Jeg har lige ændret min forskudsopgørelse for 2014. Jeg driver en mindre virksomhed (Som bibeskæftigelse) hvor jeg regner med at tjene omkring 75.000 kr. før skat. Nu har jeg så været inde og rette under "rubrik 12" hvor jeg har skrevet de 75.000 kr. ind.
Nu viser beregningen så, at mit skattefrie fradrag er 0 kr. om måneden og min trækprocent er steget med 3% til 40%. Hvilket så vil sige, at jeg intet fradrag har på mit alm. arbejde - samt skal betale 40% i skat.
Jeg synes det lyder ret voldsomt, når jeg nu både får beskræftigelsesfradrag (23.800 kr) og personfradrag (42.800 kr) - men det er måske bare mig? :-)
Det er korrekt. jeg kan ikke overskud trækprocenten men det er sikkert også korrekt. Det som sker er, at den skat du skal betale af de 75.000 kr, den betaler du via dit faste arbejde. Det sker ved at dit fradrag reduceres og 23.800 og 42.800 er jo mindre end 75.000 så de forsvinder, og så sættes din % lidt op for at tage den sidste del. Hvis dit overskud var større end skatten kunne tages via dit faste arbejde, ville du få b-skatte opkrævninger. Til gengæld er de 75.000 kr jo nu så betalt skat af for dig, så du ikke skal tænke på dem
(dine fradrag har jo en værdi af præcis din skatteprocent gang fradraget)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for dit svar.. B-skat er 42% hvilket vil sige at jeg udfra de 75.000 skal betale 31.500 kr i skat.
Jeg har jo fradrag på 66.600 kr + fagforenings fradrag.. Altså skal jeg ikke betale skat af de første omkring 70.000 kr. hvis jeg har forstået det korret?
Og 31.500 kr. er jo langt fra 70.000 kr..? Men måske tager jeg fejl.
Jeg kan ikke følge dit regnestykke men du betaler skat af den del du har som fradrag (kan sikkert være de 70.000) ved at dit fradrag fjernes og fjerner du 70.000 kr fradrag giver det skat på ca ca 31.000 ja - så det passer jo fint at du så på den måde har fået beskattet de første 70.000 kr af dit overskud i virksomheden. resten kommer så så B skat. De 31.500 svarer til det du skulle beskattes af på nye 70.000 kr sådan ca.
Din skatte procent er nu nok 44-45% af dine sidst tjente kroner, da det er den procent man generelt betaler i am bidrag, sundhedsbidrag, kommune og bundskat+ evt kirkeskat. De der %er som ofte på trækkortet er mellem 36% og 42% kommer af at der er fradrag og grøn check osv
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER