Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ville du starte webshop ud fra disse kriteriner

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 469
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Jeg tænker og tænker og tænker og gør ikke så meget andet end at tænke. Jeg kan simpelthen ikke komme frem til en konklusion der er brugbar hehe. Men det kan I selvfølgelig ikke hjælpe mig med. Men jeg prøver alligevel at spørge. Ville I starte en webshop op ud fra følgende kriterier og informationer jeg her vil dele. Jeg vil ikke dele præcis hvad det er dog :)

Det er en undergruppe i en større varegruppe. Lad os sige det svare til OBH-produkter hos en elektriker, eller Bjørn Borg tøj i en tøj butik. Altså kun en leverandør med fokus på dette emne. Der er i forvejen 3-4 direkte netkonkurrenter i forvejen der kun forhandler disse produkter, udover et hav af shops har det som en del af deres sortiment, dog sjældent fuldt sortiment. 

Bilka har jo her for nylig kørt store dagskampagner, hvor de nogle dage havde 40% på alt tøj, 30% på alt legetøj osv osv osv. Jeg har af omveje fået hørt at Bilka Fields solgte for 465.000 på en dag, af denne produktgruppe! Altså en enkelt Bilka-butik med en så stor omsætning på denne produktgruppe, fordi de havde en %-sats i forhold til deres normale priser. Det skal derefter siges at mine normal-priser vil ligge 15-25% under Bilkas normale priser, og 15-30% under de vejledende priser. Det samme som de primære netkonkurrenter allerede i dag gør. På trods af de faste normale priser vil ligge væsentlig under vejlendende udsalgspris, vil den brutto-avance jeg opnår ligge på ca. 20-30%. Og samtidig være nogenlunde med på de laveste priser på markedet. (Undtagen tilbud selvfølgelig).

Lidt flere facts:

Der vil til at starte med være nødvendigt med ca. 200-250 varenumre, med tiden vil de nok blive lidt større, men nogle produkter udgår også, så det vil være restvarer, som dog ikke nødvendigvis falder i værdi af betydning. I nogle specielle tilfælde måske endda tværtimod.

For at starte op skal man have et nogenlunde fuldt sortiment. Måske man kan fravælge nogle varer, men jeg mener at hvis man skal være seriøs kan det ikke være mange man kan undvære. Det vil løbe op i ca. 200-250.000 kr. i vareindkøb! Dropshipping er ikke en mulighed.

Priserne på en vare vil svinge mellem enkelte under 100 kr, men ellers de fleste i prislejet 100-1000 kr. Og så er der også enkelte op mod 2.000 kr. Jeg vurderer et gennemsnitskøb vil ligge på ca. 4-500 kr. Og altså dermed en avance på ca. 60-80 kr. pr. vare i snit formentlig forventer dog nogle vil købe flere varer.  

Det spørgsmål jeg bliver ved med at stille mig selv er: Hvor mange kunder kan man forvente at få... Det kan I af gode grunde jo ikke svare på. Men hvordan har i andre gjort før i starter op og prøver at lave et budget? Altså udgifterne er jo forholdsvis nemme. Nets, Shop, og andre gebyrer og småting osv, vil måske MAKS løbe op i 500-1000 kr. om måneden (plus markedsføring). Altså har man 1 kunde om dagen i snit, hvor man i snit tjener 70 kr. på så er det på en måned 2100 kr. Altså skal der jo ikke mange kunder til før udgifterne og indtægterne løber rundt, hvis man ser bort fra varelageret! (Og startop udgifter til design mm) 

Men hvis man har et varelager på 250.000 kr., hvor meget vil I kloge hoveder herinde så mene man bør have i bruttoavance pr. måned før det kan svare sig? Umiddelbart tænker jeg at man måske kan få 5-10 ordrer om dagen, og det er jo pludselig måske 10-15.000 om måneden så (formentlig dog også lidt mere marketingsudgifter). Men er det nok hvis ens lagerværdi er på 250.000?

Og så er det igen det at man ikke aner om man har 1-2 ordrer om dagen eller om der kommer 30-40 ordrer pludselig! Eller 100...

Jeg synes dælme det er svært at finde ud af! :( Og nej jeg har ikke lyst til at udbasunere i åbent forum hvilken produktgruppe der er snak om. Måske i en privat samtale hvis jeg finder personen kan bidrage med noget konkret :)

Det er absolut tanken at shoppen skal være en bibeskæftigelse til at starte med i hvert fald. Jeg mener selv jeg bør kunne nå at pakke hvert fald 10 pakker om dagen, formentlig også mere de fleste dage samtidig med alm. job. Regner man 10 min pr. ordre alt i alt så kan man jo på 2 timer nå 12 ordrer. Og mon ikke man kan nå flere.

Jeg har ikke kone/kæreste, ej heller nogen børn. Er 34 år gammel og oprindelig handelsuddannet fra supermarkedsbranchen. Havde tilbage i 2005 en webshop med sportsmerchandise, som var en noget mindre målgruppe og den gang var nethandlen ikke hvad den var i dag. Jeg sigtede for bredt og det gav bagslag når jeg ikke havde økonomien til at få det hele som jeg ville. Sådan kort fortalt. Jeg arbejder i dag 3-holds skift året rundt. Nogle dage formiddag, andre eftermiddag, så nat, både hverdage og weekender og helligdage, hvilket gør at jeg totalt set har færre arbejdsdage end andre. Jeg ligger vel i snit på 18-19 arbejdsdage om måneden pga. skæve tider osv. Derfor mener jeg at jeg har tiden til at bruge øvrig tid. De ekstra hele fridage kan optimere shoppen osv. og på arbejdsdage hvor der måske ikke er så meget tid er det "kun" pakke og sende ordre.

