Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditor med kredit

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har fra flere fået af vide, at jeg ikke behøver gøre det mere besværligt for mig selv end højst nødvendigt mht. bogføringen, så det vil jeg forsøge at lade vær medSmile

Men er vi ikke enige om, at hvis jeg har en kreditor hvor jeg har kredit - hvad enten det er 8, 14 eller 30 dage, så bliver jeg nød til at have en kassekladde til kreditor for sig? Jeg skal vel have bogført kreditoren førend betalingen?

Hvis det til gengæld er kontant betaling, så kan jeg i forbindelse med bogføring af udbetalingen på bank kassekladen bogfører den der? Altså som kredit bank og debit mit vareforbrug?

Hvad hvis jeg skal forudbetale?

Mvh. Githa

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41

Hej!

Det er fakturadatoen, der er afgørende for, hvornår du kan afløfte momsen.

Jeg vil dog sige, at såfremt betaling og fakturadato er i samme måned, behøver du ikke at bruge

kreditorkonto, men bogfør direkte medbetalingsdato.

Hvis du forudbetaler, så debiterer du enten via kreditor eller en anden aktivkonto.

/Peter 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:42

Jo, du har helt ret. I princippet. Og efter alle regler.

Nogle iværksættere, hvor regnskabet ikke er så omfangsrigt, vælger at bogføre kreditorfakturaerne på betalingsdatoen i løbet af året (direkte i kassekladden med bankposteringerne), og så en gang om året, i forbindelse med årsskiftet, sørge for, at det hele er med i det rette år. Nogle vælger så at ignorere, at de kommer til at skubbe lidt til momsen - det går alligvel op hen over året - andre laver en manuel regulering. Men det er naturligvis ikke den korrekte metode. Det er bare det letteste, fordi man sparer en masse indtastninger. Og hvis regnskabet når "en vis størrelse" går den ikke længere, så skal man i gang med et kreditorkartotek, også for at holde styr på sine betalinger og sin likviditet.

Omkring bankposteringer: Lige præcis, som du beskriver.

Hvis der er tale om forudbetalinger, ville jeg benytte et kreditormodul for en sikkerheds skyld, og du må ikke trække evt. moms, før du har dokumentationen i orden. Det skal debitores kreditoren, krediteres banken og udlignes, når fakturaen kommer ved at debitere varekøbskontoen og kreditere kreditoren.(Det var dog en fin sætning, jeg fik lavet der :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)