Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debat og din mening ønskes. Ville du være i stand til at have en fremmed med juleaften?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ønsker mig en debat hér.
Min mand og jeg er igang med et projekt for ensomme. Alle slags, både enlige forældre uden netværk, enlige u/børn, ældre hvor familien bor udenlands eller bare ikke har tid til dem, hjemløse, socialt udsatte, ja, ALLE der selv føler behov for at have nogen at dele juleaften med, dog ikke par m/u børn.
Jeg ved at nogle mennesker er eller kan være, ensomme hele året. Men juleaften er noget rigtig mange mennesker ser frem til med sorg i hjertet, fordi de bliver mindet om deres manglende families/netværks tilstedeværelse. Juletiden er den årstid hvor flest får depressioner og begår selvmord! Vores idé er at lave en formidling mellem familier/organisationer o.l. der har overskud til at invitere én+barn (hvis dette er tilfældet).
Det er få krav, blandt andet må der ikke være en økonomisk gevinst ved at være værtsfamilie. Hvis familien eller hvis det er en anden ensom der står registreret som vært, vil have tilskud til eks. madlavning, eller man vil lave det som sammenskud, skal dette fremgå ved "kontakt annoncen". Det kunne være at alle voksne ikke er på gave, men at alle skal medbringe en gave til eks. pakkeleg for 40 kr eller lign. Altså værtsfamilien skal informere julegæsten om hvordan juleaften forløber hos netop dem. 
Samme projekt skal/kan stå for at være formidling for andre organisationer der afholder jul for enlige og vi har selv talt med lederen i vores vuggestue, som råder over store fælleslokaler og stort køkken, at der skal arrangeres juleaften for de enlige forældre i kommunen. Projektet bliver første gang iværksat julen 2014.
Mit spørgsmål er: Hvad er DIN personlige holdning til at invitere en ensom person (med eller uden barn) hjem i privaten juleaften? Vi har hørt gennem omveje, at der er en enlig forælder i vores vuggestue, som ingen har at holde jul med... vi er igang med at finde ud af det praktiske i at invitere vedkommende. Vi bliver altid 10-12 stykker juleaften, så for os er en fra eller til ikke det store. 
Vi glæder os til at høre DIN mening.
Mvh Sue

Fra Aarhus C
Tilmeldt 18. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes at det er en rigtig sød idé og er sikker på at i kun vil det bedste. Personligt, hvis jeg var meget ensom, tror jeg ikke at jeg ville have lyst til at holde jul med en familie som har alt det som jeg ikke selv har. Så ville jeg måske hellere holde jul med andre som var i en lignende situation. 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for din feedback på området. Jeg tror dog du har misforstået... det kan også være mig der ikke forklarer det godt nok.

Det er ikke meningen at der skal være nogen formel for hvem der er værts familie. Meningen er at føre mennesker sammen, hvor det bare starter juleaften - kunne også være nogle dage før, hvor begge parter mødes eller taler i tlf. sammen for at se om der er fælles kemi. 

Det kan som du siger sagtens være en lille familie der heller ikke har andre end mor, far og baby... som savner nogle flere at holde jul med, som tilbyder at tage en ensom, med eller uden barn ind. Man kunne også sagtens lade det stå åbent hvem der søger og hvem der er værter... så kunne en enlig mor eks. sagtens være vært for en anden enlig mor eller hvad man nu kunne forestille sig.

Det her skal være et tilbud til mennesker der savner en juleaften i selskab med nye venner. 

Jeg tror ikke selv personligt at dem der tager imod sådan et tilbud, vil føle det som endnu værre end at sidde alene. :)

Mvh Sue

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er så rart med omtanke for andre mennesker den 24. december - dagen, hvor vi alle skal tænke på andre og give videre af det menneskelige og økonomiske overskud vi har. Men hvad med de øvrige 364 dage?

