Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Solgt webshop - Hvad med regnskab?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Jeg har solgt min webshop inklusiv varelager. Hvordan bogføre jeg indtægten fra webshoppen og hvordan kreditere jeg varelageret? 

Jeg har ingen drift aktiver, kun små anskaffelser. 

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Mvh Simon 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 14:14

Er der en venlig sjæl med forstand på regnskab der kan/vil hjælpe?

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 14:32

Hej Simon,

har du udstedt en faktura på salget eller hvordan?

Har du et økonomisystem - hvilket?

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du drevet den som personlig virksomhed som jeg gætter på, så indebærer det mindst ting, idet man ikke kan sælge en personlig virksomhed men kun netop varelager, aktiver, småanskaffelser og goodwill (selve webshoppen om du vil)

Først varelager som du har solgt - det bogfører du helt som alt andet vare salg - det er et salg af varer og varen modregnes fra varelager og bliver til vareforbrug

Så småanskaffelser - de skal skam også sælges helt normalt - det vil sige inkl. moms til den der køber disse små aktiver. De bliver så til en fortjeneste for din personlige virksomhed og du skal af med momsen på salget - helt som du jo trak momsen fra da du købte dem. INGEN småaktiver må bare foræres væk - de skal korrekt sælges alle, da du ellers får personlig skat af værdien og selv skal betale momsen hvis du bare tager dem (og gir dem videre) Køber kan jo så udgiftsføre dem i forbindelse med købet til gengæld.

"Goodwill" som så er prisen for selv webshoppen indgår som et salg også og giver dig en fortjeneste i din shop - hvis du har haft aktiveret noget for hjemmeside skal det skrives ned til 0 og modregnes dermed i goodwill, men er det ikke bogført som værdi, så er hele prisen ud over varelager og småaktiver en fortjeneste for din personlige virksomhed

Så gøres regnskabet op, og du betaler skat af fortjenesten og forsætter med noget andet i dit CVR eller du lukker dit CVR

Da der kan være ting som ikke har stået klart i spørgsmålet eller misforstås af mig, ville jeg råde til at du lader en økonomi person (kunne nemt være en revisor) udarbejde slutregnskab og overdragelse korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 16:11
Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 16:44

kah:

Du kan indtægtsføre salgprisen ved afskrivninger

Når varelageret er solgt debitere du varesalg, du kan også lave en konto "salg af varelager" og krediter varelager i aktiver

dette er vel næppe korrekt, ellers også er du nødt til at være mere specifik.

Der kan blive tale om at kreditere(indtægtsføre) genvundne afskrivning, men det er ikke salgsprisen som skal over afskrivninger, se derimod Johns indlæg.

Du må hellere ikke debitere varesalgskontoen, men brug derimod vareforbrugskontoen. 

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)