin ville sidde med hænderne i skødet hvis du gjorde?

Sandheden er at de selvfølgelig reagerer, pludseligt er priserne reduceret med 90 % og så ryger hele din forretningsmodel i skoven.

Inden for mange brancher og specielt inden for software er der mange måder at anskue en forretningsmodel på, bæredygtighed kan f.eks. være blot at genere etablerede virksomheder  så de til sidst opkøber en som vi ser på mobilmarkedet, men det kræver kapital til at opnå en kritisk masse, ikke for en selv men for konkurrenterne.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:06

A. Juul:
Vi prøver ikke at snyde nogen. Snyde en programmør i et internet start-up, hvor han med et klik kan lukket hele møget ned, det ville ikke være gennemtænkt og i og for sig også være fuldstændig ligegyldigt, da det aldrig vil ske. kontrakter vil forelægge som det første.

For lige at pointere det helt klart, så har jeg absolut ingen mistanker om at I skulle ville snyde nogen. Jeg fortæller bare hvordan vi gør, så I ved hvordan en potentiel samarbejdspartner tænker på den anden side af bordet.

A. Juul:
Jeg tror du fokuserer lidt for meget på, hvordan vi står frem, fremfor projektet, engegamentet og potentialet i os såvel som projektet. Det har I jo jeres gode ret til, men derfor behøver man ikke se spøgelser. Det her er endnu ikke et fuldtidsprojekt og vi har andre forpligtelser såvel som karriereveje.

Jeg fokuserer på det jeg ser. Jeg kender intet til projektet efter at have læst hvad du har skrevet, jeg kender intet reelt til engagementet og jeg kender intet til potentialet. Jeg ser ikke spøgelser, men når man ikke ikke vil fortælle hvilken virksomhed man driver og ikke vil fortælle sit navn offentligt, så er der bare mange der ikke vil samarbejde med en.

Det vigtigste når man skal finde en partner er at sælge sig selv, ikke ideen. Gode ideer findes i millioner, kompetencer og erfaring til bestemte projekter er svære at finde.

Det er fair I ikke vil stå frem, men så skal I også vide der er en masse potentielle udviklere der ikke finder jer interessante. Husk I skal jo sælge jer selv bedre end de 10.000 andre der pt. går rundt med verdens bedste ide (i dk), og søger en udvikler.

Tilmeldt 5. May 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:30

Hej igen Aminoer Big Smile

Er der nogle skarpe hoveder, som kan fortælle mig, hvordan jeg skal bære mig ad uden at skrive mit "CPR nummer" på Amino? 

Er den eneste vej i virkeligheden at få finansieringen og derefter kontakte virksomheder, som kan hjælpe med udviklingen. Kan se, at mange andre står eller har stået i vores situation. Hvordan er det lykkedes de parter, som er kommet videre, at komme videre?

Hvis jeg ikke nævnte det før, så skal vores samarbejdspartner være en god projektleder, da meget arbejde skal out sources til østen eller lign.

Glædelig 2. juledag Big Smile

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 18:00

Så er det ikke en webudvikler i søger. Hvis arbejdet skal outsources, så må man formode at der er investorere klar? Eller hvordan skal festen finansieres? Der må være en plan?

Tilmeldt 5. May 09
Skrevet kl. 19:28

Tak for et rigtig godt indlæg Henrik!

Vi har eksterne mentorer på CBS og kender andre online forretningsdrivende, som synes projektet har potentiale og dybde. Jeg kunne skrive lange indlæg om dit og dat vedr. kommerciel tyngde, men det foreligger jo sådan, med alt respekt, at jeg om få måneder har en kandidatgrad i erhverv, forretnings- og markedsøkonomi. Efter al den tid på bænken burde man kunne forvente en form for forretningsforståelse, såvel som konkurrent-og markedsforståelse (selvom det er et online star-up) De kommercielle aspekter er gennemtænkt til en grad, hvor projektet kan igangsættes.

Vi ønsker bare mødet med mulige webudviklere, hvis ikke de vil mødes, vil vi finansiere os til købet af en udvikler. Nu nævner jeg lige noget fra mit første indlæg; Konceptet er testet 90% og fungerer fremragende. Vi er ikke i tvivl om, at det bliver en succes, hvis programmering/funktionaliteten fungerer (det markedspenetrerende aspekt tager vi os af og gerne i samråd med en evt. partner)

Det firma vi allerede driver, beskæftiger sig bl.a. med forretningsplaner til SMV'er, som søger kapital (f.eks. igennem vækstfonden) Vi ved, hvad der skal til for at få finansieringen.

Henrik, vi vil meget gerne mødes med dig og fortælle meget mere om projektet og hvis du ikke finder det interessant, så kunne det evt. være at du kunne henvise os til nogen, som gjorde.

Indtil da, tak for opmærksomheden.

