hej har i lang tid tænkt på at blive selvstændig med min egen webshop. Jeg har tænkt på at købe mine vare på alibaba.com men er ikke helt sikker på det er det rigtige at starte med? jeg har tænkt på at jeg vil sælge diverse mindre ting til husstanden, pynteting med mere.
det andet spørgsmål er om jeg skal have godkendt de ting jeg får ind i landet og sælger? og hvor svært dette er?
håber i kan give lidt gode svar til en nybegynder, vh Daniel
Godkendelse afhænger jo af varen. Elektronik vil ofte ha CE og dermed være godkendt, men det er din pligt at sikre det, samme med fødemidler og cremer o.l. så det er afhængigt af varen
det er i alle fald en start, men du kan læse mere om moms, skat og andet som du jo også skal sætte dig ind i hvis du ser i indholdsfortegnelsen men start med de 3 links som skal sætte dig en del igang
Endeligt skal du jo så ha fat i en der kan hjælpe med opsætning af webshop og ha valgt og tilkøbt betalingsløsninger
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Elektronik vil ofte ha CE og dermed være godkendt,
Desværre er du helt forkert på den John.
Stort set alt elektronik fra Kina er CE mærket men det er desværre ikke ensbetydende med at produktet rent faktisk overholder kravene til CE mærkningen - man må bare erkende at Kinesere snyde hvor de kan komme af sted med det!
Det er dig som importør der er ansvarlig for at produktet overholder glædende lovgivning. Opstår der evt. personskade eller brand fordi dit produkt ikke overholdt gældende krav vil du blive draget til ansvar, hvilket kan ende med en økonomisk katastrofe.
Stort set alt elektronik fra Kina er CE mærket men det er desværre ikke ensbetydende med at produktet rent faktisk overholder kravene til CE mærkningen -man må bare erkende at Kinesere snyde hvor de kan komme af sted med det!
godt at vide. Jeg vil dog fra 15 år med meget faste rejser i hele Kina sige, at det er ikke korrekt at Kineserne snyder hvor de kan komme af med det - Jeg har mødt rigtigt mange og langt de fleste helt ærlige, men der kan sagtens være foskel på det, og så sider som Alibaba.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du skal også være opmærksom på at kinesere ikke altid har samme forståelse af garanti som os danskere, så hvis du sælger elektronik må du regne med at skulle dække eventuelle reklamationer selv. Omkostningerne her til skal du have lagt ind i din salgspris og lagt til side så du ikke løber tør for penge hvis alle kunderne kommer om 9 måneder og siger at deres produkter er i stykker.
Jeg ville starte med en leverandør tættere på, og helt klart indenfor EU så du ikke skal bøvle med told og importregler oven i alt det andet du skal lære.
Det er ikke så svært at finde importørerne når du bare ved hvad du vil sælge. Har du et produkt kan du oftest finde importører og agenter på producentens hjemmeside.
Har du endnu ikke fundet ud af hvad du vil sælge så prøv at se om du kan finde en niche hvor der ikke er andre. Det gælder om at snævrer så meget ind at du er den eneste der sælger det. Start med noget der interesserer dig, eller hvor produkterne er nemme at få fat i, og se så hvor lille en målgruppe du kan lave uden at markedet helt forsvinder.
Lad os f.eks. sige at du interesserer dig for tøj kan du snævrer det ind på følgende måde: Tøj->Herretøj->Herretøj for unge på 18-21 år->T shirts for unge mænd på 18-21 år -> T shirts for unge mænd på 18-21 år der kører på løbehjul.
På den måde kan du gå fra et marked med masser af konkurrence til et med marked med begrænset konkurrence og hvor du kan blive markedsleder.