Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gaver til samarbejdspartner

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Skibby
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 35
Fra  www.altomvarebiler.dk Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har en underleverandør/rådgiver/medhjælper, som jeg gerne vil betale for hans bidrag. Men han vil ikke have penge for det. Jeg har lyst til at give ham en ny computer eller en anden anselig gave som tak for indsatsen. Hvilke muligheder har jeg rent skattemæssigt, for jeg kan jo ikke trække det fra som betaling af tjenester.

Jeg ved godt, det er et lidt aparte spørgsmål. Men det er han sådan set også.Smile

Vh

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02

Man må ikke erstatte løn med materielle goder uden at indberette helt efter reglerne til skat - uanset vi taler a-indkomst eller bidragspligtig B-indkomst som ved honorar. Alt andet er forbudt

Gaver, for at svare generelt har du ikke fradrag for i dit virskomheds/selskab regnskab som udgift skattemæssigt, så der er heller ikke nogen vej.

Du kan således aldrig opnå skattefradrag for udgiften til en sådan gave,  med mindre den erstatter løn og indberettes til skat af giveren - på modtagerens CPR og det er jo naturligt nok, ellers ville mange sikkert erstatte en månedsløn med lidt TV og andet

Systemet skal være brugt en del steder i Jylland iflg. rygtet, hvor tækkemanden eller maleren får en hel eller halv gris som tak, men det er ikke anbefalelsesværdigt i alm. virksomheds/selskabs drift Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skibby
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 35
Fra  www.altomvarebiler.dk Skrevet kl. 12:47

OK. Det lyder faktisk logisk. Jeg ville bare give ham en erkendtlighed for hans hjælp og bidrag.
Det skaber jo så en helt anden problemstilling:

'Kære ven!
Glædelig jul og tak for indsatsen i året, der gik. Her har du en erkendtlighed. Vi har indberettet den til skat, så glæd du skal nok ikke bestille somemrferie endnu.'

Men tak for hjælpen, John Smile 

Vh

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:56

Hmmmm for mig lyder det mere som reglerne om repræsentation gælder her. Begrænset fradragsret (25 procent) og ingen indberetningspligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10

virkeligt - En computer eller tilsvarende anseelig gave - ville du køre det som repræsentation når det er tak for en leveret indsats til som beskreveet underleverandør/rådgiver/medhjælper? Jeg er nu nok ikke enig - men et eller andet sted er der jo naturligvis grænse mellem gave og så  repræsentation

Repræsentation til en underleverandør/rådgiver/medhjælper - tak for en indsats - til en der ikke vil ikke ha penge-  det ville jeg betragte som kamufleret løn ret klart

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:26

Løn? Aldrig!!

Det beskrevne lever fuldt ud op til den skatteretlige definition af repræsentation.

Til dit oprindelige svar - så er der ikke indberetningspligt for gaver, da der ikke er noget ansættelsesforhold mellem parterne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30

Henrik Koudahl:
Løn? Aldrig!!
Du springer lidt over-  jeg skrev kamoufleret løn - eller kunne ha skrevet kamoufleret honorar - som hvis man betaler en maler med en halv gris eller en computer - for udført arbejde. Ville du sige det var en gave mellem samarbejdspartnere virkeligt?

Det er jo ikke den store forskel i skat-  hvis den koster 10000 kr inkl. moms så må man trække de 25% fra = 2.500 fra som udgift (og ikke moms fra) og sparer ca 1.100 kr i personlig skat vel så man slipper med lige under 9000 kr netto hvis det er en gave - men jeg synes princippet så dyr gave som tak for udført arbejde/tjeneste er tvivlsomt - Men kan tage fejl

Det lægger jo en del op til at man i freelance arbejde kan aftale en gave på en computer frem for freelance arbejde eller - hvordan trække den grænse når det er tak for arbejde i virksomhed?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53

Cookie - John Hannover:
Du springer lidt over-  jeg skrev kamoufleret løn - eller kunne ha skrevet kamoufleret honorar - som hvis man betaler en maler med en halv gris eller en computer - for udført arbejde.

Så er jeg vist ikke den eneste der springer lidt over. Dit malereksempel finder jeg som udgangspunkt ikke relevant. Om vi taler løn eller kamufleret løn er for så vidt ligegyldigt. Maleren har en forventning om at få et gris for sit arbejde. Ja så er der ingen tvivl om at der skal ske beskatning.

Som jeg læser trådstarter forholder det sig anderledes her. Her har en samarbejdspartner gjort et eller andet for trådstarters firma som han ikke forventer betaling for. Der er ikke nogen krav om en modydelse som i dit tilfælde med maleren og grisen.

Trådstarter er taknemlig for sin samarbejdsparternes hjælp og vil af egen fri vilje og lyst påskønne det med en gave. Hvis det ikke er at knytte eller bevare en forretningsforbindelse - tja hvad skulle så det være?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24

Tjo - vi er nok ikke så uenige men ER det ren gave så kan man jo fra virksomheden spare lidt ved at 25% af gavens værdi kan trækkes fra som giver 25% skatterabat, så vi er nede i mindre tal - og er det egentligt udført arbejde så går den ikke. Det var jo ellers let indbyrdes at aftale at betaling skulle ske som fladskærms TV mellem "venner" (konkret en  underleverandør/rådgiver/medhjælper)

Det kan godt være det her er en god ven man så vil give en gave, men får man så ikke det ekstraproblem, at vennen faktisk skal opgive værdien af gaven til skat - når vi taler 10.000 kr´s klassen - og dermed beskattes af den (en kontrol af firmaregnskab kunne vel godt udløse kontrol af gaver i den prisklasse) - og firmaet der giver den får kun 1/4 skatterabat ved at give gaven og ingen momsfradrag = meget lidt fradrag, eller tåger jeg?

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)