Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debat og din mening ønskes. Ville du være i stand til at have en fremmed med juleaften?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Det er så rart med omtanke for andre mennesker den 24. december - dagen, hvor vi alle skal tænke på andre og give videre af det menneskelige og økonomiske overskud vi har. Men hvad med de øvrige 364 dage?

Som iværksætter med nok 70 arbejdstimer om ugen inkl. 2 små under 2 år, har jeg ikke personligt tid til at være der for andre end min familie 364 dage om året!!!! DERFOR gør jeg en forskel den ene dag jeg kan og har lyst! 

Gør du selv noget for andre iht. velgørenhed 365 dage om året da?

Thomas:
Jeg vil ikke kalde det letkøbt, men det er på mange områder nemt, at sætte sig ned juleaften og give lidt tilbage.Vi kan diskutere fra Herodes til Pilatus om velgørenhed, men det er vel de øvrige 364 dage der gør en virkelig forskel.

Letkøbt at gøre en forskel? Jeg tænkte nu med mit oplæg at lidt er bedre end ingenting... og hvis du kigger lidt i statistikkerne, så stiger antallet af dødsfald, selvmord og depressioner lige i dagene omkring jul. Dette er kædet sammen med ovennævnte. Desværre. Ensomme må så bruge nogle af de tusinder tilbud der allerede findes for at skabe fællesskab resten af året - mit fokus er julen.

Thomas:
Personligt holder jeg jul med familien - og sådan har det været i mange år. For et par år siden kunne man give en ged til en familie i Afrika, på den måde kunne man få en rigtig ren samvittighed imens man kastede ½ kilo flæskesteg i fjæset og skyllede det ned med et par flasker rødvin.

Jeg holder selv personligt jul med familien og ja, med BÅDE flæskesteg og and som jeg kyler i fjæset som du skriver! Nu drikker jeg ikke vin, men jeg kunne godt finde på at skylle ned med et glas vodka! Det er vores tradition... men vi har før haft ensomme med, og da vi holder jul mange sammen i en stor familie, har det aldrig generet os med ekstra... tværtimod. At du skriver at man giver en ged el. andet for sin egen samvittigheds skyld synes jeg er en grim tanke. Jeg synes at ALT velgørenhed er smukt tænkt fra giveren... og ikke et tegn på dårlig samvittighed. Man kan ikke redde alle, men én er vel bedre end ingen! 

Thomas:
Misforstår mig ikke - det er da fint at inviterer en fremmed juleaften, en der virkelig har brug for det, men man kan gøre meget mere de øvrige 364 dage om året - hvis man vil.

En der virkelig har brug for det? Hvad og hvem skal være dommer for hvem der fortjener det? Jeg synes at ALLE der har lyst, skal have muligheden uanset årsag!

Og nej - jeg kan ikke gøre noget 364 dage om året for andre... jeg arbejder også for hjemløse og mit eget firma... så jeg synes egentlig en juleaften med nogen søde mennesker er OK.

Dette er også en mulighed for at føre mennesker sammen... fremadrettet. Det kunne skabe venskaber på sigt for folk der er ensomme...

Men tak da for dit besyv, selvom jeg nok synes det var meget negativt ladet!

Mvh Sue

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 23:42

jsn.soendergaard:

Hej Sue,

Jeg forstod det faktisk også først som Alexander, og havde samme tanke. Ville ikke bryde mig om at komme hjem til en fremmed familie og holde jul.

Men efter du forklarede forstår jeg bedre din tanke. Sad og tænke på en "dating-side" (uden sammenligning i øvrigt) hvor man kunne melde sig som søgende efter andre ligesindede, måske i lokalområdet, som også sad alene til jul.

Personligt tror jeg faktisk godt at jeg ville have deltaget hvis jeg var enlig far og ønskede at skabe en juleaften hvor der f.eks var andre børn.

Lige netop... TAK for dit svar! 

Big Smile

Det er netop sådan en side jeg tænker på. Hurra :)

MVH Sue

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 23:50

Jeg kan da kun have respekt for du skriver et indlæg, der har til hensigt at skabe en form for empati. Jeg skubber til "båden", fordi det til syvende og sidst er rigtig svært at påvirke mange af "de unge", der alligevel udgør størstedelen af Amino efterhånden. Læs statistikkerne og find ud af hvordan deres holdning er til de hjemløse og dårlig stillede - det er ikke den mest positive læsning.

