Hej Kenneth
Se først på dine eksisterende forretningsprocesser/arbejdsgange. Hvor bliver der skrevet ud dokumenter? Hvad sendes kunden (på papir)? Hvad er det dine medarbejdere skriver ud (af nødvendighed eller af vane)?
Sørg også for at interne, mere uformelle processer kommer med. F.eks. om I holder møder med sagslister og mødereferater og alle eller enkelte printer disse for at have med i mødet.
Tegn op dette billedet (på papir
).
Tegn så op hvorledes det optimalt sæt skulle se ud, uden at skele til hvad det ene og andre af dine IT systemer kan. Det er her vigtig at der ikke indgår "Hvis kunden har en kommentar eller reklamation, så printer vi ordren (eller pdf´en) skriver kundens kommentar på den, scanner den til pdf og lagrer i en anden mappe, eller vi printer lige en kopi af kundens ordre.
Så er det på tide at se hvad dine IT-systemer kan understøtte af dette. Er det nødvendigt at købe noget ny SW? Skal man bruge tablets i møder?
En anden løsning, som helt sikkert vil reducere din papirmængde er at sælge alt IT udstyr.
Smid printeren og kopimaskinen ud.
Da PC´en gjorde sit indtog tidlig i firserne, var det mange som mente at nu var det blot et tidsspørgsmål før vi havde det papirløse kontor. Yeah right.
Så langt kan man fastslå at "vejen til det papirløse kontor, går ikke gennem IT." (Strøm, 1986). Tvært i mod.
Lykke til
mvh Øyvind