Hej Derude Jeg har et par spørgsmål, som måske nogle kan hjælpe mig lidt med. Jeg ejer 49 % og min makker 51 %. Mit problem er at min makker hele tiden laver tilbud, hvor jeg mere er ude i marken og udføre selve arbejdet. Min krop er stille og roligt begyndt at sende faresignaler (mine knæ gør ondt, efter bare 4 timer på gulvet). Jeg har sagt til ham, at jeg gerne vil lave flere tilbud, og have mine egne sager, da jeg sjældent har det fulde overblik. F.eks. når jeg har en sag, og endelig har fået overblikket, så deltager min makker så pludselig i byggemøder, hvor jeg har sagt at jeg gerne vil. Efter at have prøvet at få ham til at forstå min fustration, blev vi for noget tid siden uvenner, han sagde så, at han vil købe mig ud af firmaet. Men hvad hvis jeg ikke vil sælge min anpart ? På forhånd tak |
han kan ikke tvinge dig til at sælge men det kan jo blive ret umorsomt hvis han med 51% bare kan sætte sig som direktør og koste rundt med dig. Det vil helt afhænge af om I har en ejeraftale, som man altid må anbefale i sådanne sager, men har I ikke det, så er det nok lidt sent at udarbejde en. Se EJERAFTALE
En anden sag er, at hvis det er dig der er i marken, så kender du jo kunderne, og uden ejeraftale har du jo den mulighed at sige JA - køb mine anparter og så starte op for dig selv uden din makker.
vh John Hannover