A Juul Først, jeg fornemmede fra starten, at det du søgte, ikke var en B2B udvikler. Derfor skrev jeg bare mere generelt da jeg både arbejder med og udgiver gratis Open Source, men samtidigt også arbejder med kommerciel forretningsudvikling inden for B2B segmentet. Som du jo nok kan fornemme er der en del udviklere der har brændt fingrene ved at kaste en masse resurser efter ”fantastiske projekter”, det gælder sådan set også investorer og mange projekter løber ud i sandet enten fordi der ikke var nok kommerciel tyngde eller også fordi markedet/konkurrenter nåede at reagere. Uden at gå i dybden i problemstillingerne er der nogle overordnede krav der gør sig gældende – kan ideen f.eks. ”beskyttes” og hvis ikke, hvem er konkurrenterne, hvad er deres finansielle styrke og er det en af deres kerneforretninger du derved pirker i? Lad mig give dig et eksempel … Du har fået en fantastisk ide om et site der er 3 gange bedre end Amino. Fint nok, men hvad er din finansielle og tekniske styrke til at gå op mod et etableret site og tror du bare Martin ville sidde med hænderne i skødet hvis du gjorde? Sandheden er at de selvfølgelig reagerer, pludseligt er priserne reduceret med 90 % og så ryger hele din forretningsmodel i skoven. Inden for mange brancher og specielt inden for software er der mange måder at anskue en forretningsmodel på, bæredygtighed kan f.eks. være blot at genere etablerede virksomheder så de til sidst opkøber en som vi ser på mobilmarkedet, men det kræver kapital til at opnå en kritisk masse, ikke for en selv men for konkurrenterne. |
A. Juul:Vi prøver ikke at snyde nogen. Snyde en programmør i et internet start-up, hvor han med et klik kan lukket hele møget ned, det ville ikke være gennemtænkt og i og for sig også være fuldstændig ligegyldigt, da det aldrig vil ske. kontrakter vil forelægge som det første.
For lige at pointere det helt klart, så har jeg absolut ingen mistanker om at I skulle ville snyde nogen. Jeg fortæller bare hvordan vi gør, så I ved hvordan en potentiel samarbejdspartner tænker på den anden side af bordet.
A. Juul:Jeg tror du fokuserer lidt for meget på, hvordan vi står frem, fremfor projektet, engegamentet og potentialet i os såvel som projektet. Det har I jo jeres gode ret til, men derfor behøver man ikke se spøgelser. Det her er endnu ikke et fuldtidsprojekt og vi har andre forpligtelser såvel som karriereveje.
Jeg fokuserer på det jeg ser. Jeg kender intet til projektet efter at have læst hvad du har skrevet, jeg kender intet reelt til engagementet og jeg kender intet til potentialet. Jeg ser ikke spøgelser, men når man ikke ikke vil fortælle hvilken virksomhed man driver og ikke vil fortælle sit navn offentligt, så er der bare mange der ikke vil samarbejde med en.
Det vigtigste når man skal finde en partner er at sælge sig selv, ikke ideen. Gode ideer findes i millioner, kompetencer og erfaring til bestemte projekter er svære at finde.
Det er fair I ikke vil stå frem, men så skal I også vide der er en masse potentielle udviklere der ikke finder jer interessante. Husk I skal jo sælge jer selv bedre end de 10.000 andre der pt. går rundt med verdens bedste ide (i dk), og søger en udvikler.