Det undrer mig lidt, at Safari mobil er så meget højere end Android (og at Android er så lav). Ifølge
denne artikel (2011 tal) har Android en markedsandel i Danmark på 48% og iOS på 31% af smartphone markedet. Man kan måske argumentere for at iPhone brugere surfer mere end Android brugere, men 20% vs. 1% virker som der er en fejlkilde i statistikken et sted.
Jeg tvivler på, at der er fejl i statistikken. Jeg tror derimod, at der er flere faktorer på spil.
For det første peger alt på, at iDevices brugere surfere meget mere på internettet end Android brugere. Det skyldes sandsynligvis, at mange købere af Android telefoner ikke køber dem som smartphones, men køber dem som en billig telefon, der tilfædigvis også er smartphone.
For det andet stammer tallene fra de største internetsider i Danmark (dr.dk, eb.dk, b.dk etc. - og faktisk også amino.dk). Det betyder, at det i høj grad er hr. og fru. Danmarks browservalg vi får et indblik i. En hypotese kunne derfor være, at android brugere (dem som surfer på nettet med deres telefoner) som en gruppe søger mere niche-prægede sider.
For det tredje er iPad med i Safari mobil. Jeg gætter på, at der bliver surfer rigtig meget iPads i Danmark. Det trækker Safari mobil op, mens Android ikke endnu har en tablet, der har solgt ligeså godt som som iPad'en og derfor ikke har noget, der trækker op i statistikken.
For det fjerde er det min teori, at flere Android brugere end iDevice brugere bruger en anden browser en standard browseren. Hvis det er rigtigt forsvinder, findes der måske nogle Android brugere i nogle af de browser som ikke når over 1% markedsandel og som jeg derfor har undladt fra statistikken.
For det femte skal man ikke underkende, at 1% markedsandel ud af alle de største danske sider faktisk er ret mange mennesker.