Jeg tror ikke der er nogen som har rettighederne til Månen. Men det undrer mig ikke at Japanerne vil høste ressourcer fra den. Det er typisk dem at være lidt ligeglade.
Noget jeg godt kunne tænke mig at høre en løsning på derimod, er hvordan pokker de vil undgå alle de mange små asteroide fragmenter og andet der smadrer mod Månen dagligt. Så stort et bælte vil da hurtigt blive smadret.
Jeg tror ikke der er nogen som har rettighederne til Månen. Men det undrer mig ikke at Japanerne vil høste ressourcer fra den. Det er typisk dem at være lidt ligeglade.
Der kan selvfølgelig altid være nogen der ikke er medlemmer af FN der har en anden mening..... Eller..... Potentielt.... Udefrakommende væsner, de er jo nok heller ikke medlemmer af FN!
Hehe... Naturen kan ikke ejes :) Ej heller det land, som mennesket så naivt kræver "ejerskab" af i dag.
Mennesket lever udelukkende i nutiden, hvorfor det er sjovt, at man også skal til at diskutere "ejerskab" af månen:)
Ejerskab af naturen, vil efter naturens egen nåde, altid kun være en brugsret for mennesket.
Tid og evolution vil det nok anderledes:)
For 65. mio. år siden havde dinosaurne brugsretten til jorden - og månen - i de sidste 100.000 år har mennesket haft denne brugsret - og formodentlig skal vi give det videre om x-antal tid :)
At vi har fået mere ud af jorden rent ressourcemæssigt, end hvad dinosaurne gjorde, giver i min filosofi ikke mennesket ret til at tro, at det er "vores" jord og måne:)
Bare en lille filosofisk tanke:)
Se lad bare USA, Japan etc. tro de "ejer" månen, det kan jeg kun smile af:)
Bare deres viden kommer os alle til gode.
Et så stort projekt vil kræve global samarbejde - ellers vil det aldrig lykkes - og så er ejerskabet i bund og grund ligegyldigt:) (ikke at jeg tror på projektet, der i mit hoved lyder fuldstændig absurd)
God "pointe" John J - på det område er mennesket lige så primitive som de dyr, vi helst gerne vil vise overlegenhed.
En stor afrikansk løve kan også gøre "krav" på et område - i dyreriet - territorier! På samme dyriske måde har mennesket også bekriget hinanden om territorier altid :)
Den stærkeste vinder - dog har menneske en lang mere brutalitær måde at kræve "brugsret" :( vi stopper ikke, når vi taber! Modsat dyrerne.