Tilmeldt 5. May 09
Skrevet kl. 19:29

Thomas Frost:
Jeg fokuserer på det jeg ser. Jeg kender intet til projektet efter at have læst hvad du har skrevet, jeg kender intet reelt til engagementet og jeg kender intet til potentialet. Jeg ser ikke spøgelser, men når man ikke ikke vil fortælle hvilken virksomhed man driver og ikke vil fortælle sit navn offentligt, så er der bare mange der ikke vil samarbejde med en.

Men du vil heller ikke mødes og vi må ikke sende noget til dig og så er vi lige vidt!

Tilmeldt 5. May 09
Skrevet kl. 19:46

Hej dkchokk,

Tak for dit indlæg.

Jo det mener jeg nu det er. Webudvikleren skal selv kunne kvalitetssikre det kodede arbejde, som har været outsourcet. Der er simpelthen for meget, hvis den kommende udvikler skal lave det hele selv, hvilket jeg slet ikke tror er muligt. Selvfølgelig skal den kommende partner også lave andet end at lede og fordele arbejdet.

Finansieringen er ikke den største udfordring, langt fra. Vi får den finansieringen vi har behov for.

Se det fra vores side.

Alternativ 1 (EKSEMPEL) - Dyr løsning, mindre viden, stor afkast

- Vi ejer hver 50%

- Fremskaffer 1 mio. i likvide midler 

- Køber os til udvikling og sparring

Alternativ 2 (EKSEMPEL) Billigere løsning, mere viden, større afkast(SYNERGI)

- Vi ejer hver 33%

- Fremskaffer 250.000 DKK i likvide midler

- Har en kompetent partner vi kan sparre med hele tiden

Der er pros og cons ved begge, faktum er nu bare, at vi ønsker partneren i stedet for samarbejdspartneren. Vi tror også, at vi kan få større indblik i virksomheden, som den skrider frem. Vi mener også, at vi kan bruge energien på andre projekter på længere sigt end at hænge i det samme osv. Derudover vil vi gerne sprede variansen og mindske det kapitalmæssige indskud istedet. Der er massere grunde.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:51

A. Juul:

Thomas Frost:

Men du vil heller ikke mødes og vi må ikke sende noget til dig og så er vi lige vidt!

Enig. Så længe I ønsker at være anonyme (offentligt) og jeres firma og tidligere firmaer er hemmelige (offentligt) er I ikke interessante samarbejdspartnere for os. Det har ikke noget med jer personligt at gøre, men bare en generel ting der gør risikoen for at blive snydt mindre.

Problemet for os som udviklere er at jeg ikke ser I kommer med noget væsentligt udover ideen. Noget jeg personligt værdsætter meget højt er branchekendskab. Hvis man f.eks. har arbejdet 5-10 år i en branche og kender den ind og ud og har en vinkel som ingen i branchen har, og man har stort kendskab til alle forretningsgange, så er det virkelig noget værd.

Du fokuserer meget på jeres uddannelser, men jeg vil personligt meget hellere samarbejde med folk med relevant erfaring end uddannelse. Tag ikke fejl, uddannelse er super, men når man laver et projekt sammen og selv bringer ekstremt meget erfaring indenfor et felt, så er det rarest at samarbejde med folk der ikke bare kommer med teoretisk viden men også masser af erfaring. I vores branche ser jeg MASSER af mennesker med uddannelse der ikke kan finde ud af at bruge den i virkeligheden, så en uddannelse er for mig kun noget værd hvis man rent faktisk kan omsætte sin viden til succes, og det ved jeg som udvikler ikke om I kan.

"Hvis jeg ikke nævnte det før, så skal vores samarbejdspartner være en god projektleder, da meget arbejde skal out sources til østen eller lign."

Man kan være nok så god en projektleder, men hvis man finder de forkerte folk, ender man med en masse spaghetti-kode der ikke virker efter hensigten.

Jeg tror den rette vej vil være at finde en investor og derefter professionelle udviklere, og en projektleder med programmeringserfaring som part i selskabet, med mindre I har råd til at udviklerne fra østen kan fejle og I kan starte op igen med andre. Med mindre I finder en projektleder der i forvejen kender de rette udviklere aner I jo ikke hvad I får.

Tilmeldt 5. May 09
Skrevet kl. 20:53

Thomas Frost:
Problemet for os som udviklere er at jeg ikke ser I kommer med noget væsentligt udover ideen. Noget jeg personligt værdsætter meget højt er branchekendskab. Hvis man f.eks. har arbejdet 5-10 år i en branche og kender den ind og ud og har en vinkel som ingen i branchen har, og man har stort kendskab til alle forretningsgange, så er det virkelig noget værd.

Nej, vi har ikke 5-10 års erfaring indenfor it star-ups, men vi har da begge rigtig godt kommerciel såvel som ikke kommerciel erfaring og det du ønsker, ønsker en arbejdsgiver også. Nu ligger landet jo sådan, at man ikke kan det hele fra start. Vores kompetencer er forretningsudvikling, virksomhedsdrivelse, markedsundersøgelser osv osv. at skabe noget. Webudvikleren bringer i vores tilfælde branchekendskab og forståelse for kodningen, men det er stadig os, som skal drive forretningen, fremskaffe kapitalen, undersøge markedet, skaffe kunderne osv. osv. Webudvikleren er selv lige vidt uden os, selvom personen får ideen foræret af os.

