Hej |
alle omkostninger ved at ha fået lageret ind og moms er jo aldrig en omkostning og ikke en del af ens driftsregnskab - så klart nej til moms
vh
alle omkostninger ved at ha fået lageret ind og moms er jo aldrig en omkostning og ikke en del af ens driftsregnskab - så klart nej til moms vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Nu er værdiansættelsen af lageret jo ikke en del af driften. Der findes forskellige værdiansættelsesmetoder, men værdierne skal altid være eks. moms. Normalt vil lageret skulle ansættes til indkøbspriser. Der vil dog i specifikke tilfælde kunne argumenteres for højere eller lavere priser. Mvh Stig |
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
ah det er det vel, når som her (gæt) som så mange andre steder, alle varer er købt som udgift vareforbrug i driften, og nu skal der så flyttes fra drift til varelager så ikke alle varer en en udgift, men kun solgte varer. Det må da vist være en transaktion som påvirker det driftsresultat der er inden lager tælles op og selv hvis alt var ført på lageret fra start, og det nu var en mulig omvurdering af lager, så ville den ændring da gå ind via driften. vh John H |
I sidste ende, så ender jo alt i driften. Mange af de omkostninger, som trådstarter nævner, er vel allerede driftsført. Derfor er der kun tilbage at vurdere lagerets værdi. En simpel optælling viser hvor mange varer der er på lager. Værdien er afhængig af om varene kan sælges til samme værdi, som ved købstidspunktet. Nogle varer mister hurtigt sin værdi, medens andre stiger i værdi. Dette er meget simplificeret og hænger naturligvis sammen med ambitionsniveauet, Mvh Stig |
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
en hver lagerregulering sker via drift og status - hvis du kan gi eksempel på en sådan bogføring der ikke gøres via driften på den ene side er jeg da interesseret Kostpris som trådstarter er blevet bedt om at opgøre er varens fulde hjemtagelsespris uden moms - hverken mere eller mindre Opskrivning af lagerværdi er ganske usædvanligt og ikke noget man generelt skal råde til - snarere laveste af anskaffelsespris og genanskaffelsespris ville være mit råd vh |
Moms skal ikke med. Og andre omkostninger bør du kun medregne i din kostpris beregning, hvis du bruger den til at beregne dine salgspriser efter. Ikke i din At medtage omkostninger giver ikke mening at medtage i en kostpris, for lageret får en større værdi og det er forkert, for du kan kun regnskabsmæssigt modregne dine indkøbs- og fragtomkostninger en gang, så du snyder dig selv. Det vil formodentlig være problematisk (og i hvert fald bøvlet) først at skulle fratrække disse omkostninger fra "kostprisen" på varen og derefter fra de samme omkostninger en gang til i dit regnskab under "indkøbsomkostninger". Du må nedskrive dit lager, hvis du kan begrunde at det sker. Det er f.eks en udgået vare, anbrudte varer/materialer etc, der har en lavere værdi end den indkøbsprisen og derfor kan værdisættes lavere. Du kan altid afskrive, når du kan dokumentere at sådan er den reelle værdi. Hvis du f.eks har et lager af Iphone 2, vil revisoren nok ikke "bjæffe af dig" hvis du sætter en kost "en anelse lavere", end det du i sin tid gav for dem ;-). "Humlen" i øvelsen er jo at lagerværdien skal afspejle den reelle værdi, både overfor revisor, bank og skat. Så sund fornuft, altså hvad er den reelle værdi af hvert varenummer på dit lager, det er vejen frem.
|
Mange tak for kommentarerne :) men tror det er lidt misforstået for det er ikke varelager som skal opgøres !!! Har solgt mit firma og har en twist omkring hvor meget kostpriserne er på lagervarerne, så ikke varelager men kostpriser... |
samme sag - prisen for varen ved indkøb inkl. hemtagningsomkostning er det som varen har i værdi på lageret normalt. Om der så kan blive strid om hvorvidt den pris så er den som køber mener varen skulle koste eller fragten er en anden er en anden sag, men kostprisen skal meget gerne være det du i forvejen har sat lageret til - og stadigt uden moms vh |
Der skal i dette tilfælde jo så udstedes en faktura inkl. moms, så på den måde kommer momsen jo med. Mvh Stig |