Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække moms fra på varer fra før jeg blev momsregistreret.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

For et par måneder siden begyndte jeg at sælge noget tøj.

Jeg ville ikke momsregistrere mig da jeg jeg ikke forventede at nå op på 50.000 på 12 måneder. Nu 2 måneder og 20.000 kroner senere, er jeg blevet momsregistreret.

Jeg er nu begyndt at opkræve moms af mine salg, men mit spørgsmål er om jeg egentlig kan trække moms fra de varer, som jeg købte da jeg startede "virksomheden"?

Jeg har jo solgt ca. 25% af varelageret, som momsfrit. Måske er det også værd at nævne at når de sidste 75% bliver solgt så vil der blive indbetalt mere moms end jeg ender med at få trukket fra.

På forhånd mange tak for hjælpen :)

Philip

Ejer af Børnekluns

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:13

Ja, hvis du også tager moms af salget.

Og har du fratrukket momsen som varekøb tilbageføres dette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når du har faktureret uden moms fanger bordet. Du had dermed tilkendegivet at du på det tidspunkt ikke driver mompligtig virksomhed. Der er således kun fradrag for udgifter afholdt i perioden fra du blev momsregistreret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33

Philiphp:
Måske er det også værd at nævne at når de sidste 75% bliver solgt så vil der blive indbetalt mere moms end jeg ender med at få trukket fra.
ja sådan skal det jo gerne være

Som hovedregel gælder, at ting købt inden opstart ikke må fratrækkes som moms HVIS man inden opstart har faktureret uden moms overhovedet, så fanger det med uden moms

OM det så som KAH skriver er anderledes for varer - ville ikke være så urimeligt, men jeg ville godt har hørt folk som Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ eller Henrik Koudahl lige sige, at det er Ok at du tager varer som du har købt og brugt af i ikke momsregistreret virksomhed ind - fra privat til virksomhed nu med moms så du kan trække salgsmomsen af det varelager du jo nu korrekt sælger med moms

Havde det været aktiver var svaret et klart nej til at trække moms i samme sekund du har faktureret - men med lager ved jeg det ikke og det forekom ikke urimeligt, så derfor mine ??

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Når du har faktureret uden moms fanger bordet. Du had dermed tilkendegivet at du på det tidspunkt ikke driver mompligtig virksomhed. Der er således kun fradrag for udgifter afholdt i perioden fra du blev momsregistreret.

Enig Yes

Det er derfor meget vigtigt, at der allerede i en opstartsfase tages stilling til momsregistreringen.

Skæringsdagen er momsregistreringen, hvorfor det kun er varekøb og andet køb efter denne dato, der kan afløftes moms på.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02

Super - havde nok en frygt for at KAH´s svar jo var modsat hvad der gælder for aktiver i øvrigt .- men så er den klar - hverken varer eller aktiver købt inden momsregistrering kan man trække moms fra efter registrering, HVIS man har drevet forretning uden moms (faktureret uden moms) inden registreringen.

Bordet fanger så der er ikke købs moms for varene købt inden, men der skal naturligvis moms på ved salget. Varene skal naturligvis købes fra privat til virksomheden - men uden moms, så varen er derved en udgift for virksomheden (som reducerer overskud/skat), men der er ingen moms at trække fra

vh

Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 20:09

Super, mange tak for svarene :)

Jeg bliver klogere dag for dag.

Ejer af Børnekluns

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:23

Jeg har lige kigget lidt i den juridiske vejledning

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2049566&chk=208670

Hvor der bl.a. fremgår følgende omkring momsregistrering

Bestemmelsen er en ordensforskrift, der stiller krav om, at registreringspligtige virksomheder skal anmelde sig til registrering, inden den registreringspligtige virksomhed begynder. Selve registreringen skal imidlertid ske med virkning fra det tidspunkt, hvor den registreringspligtige virksomhed efter en konkret vurdering må anses for at være startet. Dette gælder også, selvom virksomheden anmelder sig for sent i forhold til tidskravet.

Der kan måske, og kun måske, være tale om, at virksomheden momsmæssigt har et andet tidspunkt end det oprindeligt registrerede, hvilket, igen måske, på baggrund af en omsætning på kr. 20.000 på 2 måneder kunne indikere, at momsregistreringen faktisk er indtrådt tidligere.

Hvis SKAT giver tilladelse til en ændring af momsregistreringen, så bevirker det følgelig, at de foretagne salg i den nye momsperiode skal afregnes moms på salget, men på den anden side, så vil køb i samme periode også bevirke momsfradrag.

Nu er trådstarters problem imidlertid, at de indkøbte varer jvf. det oprindelige spørgsmål er indkøbt inden virksomhedens start...

@trådstarter - Du bør kontakte en revisor/bogholder med henblik på en optimal løsning af dit "momsproblem" samtidig med en eventuel henvendelse til SKAT omkring selve momsregistreringen.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51

Jeg mindes at Lars Gosvig tidligere har skrevet at en momsregistrering kan ske med tilbagevirkende kraft indtil den dag første faktura er sendt uden moms. 

Problemet er at trådstarter ved ikke at fakturer med moms selv har tilkendegivet at der ikke er tale om registreringspligtig virksomhed. Det er det efterfølgende salg, som har ændret forudsætningen. Derfor tvivler jeg på at SKAT vil får tilbage til starten. Men prøv - det kan være at en skattemedarbejder er i julehumør.

I princippet kan trådstarter formentligt bruge princippet bag brugtmoms. Spørgsmålet er om det kan betale sig rent administrativt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53

Klasse svar at kunne få i gratis forum og god viden Tonny og Henrik

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)