Vi har en ny funktionæransat, som ikke har optjent ferie i indeværende ferieår; men som vil afholde ferie alligevel (han får feriedagpenge i perioden)...
Den har jeg ikke prøvet før og er lidt usikker på hvordan jeg gør det rigtigt.
Personen er angivet med 160,00 Normtimer per lønperiode og en gage på xxx kr.
Han vil afholde 8 dages ferie i januar 2014 - skal jeg manuelt udregne en lavere gage (hvordan), eller er der en smartere måde?
Jeg mener at kunne huske, at du blot skal indtaste at han holder ferie - så finder DanLøn selv ud af, at modregne i lønnen - sådan mener jeg at det var, da jeg stod i samme situation for 2½ år siden med én af vore ansatte.
Jeg mener faktisk, at der i DanLøn's hjælp, også er lavet et eksempel på den beskrevne situation.
Hvis det driller, så skriv gerne her igen, og jeg skal undersøge det iaften når jeg igen er hjemme.
Hvis jeg under ferie angiver de 8 arbejdsdage får jeg blot en bemærkning: "Der er ikke opsparet nok ferie til den afholdte ferie" - der modregnes ikke noget i udbetalingen
Når medarbejdere med ferieordning = Ferie med løn holder ferie, kan det ske, at der ikke er dækning for de afholdte feriedage. I den situation kan du ved at markere her få gagen reduceret, svarende til de manglende feriedage. Er der ingen markering, sker der ingen reduktion af gagen. Der reduceres med 4,8 % af gage+personligt tillæg per manglende dag (Jvf. Ferielovens §8).
De afholdte feriedage registreres på normal vis under Lønberegning/Ferie & SH/Afholdte feriedage."
Så der manglede lige i flueben og nu virker det :-)