Ja, jeg synes det et letkøbt at sende et budskab om at gøre noget juleaften - specielt hvis man ikke gør noget resten af året, jeg synes også det er letkøbt, hvis man bruger det til at pudse sin egen glorie.

Hvad gør jeg selv - arbejder 90-100 timer om ugen og ud over det skal jeg vel ikke forklare hvad jeg giver til red barnet og hvor mange børn jeg ellers har i Afrika? Ifølge den sidste opgørelse var det over 3000 sidste år - og så kan jeg vel også pudse glorien ;)

Jeg synes skam du har et fint og ærligt budskab - men  jeg tillader mig at henholde mig til, at resten af året er mindst lige så vigtige.

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 00:29

Thomas:

Jeg kan da kun have respekt for du skriver et indlæg, der har til hensigt at skabe en form for empati. Jeg skubber til "båden", fordi det til syvende og sidst er rigtig svært at påvirke mange af "de unge", der alligevel udgør størstedelen af Amino efterhånden. Læs statistikkerne og find ud af hvordan deres holdning er til de hjemløse og dårlig stillede - det er ikke den mest positive læsning.

Ja, jeg synes det et letkøbt at sende et budskab om at gøre noget juleaften - specielt hvis man ikke gør noget resten af året, jeg synes også det er letkøbt, hvis man bruger det til at pudse sin egen glorie.

Hvad gør jeg selv - arbejder 90-100 timer om ugen og ud over det skal jeg vel ikke forklare hvad jeg giver til red barnet og hvor mange børn jeg ellers har i Afrika? Ifølge den sidste opgørelse var det over 3000 sidste år - og så kan jeg vel også pudse glorien ;)

Jeg synes skam du har et fint og ærligt budskab - men  jeg tillader mig at henholde mig til, at resten af året er mindst lige så vigtige.

Ja de er ligeså vigtige, men som jeg prøvede at skrive og som du tydeligvis ikke har læst, så er der masser tilbud til enlige hele året, men ingen juleaften! Og nu ved jeg ikke hvem du omgås, men jeg kender selv en del der sidder alene juleaften og ønsker at være en del af et fællesskab. Der er ingen formidlinger som vores. Så hvorfor skulle vi ikke gøre det, hvis nogen kunne få glæde af det? Du har nogle meget ringe holdninger synes jeg.

Hvem siger jeg ikke gør noget resten af året? Du skriver hele tiden "man" så prøv at forholde dig til dig selv, da du jo ikke kan sige hvad andre gør og hvorfor. Læser du overhovedet det der bliver skrevet eller skimmer du bare teksten i bar iver over at skrive noget vigtigt selv? Men nu du ikke har læst det, så gentager jeg lige! Jeg og min mand arbejder frivilligt for hjemløse i vores fritid, (fordi vi synes det er spændende og givende) ved siden af egen virksomhed der tager ca. 70 t/ugen OG så har vi to spædbørn!!!!! Hvis og hvis.... du er jo ikke dommer over hvorfor folk hjælper og de der får hjælpen er nok ret ligeglade med om de gør det fordi de pudser glorien i første omgang. Det, det handler om er jo at yde en forskel i samfundet om det så er via en ged, til en afrikaner, en hjemløs eller en ensom der modtager hjælp!!!

Det vil altså sige at du selv yder velgørenhed for at kunne kyle flæskesteg og rødvin i kæften juleaften? Var det ikke det vi andre gjorde eller er din velgørenhed bedre end vores???

Du sætter dig tydeligvis dig selv over andre i mange af dine udtalelser og jeg bryder mig ikke om din måde at nedgøre på.

Det er helt ok du ikke synes det er en god idé - men jeg er slet ikke enig i dine holdninger - og får intet ud af dine synspunkter da jeg ikke føler du har noget positivt at bidrage med.

Mvh Sue

Tilmeldt 30. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har svært ved at se hvorfor alle dage skulle være lige vigtige. Vi sammenligner os alle med menneskerne omkring os. På få dage om året har "alle de andre" nogen at være sammen med og noget at være en del af. Derfor har det relativt større betydning at gøre noget for de ensomme på disse ekstra ensomme dage. At bruge hele tråden på at diskutere vigtigheden af alle dage og pudse glorier finder jeg ærgelig og uproduktiv.  

P3 har tidligere år lavet noget lignende omkring nytårs aften med stor succes. Man kunne dog forestille sig at ensomhed i julen er mere tabubelagt.Måske de dog kunne være en partner til at sprede budskabet alligevel. Ideen med et "dating site" er god hvis i kan opnå trafikken.  

