Min kæreste havde for kort tid siden indmeldt sig i en bogklub efter, at hun i et tilbud kunne modtage 2 bøger for 19 kr. stykket. At regningen så lød på 29 kr. stykket i stedet, det er så lige meget. Det der slog mig var, at man i de offentlige betingelser skulle købe 3 bøger til klubpris eller særpris, og at man altid kunne afbestille månedens bog dog inden afbestillingsfristen. Afbestillingsfristen står der så ikke noget om. Så to dage efter at min kæreste havde modtaget bøgerne ville hun gå ind på hjemmesiden og afbestille månedens bog, da hun ikke ønskede den. Da havde hun pludselig overskredet tidsfristen, så nu kunne den ikke afbestilles. Så har de jo godt nok 14 dages returret, hvilket jo godt nok koster kunden i omegnen af 40 kr. at sende den tilbage samt tiden og bøvlet med at skulle tilbagelevere bogen. Jeg må indrømme, at det første som slog mig, da min kæreste fortalte mig, at hun meldt sig ind i en bogklub - var "hjælp det misbrug kommer hun aldrig ud af igen!!!" Ovenstående eksempel er et eksempel på kanon god kundefastholdelse, men indlægget har egentlig til hensigt at diskutere, om nogen virksomheder misforstår kundefastholdelse med kundeloyalitet.
"ikke noget problem det skal vi nok klare" "Nu er det her jo et specielt tilfælde, så det skal vi nok finde en løsning på" "gør opmærksom på jeres ekstraordinære gode service"
|
Jeg har i snart 6 år haft stort set de samme kunder . Heldigvis er der også kommet nye til.
Især det sidste er det meget vigtigt at overholde. Hvis du gør noget særligt for en kunde, så husk at fortælle ham det. Det er alt du skal fortælle ham. Gratis timer, bedre funktionalitet end planlagt, review ud over det aftalte, etc, etc. Selvfølgelig er det ikke en gavebod du driver, men hvis du har besluttet dig for at gøre noget ekstra for en kunde så sig det dog til ham.
En anden vigtig variant af dette er når du har afleveret noget til kunden, som du ved virker. Der går et par dage og du hører intet fra kunden. Du tænker FINT det virker jo også. Ja, og nu har du en enestående mulighed for at få lidt kredit ved din kunde for de gode ting du gør. Du ringer selvfølgelig til ham og spørger om det virker. Kunden bliver glad for en positiv oplevelse. Han kan jo kun svarer ja, det gør det, og så husker han dig som en flink fyr der gør tingene rigtigt og han vil selvfølgelig også ligge sin næste ordre i din biks.
Kort sagt: Husk kunden på succerne , han skal nok komme til dig med fejlene. [:'(]