Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn i IS firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er et nystartet IS firma med 3 indehavere. Den ene af os har ekstra fradrag til overs fra dette år og vi tænker at det giver mest mening at udbetale løn/overskud til ham. vi er i midlertid blevet meget i tvivl om hvad der kan lade sig gøre. Kan man nøjes med at udbetale "løn" til én person eller overskudsdeling til én? Eller skal man bruge virksomhedsordningen? og hvordan fungerer det, hvis det er til én person? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46651
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55

RETTET AFKLARING så ikke senere er nogen der misser et point tak Henrik K:

man må godt udbetale løn aftalt løn i et I/S   

Man kan også godt i I/S ejeraftale ha en skæv deling af det overskud som beskattes men det er ikke noget man kan ligge og jonglere frem og tilbage med i forhold til det ene eller andet år - det er en aftale man indgår som gælder for det I/S - tal evt med en revisor (VSO kan vælges for hver enkelt deltager hvis man vil det)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06

Der er intet til hindrer for at man i et interessentskab indbyrdes aftaler at der udbetales løn. Det vil typisk være en del af intetessentskabsaftalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45

Henrik Koudahl:
Der er intet til hindrer for at man i et interessentskab indbyrdes aftaler at der udbetales løn. Det vil typisk være en del af intetessentskabsaftalen.
Det er jo som altid fra dig korrekt - de må jo aftale en løn i interessentskabskontrakten - en løn som vel så netop er under det ledige fradrag som a-indkomst. 

Spørgsmål: 

Må den løn ændres fra år til år i interessent kontrakten så hele overskuddet og mere til går ud til en der har frikort feks. og hvis lønnen er så høj, at selskabet får underskud, så må de f-eks. 2 andre trække det underskud fra i deres personlige indkomst?

Netop løn ville det jo være naturligt at ændre løs på da man arbejder forskelligt fra år til år (om end det jo på sigt næppe gør så meget andet end en ulige overskudsdeling - eller gør det forskel der - op sigt)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34

Jeg påtager mig nu gerne min andel af fejlskud. Men heldigvis bliver jeg da klogere af dem!Geeked

Løn i I/S - og praksis omkring I/S -  kan gøres til genstand for megen bloggen. Der er mange problematikker som pludselig dukker op når det år galt.

Du har fat i noget omkring det med at lønnen udgør den enkelte interessents andel af et overskud. Du kan sige, at det er en form for hovedregel, som gælder i et I/S når alle ejer lige meget og arbejder lige meget. Det forhindrer dog ikke at andet kan aftales i interessentskabskontrakt.

I det konkrete tilfælde, vil der efter min mening ikke kunne udbetales løn uden at det på forhånd er aftalt i interessentskabskontrakten. Undtagelsen er i et tilfælde, hvor der er ydet et ekstra stykke arbejde som ligger uden for den enkelte interessents normale virke i firmaet.

Det vil således IKKE være i orden at fordele efter frikort. I princippet kan der godt udbetales løn til en interessent selv om det fører til underskud i I/S. Der er stadigvæk symmetri i beskatningen (i princippet). Det er jo dem selv der hæfter for underskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49

Henrik Koudahl:
Der er stadigvæk symmetri i beskatningen (i princippet). Det er jo dem selv der hæfter for underskud.
ja vist så. Og den løn der udbetales - udbetales så helt normalt som a-løn med a-skattetræk i alle fald eller som overskud

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:17

Og Hvordan bærer man sig så ad med at udbetale en enkeltvis løn? fungerer det som om man havde en ansat person der fik kørt en løn? og er dette så den føromtalte benyttelse af VSO? og hvad kvalificerer egenligt som en særlig opgave ud over det ansvarsområde man har i firmaet( kunne det for eksempel være en administrativ profil, der udførte en tømmeropgave)?

Ja Vi burde jo nok tage kontakt til en revisor, for det kan hurtigt blive meget komplekst. og mange tak for de gode svar:-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)