Thomas Frost:
Jeg tror den rette vej vil være at finde en investor og derefter professionelle udviklere, og en projektleder med programmeringserfaring som part i selskabet, med mindre I har råd til at udviklerne fra østen kan fejle og I kan starte op igen med andre. Med mindre I finder en projektleder der i forvejen kender de rette udviklere aner I jo ikke hvad I får.

Vi skal ikke bruge en investor som udgangspunkt, det bliver på vores egen ryg, med eller uden en partner. Finansieringen er endnu engang ikke problemet. Vi har råd til at starte forfra med prisen på udenlandske programmører, da prisforskellen er enorm, vi skal have en til at styre dem og kvalitetssikre. Vi håber da i allerhøjeste grad, at vi finder en projektleder, der i forvejen kender de rette udviklere.

Jeg mener, at jeg fra start har været ydmyg, spurgt folk pænt om forskellige ting og svaret dem med respekt og prøvet at være så uddybende som muligt. Men du bringer virkelig en bestemt form for pessimisme og negativitet omkring dig, af den ene eller anden grund.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 06:42

A. Juul:
Nej, vi har ikke 5-10 års erfaring indenfor it star-ups,

Start-ups er vel heller ikke en branche. Det jeg mente var hvis I f.eks. ville lave et site indenfor transportsektoren og begge havde brancheerfaring fra netop den sektor. Det er virkelig noget hvor ikke-udviklerne kan give stor værdi til et it/web-projekt.

A. Juul:
Webudvikleren er selv lige vidt uden os, selvom personen får ideen foræret af os.

Og lige præcis her tager du meget fejl, og jeg vil længere nede hjælpe jer med at komme videre, for webudvikleren har ALLE muligheder for at vælge andre projekter, da der konstant er folk der søger webudviklere. Webudviklere har også egne ideer så for en god udvikler er der altid MASSER af muligheder overalt. Den anden vej rundt er der dog ikke masser af muligheder for at finde en webudvikler som partner.

A. Juul:
Jeg mener, at jeg fra start har været ydmyg, spurgt folk pænt om forskellige ting og svaret dem med respekt og prøvet at være så uddybende som muligt. Men du bringer virkelig en bestemt form for pessimisme og negativitet omkring dig, af den ene eller anden grund.

Jeg beklager hvis jeg har været for negativ, det var ikke meningen, men jeg har prøvet at skubbe lidt til dig for at vise dig I skal bringe mere til bordet. Alene på Amino er der hver uge folk der søger partnere som skal være webudviklere, det bliver vel 50-150 om året, og selv mindre firmaer som os, får løbende henvendelser om partnerskaber, hvor vi liiiiige skal være de gratis udviklere der mangler.

I den tid jeg har været på Amino har jeg set 4-5 webudviklere der søgte forretningspartnere (på ca. 4 år).

Hvis ikke I skiller jer ENORMT meget ud, bliver I ikke nogle af de meget meget få der finder en gratis webudvikler/projektleder, som ikke skal have løn fra start. Det er bare faktum, og jeg ved det lyder pessimistisk, men betragt det nærmere som et realistisk wakeup call.

Vi er selv et lille udviklingshus, og vi er ikke bange for at indgå partnerskaber omkring udvikling, men du skal dælme komme med mere end en uddannelse og en god ide for at vi skal lave et projekt sammen. Hvis ikke der er mere på bordet kan vi jo lige så godt lave projekter selv (hvilket vi også gør).

Grunden til jeg tidligere skrev I burde finde en investor først er fordi så adskiller I jer lige pludselig fra næsten alle andre der søger webudviklere. At finde en investor kræver grundighed og hårdt arbejde, og ofte at man selv lægger penge på bordet (hvilket jeg kan forstå I gør).

Jeg vil personligt hellere eje 10 % af en succes, end 33 % af en fiasko.

I har ikke branchekendskab, relevant erfaring med start-ups eller it-projekter, og står lidt som den bløde mellemvare mellem alle de MANGE andre personer der har en god ide og søger en udvikler, men hvis I havde finansiering på plads, og der endda kunne blive en lille løn til den udvikler I søgte, så har I på et splitsekund overhalet 97% af alle dem I konkurrerer imod.

Husk at en udvikler som I søger allerede tjener penge og arbejder i en virksomhed eller for sig selv. Hvis denne skal bruge alle sine aftener efter arbejde og sin fritid, eller skære ned på sit betalte arbejde og dermed tjene mindre, skal I dælme have gode kort på hånden. Og en god ide og to uddannelser er ikke de gode kort når man skal finde en udvikler som i forvejen kan vælge mellem de tusindvis af tilbud om at blive partnere på gode ideer.

I skal finde ud af hvordan i lettest og bedst overhaler alle dem I konkurrerer imod, når I skal finde den partner I søger, og midlet kunne være en investor i jeres tilfælde.

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)