Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan værdisætter man kostpriser?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Nibe
Tilmeldt 4. Sep 07
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal gøre op hvad kostpriserne er på mit lager, men hvad inddrager man ?

- moms ?
- forsendelse ?
- betalingsgebyrer ?
- administrations gebyrer fra da jeg købte varer ?

Osv. Osv.

kan nogen henvise til hvor man kan se det ?

Vh.
Klaus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38

alle omkostninger ved at ha fået lageret ind og moms er jo aldrig en omkostning og ikke en del af ens driftsregnskab - så klart nej til moms

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:23

Cookie - John Hannover:

alle omkostninger ved at ha fået lageret ind og moms er jo aldrig en omkostning og ikke en del af ens driftsregnskab - så klart nej til moms

vh

Nu er værdiansættelsen af lageret jo ikke en del af driften. 

Der findes forskellige værdiansættelsesmetoder, men værdierne skal altid være eks. moms.

Normalt vil lageret skulle ansættes til indkøbspriser. Der vil dog i specifikke tilfælde kunne argumenteres for højere eller lavere priser.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27

SWcotspain:
Nu er værdiansættelsen af lageret jo ikke en del af driften
ah det er det vel, når som her (gæt) som så mange andre steder, alle varer er købt som udgift vareforbrug i driften, og nu skal der så flyttes fra drift til varelager så ikke alle varer en en udgift, men kun solgte varer. Det må da vist være en transaktion som påvirker det driftsresultat der er inden lager tælles op og selv hvis alt var ført på lageret fra start, og det nu var en mulig omvurdering af lager, så ville den ændring da gå ind via driften.

vh John H

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 02:28

I sidste ende, så ender jo alt i driften.

Mange af de omkostninger, som trådstarter nævner, er vel allerede driftsført. Derfor er der kun tilbage at vurdere lagerets værdi.

En simpel optælling viser hvor mange varer der er på lager. Værdien er afhængig af om varene kan sælges til samme værdi, som ved købstidspunktet.

Nogle varer mister hurtigt sin værdi, medens andre stiger i værdi. Dette er meget simplificeret og hænger naturligvis sammen med ambitionsniveauet,

Mvh 

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19

SWcotspain:
I sidste ende, så ender jo alt i driften.
en hver lagerregulering sker via drift og status - hvis du kan gi eksempel på en sådan bogføring der ikke gøres via driften på den ene side er jeg da interesseret

Kostpris som trådstarter er blevet bedt om at opgøre er varens fulde hjemtagelsespris uden moms - hverken mere eller mindre

Opskrivning af lagerværdi er ganske usædvanligt og ikke noget man generelt skal råde til - snarere laveste af anskaffelsespris og genanskaffelsespris ville være mit råd

vh

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 12:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Moms skal ikke med. Og andre omkostninger bør du kun medregne i din kostpris beregning, hvis du bruger den til at beregne dine salgspriser efter. Ikke i din
lagerværdiopgørelse, sådanne omkostninger er driftsomkostninger.

At medtage omkostninger giver ikke mening at medtage i en kostpris, for lageret får en større værdi og det er forkert, for du kan kun regnskabsmæssigt modregne dine indkøbs- og fragtomkostninger en gang, så du snyder dig selv. Det vil formodentlig være problematisk (og i hvert fald bøvlet) først at skulle fratrække disse omkostninger fra "kostprisen" på varen og derefter fra de samme omkostninger en gang til i dit regnskab under "indkøbsomkostninger".

Du må nedskrive dit lager, hvis du kan begrunde at det sker. Det er f.eks en udgået vare, anbrudte varer/materialer etc, der har en lavere værdi end den indkøbsprisen og derfor kan værdisættes lavere. Du kan altid afskrive, når du kan dokumentere at sådan er den reelle værdi. Hvis du f.eks har et lager af Iphone 2, vil revisoren nok ikke "bjæffe af dig" hvis du sætter en kost "en anelse lavere", end det du i sin tid gav for dem ;-).

"Humlen" i øvelsen er jo at lagerværdien skal afspejle den reelle værdi, både overfor revisor, bank og skat. Så sund fornuft, altså hvad er den reelle værdi af hvert varenummer på dit lager, det er vejen frem.

Fra Nibe
Tilmeldt 4. Sep 07
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 14:09

Mange tak for kommentarerne :) men tror det er lidt misforstået for det er ikke varelager som skal opgøres !!! Har solgt mit firma og har en twist omkring hvor meget kostpriserne er på lagervarerne, så ikke varelager men kostpriser...

Vh.
Klaus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15

samme sag - prisen for varen ved indkøb inkl. hemtagningsomkostning er det som varen har i værdi på lageret normalt. Om der så kan blive strid om hvorvidt den pris så er den som køber mener varen skulle koste eller fragten er en anden er en anden sag, men kostprisen skal meget gerne være det du i forvejen har sat lageret til - og stadigt uden moms

vh

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 14:27

Cookie - John Hannover:
men kostprisen skal meget gerne være det du i forvejen har sat lageret til - og stadigt uden moms

Der skal i dette tilfælde jo så udstedes en faktura inkl. moms, så på den måde kommer momsen jo med.

Mvh

Stig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)