Hej Jan !
Jeg kender udmærket til din situation, det er så frustrerende når kunderne ikke betaler og ligesom du selv skriver så tænker de ikke på hvilken betydning det har for os "små" virksomheder.
Jeg har selv oplevet det mange gange i min tid som selvstændig, men de er kun en ting at gøre, bevare modet, op på hesten igen og komme videre selv om det nogle gange kan være svært.
Da jeg i sin tid startede min virksomhed op, kom jeg godt fra start men allerede efter 6 måneder mistede jeg 200.000 på en kunde der gik konkurs, det tog år at tjene tabet hjem igen men det lærte mig at fakturere løbende frem for at samle det hele til sidst.
I øjeblikket har jeg ca. 170.000 ude at stå hos kunder der er videresendt til min advokat, vel at mærke kunder der erkender deres gæld men bare ikke har pengene til at betale for det arbejde de har bestilt.
Kunderne skænker ikke en tanke til os der prøver at få en virksomhed til at løbe rundt. Selv om de ikke betaler har vi jo stadig haft udgifterne til lønninger, husleje, materialer, drift osv.
Tro mig, jeg har været "i kælderen" mange gange og det kan være svært at komme op. Jeg har haft mange søvnløse nætter og kæmpet for at få tingene til at hænge sammen. Flere gange har jeg været ved at smide håndklædet i ringen men hver gang har jeg alligevel været stædig og sagt til mig selv at dårlige betalere skal sgu ikke være skyld i at vi må dreje nøglen. Der har været perioder på flere måneder hvor jeg ikke har kunnet udbetale mig selv løn, hver gang der gik penge ind, trak banken det meste i renter, bilen måtte jeg tanke på konens benzinkort osv. men jeg er kommet igennem og det er fandeme fedt bagefter og man lærer en masse af det.
Bevar modet, op på hesten igen og kom videre, et tab på 20.000 er surt, men realistisk at komme videre fra, tænk på hvor meget du brænder for det du laver