Rigtigt mange spørger på Amino, om man betaler skat af moms, eller om de skal lægge moms på ting de ikke har betalt skat af, eller hvordan de skal regne deres fortjeneste inkl moms og told ud. Det er tydeligt, at mange ikke rigtigt er med på, at moms ikke er en del af virksomhedens resultat, og som sådan heller ikke af ens fortjeneste overhovedet - og dermed heller ikke noget der har spor med den skat man betaler i personlig virksomhed. Andre har svært ved at forstå, at de kan hæve penge fra deres virksomhedskonto, uden at betale skat af det, og i det hele taget er området omgivet med mystik for mange. Et godt råd kan let være, at finde en ekstern bogholder der vil holde lidt i hånden med skat og moms og fradrag i begyndelsen. Det kan klares eksternt med bilag i skyen og online regnskab og behøver ikke være dyrt. Ex www.agera.dk kan skaffe gratis tilbud, men der er også mange gode folk herind man kan henvende sig til Jeg har prøvet at samle nogle af den mest almindeligt krævede information i et link om SKAT OG MOMS FOR PERSONLIG VIRKSOMHED PÅ BASIS NIVEAU - hvor jeg ser om jeg måske kan ha et svar, der kan genbruges lidt, når de samme spørgsmål dukker op. venligst John H |
Godt indlæg John.
De fleste af de ting du nævner,skøjtede jeg rundt i,ved starten af vores virksomhed. Det tog lidt tid,inden de ting faldt på plads i min ingeniørhjerne,som på intet tidspunkt er blevet skolet i den slags. Godt,som altid,det du skriver ;-)