Finansieringen til varelager, opstart osv. burde jeg kunne klare uden bankens hjælp. Dog med lidt familiær hjælp der måske også vil gå lidt med i det. Men før jeg spørger konkret vil jeg være sikker på hvad jeg selv vil.

Hvad bliver udfordringerne? Det bliver hvis det bliver for succesfuldt. En af de af andre webshops har 2-3 fuldtidsansatte. Hvert fald 2, er lidt usikker på den 3. Men på den anden side er frygten også at det bliver en fiasko. Varelageret tror jeg nu altid man kan komme af med, om ik andet til indkøbspris! Det ser jeg ikke som det store tab, måske et mindre, men ikke et stort tab. Men hvad hvis det går for stærkt. Så kan jeg i hvert fald pludselig ik være i min private bolig med det. Ifølge mine beregninger burde jeg kunne være her i et separat rum og lidt til. Men det er svært at vurdere 100%. Men bliver det en større succes skal der findes lokaler.

Men igen tilbage ved det, om hvordan pokker laver man et budget om det holder stik eller ej? hvordan gætter man som nystartet på hvor meget salg man kan få? Hvordan har andre små/mellemstore webshops gjort? Der er jo tit nogle der starter webshops op, hvordan gætter i på jeres salg? Eller satser i bare på at der kommer lidt, og så tager den løbende derfra? Synes det er mega svært!

Ja, det blev en totalt lang smøre jeg her fik skrevet. Men har gået og tænkt gennem LANG tid og bliver mere og mere forvirret i mit hoved om hvad jeg vil. Jeg har umiddelbart lysten, men har svært ved at se hvor realistisk jeg er, om jeg overdriver det fordi jeg kun ser det fra min side... Så hvad gjorde i andre da i startede? Jeg ser frem til at få en masse svar og debat om emnet hvordan man vurderer om det er tid til at satse...

På forhånd mange tak

Mvh

Hans Pedersen

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1511
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 21:17

Hej.

Spændende.

Med et lager af den størrelse, skal du regne med en WACC på mellem 20 og 40 procent.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 22:52

Hvis du kan starte på fritidsbasis så er det da bare om at komme i gang. Får du succes så kan du da få et lagerhotel til at håndtere dine ordrer. Så jeg siger KOM IGANG. Hvis du ikke skal bruge banklån så kom da i gang. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 2. Aug 11
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 00:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hans

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad for nogen produkter det drejer sig om.

Men hvis det var mig, som stod i denne situation hvor du siger at der er konkurrence, og Bilka er endda også inden på området.
Du siger der er 3-4 netbutikker som laver det som du vil lave, også er der masser af netbutikker som har samme produkter.
Som jeg ser det er der en stor konkurrence som nok vil gøre det svært for dig, MEN
Det betyder ikke at du kan stikke i markedet og se om der er plads til dig også.

Det største problemer er at hvis du indkøber de 250 varenummer og der så ikke er plads til dig så har du brændt en masse penge af på vare, lager og markedsføring.

Du siger at dropshipping ikke er muligt, men det tror jeg du skal arbejde med om det ikke er muligt med de 3-4 netbutikker eller evt nogle af de andre netbutikker som også sælger andet.
( Måske der er større chance for at få få en aftale i hus med en af de andre netbutikker hvor deres primær produkt gruppe ikke er dem du vil sælge )
Hvis du siger at du gerne vil sælge deres produkter, til en minimal provision, uden det koster dem noget hvis du ikke sælger nogle produkter så burde de være til at forhandle med.

Når du så har fået en aftale i hus med en eller flere af de netbutikker så bygger du din webshop op og begynder på at arbejde dig ind på markedet med markedsføring.
På den måde har du en mindre risiko hvis ved ikke at skulle ligge penge i vare, og i et lager.

Når du så er så heldig at du begynder at få et godt flow af ordre ind så kan du begynde at regne på om hvad der bedst kan betale sig.
Du kan fx.:

- begynde så småt at bestille nogle bestemt vare hjem fx best seller'ne og sende de ordre selv også lade resten af vare udvalget stadig køre på dropshipping.

- når du så får et fast regulært ordreflow kan du lavet skiftet og sende alle ordre selv.

Så ja mit råd, byg dit webshop brand op så "billigst" som muligt når markedet er så mættet, og prøv at se om du kan få en plads på markedet inden du begynder at kaste for mange penge efter det, også stille og roligt udvid dit lager.
og luk det ned hvis du ikke kan komme ind på markedet.

Du er velkommen til at skrive hvis du vil have noget sparring (:

Mvh Nicky

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 469
Skrevet kl. 19:30

Tak for jeres svar og meninger. Har lige et spørgsmål. Hvad er WACC som der skrives skal være mellem 20 og 40% ????

Og ja der er rigtig meget konkurrence udover dem jeg betragter som hovedkonkurrenter fordi de også kun fokuserer på dette emne. Men der er rigtig mange der har det ved siden af også. Og samtidig har et stort udvalg. Prismæssigt er de dog sjovt nok lidt højere... Nå, men vil i hvert fald ikke starte noget lige op til jul og årsskifte. Så vil bruge resten af måneden på at tænke videre. Ser gerne frem til flere indput fra folk med webshops. Hvordan vurderede i et kommende salg før i startede? Og vurderede i rigtigt eller helt hen i skoven og i hvilken retning?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1511
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 20:07

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)