Til dit spørgsmål om jeg ville deltage selv. Hvis jeg var alene med min søn, helt bestemt. Hvis jeg bare var mig selv tror jeg det ikke. I det tilfælde ville jeg dog nok deltage hvis venner eller bekendte inviterede, men ikke hos helt fremmede. 

Om jeg vil have andre med: i år er 4 fremmede/enlige inviteret til at holde jul med de 6 vi er i forvejen.

Personligt ville jeg foretrække at invitere personer indenfor 1-2 Kevin Bacon (ved ikke hvad man siger på dansk). Det ville jeg føle mere naturligt og jeg ville nok også have nemmere ved at give dem en hjertevarm behandling hvis jeg kendte eller stolede på dem i forvejen.  

Hvis alle bare inviterede de enlige de kendte ville problemet ikke være særlig stort. Jeg tror nærmere det er danskernes generelle gæstfrihed der er problemet og måske et sammenskudsgilde for en større portion enlige så lige netop er løsningen. Held og lykke med projektet:-)

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 12:07

Først tak for dit svar :)

Jesper Baltzersen:
P3 har tidligere år lavet noget lignende omkring nytårs aften med stor succes. Man kunne dog forestille sig at ensomhed i julen er mere tabubelagt.Måske de dog kunne være en partner til at sprede budskabet alligevel. Ideen med et "dating site" er god hvis i kan opnå trafikken.  

Det vidste jeg ikke noget om, så det er da en rigtig god idé. Bare det at der kommer lidt mere fokus og debat gør at flere tænker på deres ensomme bekendte eller den gamle dame der bor ved siden af etc. 

Der er nok mange der ikke ville deltage hvis de bare var dem selv, det handler meget om børnene tror jeg, men jeg kender personligt selv en 3-4 stykker voksne som jeg skifter imellem at invitere hjem. Så behovet må jo være der. 

Jesper Baltzersen:
Om jeg vil have andre med: i år er 4 fremmede/enlige inviteret til at holde jul med de 6 vi er i forvejen.

Yes Det glæder mig meget at høre.

En hjertevarm behandling er nok et krav for at blive værtsfamilie... folk skal jo gerne føle sig velkommen :)

Ja, du har ret i at det ikke ligger til danskere generelt at være gæstfrie... ikke som i andre lande, som man oplever hvis man har rejst mange steder. I Danmark er mange nærmest paranoide for deres private ejendele hvis de skal låne et toilet ud til en håndværker... og ville ALDRIG lukke fremmede ind. I spanien, er man næsten en del af familien og der er ingen paranoia forbundet med et hjemmebesøg hos andre mennesker. 

Tak for dit besyv.

Mvh Sue

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 16:14

Hej Sue

Røde Kors har et projekt med julevenner http://www.rodekors.dk/jul/julevenner som kunne ligne din idé.

Til kommentarerne omkring gæstfrihed var der sidste år faktisk flere værter der gerne vil åbne dørene for en fremmed gæst til en hyggelig juleaften, - end der var gæster.

Ugebladet Hjemmet og avisen BT vil have nogle artikler omkring hvordan værterne og gæsterne har oplevet det sidste år, og så kan man jo håbe at det kan inspirere nogle flere til at finde sammen på denne dejlige dag.

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 20:12

Dukkemageren:

Hej Sue

Røde Kors har et projekt med julevenner http://www.rodekors.dk/jul/julevenner som kunne ligne din idé.

Til kommentarerne omkring gæstfrihed var der sidste år faktisk flere værter der gerne vil åbne dørene for en fremmed gæst til en hyggelig juleaften, - end der var gæster.

Ugebladet Hjemmet og avisen BT vil have nogle artikler omkring hvordan værterne og gæsterne har oplevet det sidste år, og så kan man jo håbe at det kan inspirere nogle flere til at finde sammen på denne dejlige dag.

Det var da enormt positivt at høre... tror bestemt at der er mange der ikke har noget imod at lægge hus og hjertevarme til sådan en aften, og jeg vil prøve at lave lidt mere research på området iht. jeres udsagn, da jeg intet anede om dette. Vi "opererer" ofte alene når vi laver projekter... så de at have fået kendskab til at lign. projekter har været sat iværk er helt fantastisk.

Tak for indput :)

Mvh Sue

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)