Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT af overskud, moms af ting fra udlandet ( EU og resten af verden )

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som totalt grøn i denne verden af egen virksomhed på hobby plan kommer der jo altid nogen spørgsmål man ikke selv kan svare på. Det er netop startet op ved sidan af jobbet for at få lidt viden inden man måske selv starter fuld tid.

1)

Da jeg ikke mangler penge privat har jeg indtil nu valgt at beholde alle penge på firma kontoen. Kan jeg betale SKAT forud? Eller da dette er første år min virksomhed har været oprettet, bare vente til selvangivelsen kommer ind af døren og påføre overskudet der? (Jeg skal jo udbetale alt til mig selv da det er enkeltmandsvirksomhed)

2)

Jeg har fået forskudsopgørelse fra 2014. Der har skat indsat at jeg har overskud på 100.000 ... jeg ved at jeg selv kan ændre det på SKAT's hjemmeside, da jeg ikke regner med at have et så stort overskud, da jeg som sagt kører det ved siden af mit fuldtidsjob.

Som jeg lige umildbart kan læse mig frem til, så fordi det netop er enkeltmandsvirksomhed, bliver skat af det jeg tjener i virksomheden blandet sammen med det jeg tjener som lønslave ved mit fuldtidsjob?

3)

Findes der ikke et sted på nettet en super god forklaring af en forskudsopgørelse, da jeg på ingen måde synes alle de tal giver mening og at der mangler lidt mellem regninger hist og her ... 

Synes selv jeg havde rimelig styr på det ... men det kan jeg jo så se ikke var helt sandt alligevel ... jo mere man lærer jo mere finder man ikke af man ikke ved :-)

4)

Hvis man køber ting over nettet i USA(software eller ydelser som kan downloades), så er der jo ikke betalt moms af det. Men hvis man gør det i EU kan der jo være betalt moms på det, men det fremgår jo af ens faktura.

Men hvordan er det lige reglerne er her? Hvis man skal betale moms af det fordi man køber i USA, så er det jo næsten en fordel at købe det som privat og derefter lade virksomheden købe det af en selv. Men jeg antager næsten der er et eller andet jeg har overset.

mvh
Mikael Syska 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46704
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01

Mikael Syska:

1)

Da jeg ikke mangler penge privat har jeg indtil nu valgt at beholde alle penge på firma kontoen. Kan jeg betale SKAT forud? Eller da dette er første år min virksomhed har været oprettet, bare vente til selvangivelsen kommer ind af døren og påføre overskudet der? (Jeg skal jo udbetale alt til mig selv da det er enkeltmandsvirksomhed)

Du skal forskudsregistrere men hvis du hvis du ikke gør, så kommer du til at betale skat + en rente + en evt strafrente ekstra ved betaling efter 1/7 året efter - så du kan vente  og betale hvis det er år 1 - men loven siger at du skal forskudsregistrere

Mikael Syska:

2)

Jeg har fået forskudsopgørelse fra 2014. Der har skat indsat at jeg har overskud på 100.000 ... jeg ved at jeg selv kan ændre det på SKAT's hjemmeside, da jeg ikke regner med at have et så stort overskud, da jeg som sagt kører det ved siden af mit fuldtidsjob.

Som jeg lige umildbart kan læse mig frem til, så fordi det netop er enkeltmandsvirksomhed, bliver skat af det jeg tjener i virksomheden blandet sammen med det jeg tjener som lønslave ved mit fuldtidsjob?

Det kan skat umuligt ha gjort uden du har angjort noget allerede som i 1) 

Mikael Syska:
3)

Findes der ikke et sted på nettet en super god forklaring af en forskudsopgørelse, da jeg på ingen måde synes alle de tal giver mening og at der mangler lidt mellem regninger hist og her ... 

Synes selv jeg havde rimelig styr på det ... men det kan jeg jo så se ikke var helt sandt alligevel ... jo mere man lærer jo mere finder man ikke af man ikke ved :-)

4)

Hvis man køber ting over nettet i USA(software eller ydelser som kan downloades), så er der jo ikke betalt moms af det. Men hvis man gør det i EU kan der jo være betalt moms på det, men det fremgår jo af ens faktura.

Men hvordan er det lige reglerne er her? Hvis man skal betale moms af det fordi man køber i USA, så er det jo næsten en fordel at købe det som privat og derefter lade virksomheden købe det af en selv. Men jeg antager næsten der er et eller andet jeg har overset.

3 Ikke jeg ved ej- og det er ret enkelt faktisk og 4  - her er du ude i noget misforståelse - som virksomhed betaler du aldirg moms af nogen som helt import men skal bogføre IMPORTMOMS  som du kan læse i linket - så jeg tror du kan tjene penge og gøre ting ret ved at få hjælp fra en revisor eller bogholder .- du betaler ikke moms som selskab og roder ting helt sammen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 00:47

Cookie - John Hannover:
Du skal forskudsregistrere men hvis du hvis du ikke gør, så kommer du til at betale skat + en rente + en evt strafrente ekstra ved betaling efter 1/7 året efter - så du kan vente  og betale hvis det er år 1 - men loven siger at du skal forskudsregistrere

Så du siger faktisk til vil være en god ide at angive på SKAT's hjemmeside for 2013 hvad jeg rent faktisk nok ender med at tjene. Dvs for de sidste 4 måneder hvor mit firma rent faktisk har været aktiv.

