Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til virksomhedens 1. medarbejder (evt. midlertidig ansættelse)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Dec 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har d. 29/10 startet selvstændig malervirksomhed (enkeltmands). Jeg går pt. i seriøse overvejelser omkring ansættelse af en medarbejder men har brug for nogle råd omkring hvad jeg skal være særlig opmærksom på. At gå fra enkeltmands til arbejdsgiver er en tremmelig kompliceret størrelse i forhold til forsikringer osv.

Har man mulighed for at ansætte en tidsbegrænset (14 dage) eller er der andre måder at sikre sig på, at man ikke kommer til at "hænge" på medarbejderen. Pt. er han i praktik i mit firma sendt ud fra fagforeningen. Vi kender hinanden godt fra en tidligere ansættelse.

Hilsen René

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47205
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17

1 Du skal lige logge på virk.dk og registrere dig som arbejdsgiver

2 Jeg ville tilmelde mig danløn. Print deres aftale når du går ind første gang - udfyld og aflever i bank (ikke noget der giver bankproblemer) og de sender til nets og du får betalt og ordnet alt let for 15 kr per løn

3 Print lovpligtig erhvervsansvarsforsikring - alle selskaber tilbyder så få pris, kan også laves kort tid eller halv tid

4 Lav ansættelse - skriv - tidsbegrænset - som kan være alt fra 14 dage til 3 mdrs prøvetid i hvilken tid du kan aftale gensidig opsigelse med ganske kort varsel. Derefter må du afgøre om han er timelønnet arbejder (sikkert tilfældet) eller funktionær, hvor sidstnævnte giver en i begyndelsen ret kort opsigelsestid og først nævnte en endnu kortere

5 Du kan også i aftale bestemme at ansættelse sker uden garanti for fast arbejdstid som vil kunne variere fra 0 timer til xx timer om ugen - og at du altid vil søge at indkalde så tidligt som muligt osv. Efter 3 mdr bør du så overveje, om du kan mere fast ansætte eller om det skal skal variere meget, hvilket er helt lovligt hvis I er enige for en timelønnet malersvend - men jo i forhold til dagpenge og andet, besværligt for ham, så han vil jo nok aktivt søge andet og mere fast, men sådan er livet jo.

vh John H

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 17:33

Hej Rene

Hvis det kun er 14 dage så ville jeg overveje en vikar.

Så er du fri af alt det med registrering og løn

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Elsager Bogføringsservice

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47205
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37

Dels er det jo en der ER i virksomheden allerede som praktikant via fagforeningen, dels ville jeg da som malermester tage den smule besvær at være registreret som arbejdsgiver og betale løn, frem for at betale et vikar bureau en del af kagen - det er vel ikke usandsynligt det bliver tilbagevendende. Måske trådstarter kunne finde kollega at dele med - men her hvor det er en allerede ansat praktikant synes jeg besværet er til at overse, hvis man vil drive seriøs malervirksomhed faktisk Smile

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:20

Har man mulighed for at ansætte en tidsbegrænset (14 dage) eller er der andre måder at sikre sig på, at man ikke kommer til at "hænge" på medarbejderen. Pt. er han i praktik i mit firma sendt ud fra fagforeningen. Vi kender hinanden godt fra en tidligere ansættelse.

Du skal lave en ansætelseskontrakt som er tidsbegrænset, alså ansættelsen starter den xxxx og ophøre den xxxx uden yderligere varsel.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)