Jeg vil ikke kalde det letkøbt, men det er på mange områder nemt, at sætte sig ned juleaften og give lidt tilbage.Vi kan diskutere fra Herodes til Pilatus om velgørenhed, men det er vel de øvrige 364 dage der gør en virkelig forskel.

Personligt holder jeg jul med familien - og sådan har det været i mange år. For et par år siden kunne man give en ged til en familie i Afrika, på den måde kunne man få en rigtig ren samvittighed imens man kastede ½ kilo flæskesteg i fjæset og skyllede det ned med et par flasker rødvin.

Misforstår mig ikke - det er da fint at inviterer en fremmed juleaften, en der virkelig har brug for det, men man kan gøre meget mere de øvrige 364 dage om året - hvis man vil.


Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sue,

Jeg forstod det faktisk også først som Alexander, og havde samme tanke. Ville ikke bryde mig om at komme hjem til en fremmed familie og holde jul.

Men efter du forklarede forstår jeg bedre din tanke. Sad og tænke på en "dating-side" (uden sammenligning i øvrigt) hvor man kunne melde sig som søgende efter andre ligesindede, måske i lokalområdet, som også sad alene til jul.

Personligt tror jeg faktisk godt at jeg ville have deltaget hvis jeg var enlig far og ønskede at skabe en juleaften hvor der f.eks var andre børn.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas:

Det er så rart med omtanke for andre mennesker den 24. december - dagen, hvor vi alle skal tænke på andre og give videre af det menneskelige og økonomiske overskud vi har. Men hvad med de øvrige 364 dage?

Jeg vil ikke kalde det letkøbt, men det er på mange områder nemt, at sætte sig ned juleaften og give lidt tilbage.Vi kan diskutere fra Herodes til Pilatus om velgørenhed, men det er vel de øvrige 364 dage der gør en virkelig forskel.

Personligt holder jeg jul med familien - og sådan har det været i mange år. For et par år siden kunne man give en ged til en familie i Afrika, på den måde kunne man få en rigtig ren samvittighed imens man kastede ½ kilo flæskesteg i fjæset og skyllede det ned med et par flasker rødvin.

Misforstår mig ikke - det er da fint at inviterer en fremmed juleaften, en der virkelig har brug for det, men man kan gøre meget mere de øvrige 364 dage om året - hvis man vil.

Bestemt, men fordi man lader være de andre 364 dage om året, skal man så også lade være den sidste?

Det bedste er som regel det godes fjende.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg vil sku nogen anden med til Juleaften.

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Bestemt, men fordi man lader være de andre 364 dage om året, skal man så også lade være den sidste?

Det bedste er som regel det godes fjende.



Nu kan vi da godt kløve ord og smide "one-liners" ;) Den sidste dag på året er vel ikke juleaften (for at kaste en "one-liner", og jeg tror godt du forstod pointen. Og det nemmeste er vel at smide et citat, i forhold til at offentliggøre sin egen personlige mening, som vil i sidste end burde være mere betydningsfuld.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Den sidste dag på året er vel ikke juleaften

Det siger jeg heller ikke. - Jeg siger den sidste dag af de 365.

Er min mening ikke tydelig?

Det jeg forstår på det indlæg du skriver er, at fordi vi ikke gør noget de 364 dage om året, så kan det være ligegyldigt at gøre noget den sidste (af de 365 dage). - Det er jeg absolut ikke enig i.

Så fordi jeg ikke giver hele min løn til Røde Kors, så kan jeg også lige så godt lade være med at give 100 kr.?

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Er min mening ikke tydelig?


Din mening, var efter min mening, igennem et citat - men hvis du er en velgører og har styr på det, så hatten af for det. Hvis du vil "læse udenom", og have ret, så får du bare det - tillykke og glædelig jul.

Jeg håber, du gør gavn og glæde for de hjemløse og inviterer dem juleaften - og skulle vi så ikke lade trådstarter beholde sin tråd, så det ikke ender i det sædvanlige.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)