Cookie - John Hannover:
3 Ikke jeg ved ej- og det er ret enkelt faktisk og 4  - her er du ude i noget misforståelse - som virksomhed betaler du aldirg moms af nogen som helt import men skal bogføre IMPORTMOMS  som du kan læse i linket - så jeg tror du kan tjene penge og gøre ting ret ved at få hjælp fra en revisor eller bogholder .- du betaler ikke moms som selskab og roder ting helt sammen

Her er der ikke direkte snak om IMPORT til videre salg, men bare ydelse købt i udlandet ( USA - http://www.code42.com/crashplan/ ).

Grunden til at jeg undre mig er at der under MOMS på Dinero står 15 kr. moms jeg skal betale. "Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande)". Dette er et "Theme" købt i udlandet, hvor landet på sælger er angivet til USA. Så når du siger der ikke er moms på ... er det så Dinero der fejler her eller hvordan? Salget er oprettet som "Varekøb - Verden".

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 00:58

Ahhh, dit link til IMPORTMOMS, gav faktisk forklaringen på hvorfor det virker som om jeg skulle betale moms at det jeg havde købt i USA.

Som der står er det rent statistisk og det bliver både påført som købs/slags moms.

Så er det kun SKAT jeg skal forbi for lige at betale lidt skat det af det beløb jeg har nået at tjene i år, selvom det ikke er specielt meget.

Tak for hjælpen.

mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:16

@John, vedr. 2 så er 100000 kroner det typiske beløb som SKAT anfører på forskudsopgorelsen når de ikke har andet grundlag, som i situationen her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:11

Henrik Koudahl:
@John, vedr. 2 så er 100000 kroner det typiske beløb som SKAT anfører på forskudsopgorelsen når de ikke har andet grundlag, som i situationen her
AHA - nyt for mig - ingen af de 2 (unger) jeg har som i periode havde personligt CVR fik lagt noget på, (2000 og 2003 tidsmæssigt) men vel smart nok som sådan. Det var måske en god ting hvis skat meddelte nystartede, at de ændrede forskud per automatik - for jeg tror som ikke alle læser forskuddet som sådan Smile

vh

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 20:42

Cookie - John Hannover:
men vel smart nok som sådan. Det var måske en god ting hvis skat meddelte nystartede, at de ændrede forskud per automatik - for jeg tror som ikke alle læser forskuddet som sådan Smile

Det skal siges af de 100.000 først er kommet på fra 2014 ... og det er rimeligt tydeligt når der også er 10 rate indbetalings kort med, så er det ikke noget man bare lige overser :-)

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59

Mikael Syska:

og det er rimeligt tydeligt når der også er 10 rate indbetalings kort med, så er det ikke noget man bare lige overser :-)

mvh

det må man sige ja til, men hvis du havde lønmodtager arbejde ved siden af, så var der ikke opkrævninger med. Så ville skatten blive krævet ved at dit fradrag gik i 0 først - og ja det ville man nok også se Smile

Jeg synes stadigt godt skat kunne skrive til ny startede, hvis de per automatik lægger 100.000 kr overskud i forskuddet - så alle hurtigt var klar på det og kunne beslutte af forhøje eller nedsætte forskud. Samlet er det da godt nok, at de hjælper med at man ikke står uden betalt skat når året er gået, men et lille følgeskriv på selve opgørelsen måske - i stil med

Kære nystartede. Skat har i anledning af din nye virksomhed ansat dit forventeder overskud for 2014 til 100.000 kr. Du bør kontrollere, at dette beløb passer med dine forventninger og du kan sætte beløbet op eller ned, ved at logge på din forskudsopgørelse.

vh

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 22:22

Cookie - John Hannover:
det må man sige ja til, men hvis du havde lønmodtager arbejde ved siden af, så var der ikke opkrævninger med. Så ville skatten blive krævet ved at dit fradrag gik i 0 først - og ja det ville man nok også se Smile

Jeg er ikke helt med her.

Jeg er netop lønmodtager ved siden af mit enkeltmandsvirksomhed og jeg har fået indbetalings kort.

Så antager mit lønmodtagerjob tager af mit fradrag og jeg så betaler fuld skat af det jeg udbetaler fra firmaet.

Men det er vist noget jeg lige skal have en snak med SKAT om hvad der lige sker.

De skriver 100.000 i overskud og har givet mig 10 indbetalings kort af ca. 1.995 så vidt jeg husker. Det synes jeg ikke rigtig giver nogen mening, da jeg ikke har så meget personligt fradrag som eventuelt kan bruges ved udbetaling af løn fra virksomheden.

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33

Ja - når man er lønmodtager så tager skat først fradraget og nedsætter det - så man får betalt skat af sin personlige virksomhed hver måned når ens løn-arbejdsgiver alligevel indberetter skat.

Når så fradraget rammer 0 og man ikke har fået betalt hele den skat man skulle for overskud i virksomheden, så får man B skatte opkrævninger for resten.

Hvis du har lønmodtager arbejde og normale skatteforhold, så vil 100.000 kr EKSTRA på toppen op til topskat - normalt koste ca 44.000 kr i skat så nej det giver ikke meget mening med 1.995 kr x 10 rater = 19.950 kjr ialt - det lyder af ret lidt i forhold til en ekstra indtægt på 100.000 kr og ud fra "normale" skatteforhold

Har du set om dit fradrag i 2014 er lavere end det var i 2013 så de måske faktisk har nedsat det - der står måske et pænt rundt 0 i fradrag per måned for 2014?

vh John H

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)