Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen på kundefastholdelse og kundeloyalitet.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste havde for kort tid siden indmeldt sig i en bogklub efter, at hun i et tilbud kunne modtage 2 bøger for 19 kr. stykket. At regningen så lød på 29 kr. stykket i stedet, det er så lige meget.

Det der slog mig var, at man i de offentlige betingelser skulle købe 3 bøger til klubpris eller særpris, og at man altid kunne afbestille månedens bog dog inden afbestillingsfristen. Afbestillingsfristen står der så ikke noget om.

Så to dage efter at min kæreste havde modtaget bøgerne ville hun gå ind på hjemmesiden og afbestille månedens bog, da hun ikke ønskede den. Da havde hun pludselig overskredet tidsfristen, så nu kunne den ikke afbestilles. Så har de jo godt nok 14 dages returret, hvilket jo godt nok koster kunden i omegnen af 40 kr. at sende den tilbage samt tiden og bøvlet med at skulle tilbagelevere bogen.

Jeg må indrømme, at det første som slog mig, da min kæreste fortalte mig, at hun meldt sig ind i en bogklub - var "hjælp det misbrug kommer hun aldrig ud af igen!!!" 

Ovenstående eksempel er et eksempel på kanon god kundefastholdelse, men indlægget har egentlig til hensigt at diskutere, om nogen virksomheder misforstår kundefastholdelse med kundeloyalitet.

"ikke noget problem det skal vi nok klare" 
Den ovenstående sætning betyder utrolig meget, når vi taler om kundeloyalitet. Det handler om at virksomheden på trods af at kundens henvendelse, måske ligger udenfor betingelserne, så skal vi nok klare det, så kunden forbliver tilfreds. Det udstråler også, at virksomheden som udgangspunkt tror på kunden, og at tilfredse kunder er den vigtigste indtægtskilde.

"Nu er det her jo et specielt tilfælde, så det skal vi nok finde en løsning på"
Det er selvfølgelig også vigtig for virksomheden at signalere, at dette ikke er en redefinering af betingelserne, men en undtagelse gjort for liiige netop denne kunde.

"gør opmærksom på jeres ekstraordinære gode service"
Jeg læste en gang om en hotelkæde, hvor man valgte at opgradere sine mest værdifulde kunder til en ekstra god suite, når de indlogerede sig. Man glemte blot at fortælle, at det var fordi man værdsatte kunden, at man ville give dette gode. Resultatet blev at kunden ikke vidste, at han blev værdsat, hvilket var årsagen til opgraderingen, og at kunden senere hen opfattede opgraderingen som normal standard.
Så signalér, når I giver en ekstra god service, og fortæl kunden hvorfor han får den.

Fra Ny Vestergade 5, 1471 København K
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i snart 6 år haft stort set de samme kunder Big Smile. Heldigvis er der også kommet nye til. Party!!!

Især det sidste er det meget vigtigt at overholde. Hvis du gør noget særligt for en kunde, så husk at fortælle ham det. Det er alt du skal fortælle ham. Gratis timer, bedre funktionalitet end planlagt, review ud over det aftalte, etc, etc. Selvfølgelig er det ikke en gavebod du driver, men hvis du har besluttet dig for at gøre noget ekstra for en kunde så sig det dog til ham.

En anden vigtig variant af dette er når du har afleveret noget til kunden, som du ved virker. Der går et par dage og du hører intet fra kunden. Du tænker FINT det virker jo også. Ja, og nu har du en enestående mulighed for at få lidt kredit ved din kunde for de gode ting du gør. Du ringer selvfølgelig til ham og spørger om det virker. Kunden bliver glad for en positiv oplevelse. Han kan jo kun svarer ja, det gør det, og så husker han dig som en flink fyr der gør tingene rigtigt og han vil selvfølgelig også ligge sin næste ordre i din biks.

Kort sagt: Husk kunden på succerne Smile, han skal nok komme til dig med fejlene. [:'(] 

Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)