Hej. Vi er i fuld gang med at starte selvstændigt virksomhed indenfor babytilbehør. I vores fritid vil vi lave projekter for forskellige grupper som vi før har gjort, indenfor velgørenhed. Eks. hjemløse, enlige forældre og socialt udsatte. Vi påtænker at etablere vores nuværende virksomhed som Aps i januar 2014 (ændre det fra enkeltmandsvirksomhed til Aps). Vores forening vi kører ved siden af separat fra vores virksomhed, er en frivillig forening, hvor vi indsamler penge til forskellige projekter gennem markeder osv. og afholder div. arrangementer for pengene. Planen er at vi i samarbejde med vores børns vuggestue, laver et julearrangement for enlige forældre hvor vuggestuens leder sætter deres lokaler til rådighed juleaften 2014. Vi vil så donere penge af vores forretnings indtægter til disse formål... hvis det ikke skader mere end det gavner selvfølgelig. Vi vil eks. give 20.000,- til indkøb af mad og gaver og et juletræ. Nu er der længe til næste projekt, men vi skal jo også lige have indtægter at tage af, men jeg vil blot sikre mig om dette kan lade sig gøre eller ej. Vi ville have fundet nogle velgørende organisationer at støtte med en del af vores overskud (ikke faste % men donationer til specifikke formål) og dette burde vi vel kunne gøre til en egen drevet organisation/forening??? Vi er p.t. 5 der er ved at starte denne forening op. Hvordan står vi skattemæssigt hér? Skal vi betale skat af donationen? Er den fradragsberrettiget eller hvordan gør man lige? Mvh Sue |
Er donationer til velgørenhed skattepligtigt og kan man donere til egen org.?
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
|
Ingen??? |
Det ligner et nej. For at donationer skal være fradragsberettigede skal de være til organisationer som i forvejen er på en godkendt liste over modtager af sådanne fradragsberettigede donationer Max er 14.800 kr http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788631 og altså kun godkendte foreninger som der laves liste over hvert år (tror dette er nyeste) http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_5_9.htm OG foreningen skal så indberette donationen til skat så dit fradrag svarer til det som den har modtaget væsgo venligst John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for svar. Hvad så hvis vi gennem vores firma blot vælger at bruge penge på velgørenhedsprojekter uden at donere til andre men selv stå for disse? Mvh Sue |
Nej kun til godkendte organisationer - anden velgørenhed er beskattede penge. Det er helt samme som man ikke må gi til sønnens fodboldklub eller datterens svømmeforening - og altså desværre heller ikke til hjemløse eller julehjælp uden disse inden er godkendt som modtagere- Kun godkendte og kun når modtager dermed indberetter det som modtages på jeres CVR nr til skat - desværre vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Jamen så er det da bare at blive godkendt til det. Det vil jeg se på imorgen. Tak for svar. :) Mvh Sue |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)