Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål og hjælp til udbetaling af "løn"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Alle

Mit lille I/S selskab er så småt begyndt at omsætte for nogle kroner og i den anledning skal jeg betale for arbejdskraft. 

Det ser sådan ud, at vi er to stiftere af et I/S selskab og vi har en bekendt elektriker(ikke ansat - da han er ansat i anden virksomhed), som laver nogle installationer, reparationer mm. for os. Denne elektriker skal selvfølgelig have nogle penge for sit arbejde.

Når der skal laves et stykke arbejde giver han os en pris på, hvad han skal have for sit arbejde. For eksempel 5000 DKK, vi indkøber så eventuelle materialer osv. og giver kunden et tilbud på for eksempel 12.000 DKK.

Spørgsmålet er så, hvordan betaler vi ham? - Han beder os blot overføre 5000 DKK til hans privat konto og så ordner han resten.

Kan det virkelig gøres så let eller ender jeg/vi så i sidste ende med at skulle betale forskellige skatter/bidrag mm.?

Som I nok kan forstå er det helt nyt for mig/os, men vil gerne gøre det på den korrekte måde og ikke ende med en kæmpe regning eller bøde i sidste ende.

Er der nogle som kan give en god forklaring eller råd?

Søger ligeledes et godt program til lønudbetaling(som er meget simpelt og ligetil), har kigget på danløn og dataløn(bluegarden). Danløn virker lidt indviklet og "forældet" i hvertfald deres design.

Venlige hilsner,

Michael 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 22:36

Jeg kommer nu i tanke om, at du som privat person kan omsætte for ca. 50.000 DKK per år - uden at have et CVR ikke sandt? - Det er måske således at han vil gøre det? Men burde han for eksempel sende os et faktura på de 5000 DKK + moms?

Jeg håber I forstår min situation og spørgsmålet :)

Vh.

Michael 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40

Michael:

Spørgsmålet er så, hvordan betaler vi ham? - Han beder os blot overføre 5000 DKK til hans privat konto og så ordner han resten.

Kan det virkelig gøres så let eller ender jeg/vi så i sidste ende med at skulle betale forskellige skatter/bidrag mm.?

i ender med at kunne hænge på hans skat og få bod. I overfører 5000 kr JEP men I skal registrere jer som arbejdsgivere (et enkelt kryds i virk.dk registreringen - ændringsblanketten) og så skal i logge på skat.dk - og i SKAL indberette hans honorar. Det KAN være som a.skat men er det lidt sporadisk kan det også forsvares at gøre det som honorar 

Du har her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html en billed vejledning til indberetningen som ikke er spor vanskelig. 

I kan som nævnt vælge A-indkomst hvor I tilbageholder skatten og når I køber materialer osv så kunne det godt ligne a-indkomst og så er I stensikre, men hvis sporadisk - så går honorar og B-skat også vil jeg mene - specielt hvis I er sikre på han betaler sin B-skat for i teori (og vel praksis) hænger man på den hvis skat mener det var A-.indkomst

Man kan sagtens ha mere end EN arbejdsgiver med a-løn - bare vælg bikort i stedet for hovedkort hvis I kører a-indkomst

Jeg kan godt li danløn

Det med 50.000 kr har kun at gøre med om HAN skal registrere firma men uden det skal I altid indberette til skat og han lyder som nævnt ikke som selvstændig ud fra det du beskriver

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 22:47

Hej John

Mange tak for dit svar. Kan vi slippe for at registrere os som arbejdsgiver, hvis der betales som honorar og B-skat? - eller har jeg forstået det helt forkert?

Ellers må jeg lige researche lidt rundt omkring, men ligegyldigt hvad, så får man altid en god start fra amino og de velvidende brugere.

Vh.

Michael 

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 22:50

Jeg ville bede ham, måske endda hjælpe ham med, at lave et par fakturaer på de beløb han får. På den måde har I nemmere jeres på det rene, og skal ikke bruge tid på indberetninger etc Smile

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 22:55

Hej Steffen

Det er også det samme jeg selv havde forestillet mig, da det er 10x nemmere for os, for det ved jeg da hvordan fungerer. Men på den anden side vil jeg gerne lære de andre ting - skal også udbetale løn til mig selv på et tidspunkt og så kender jeg da lidt til det. Lige nu står jeg på helt bar bund.

John nævnte at han godt kunne lide danløn, men han er sikkert også en erfaren herre.

Kan særdeles godt lide prisen hos danløn, men hvis jeg ikke er istand til at benytte programet duer det ikke. Så hellere bruge lidt flere penge på en anden løsning. Er Bluegarden mere ligetil?

Kan I eventuelt fortælle og fordele og ulemper ved både danløn og bluegarden(dataløn, multiløn eller hvad de nu end kalder sig).

vh.

Michael 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 22:57

Et sidste spørgsmål, som jeg håber I kan og vil besvare :)

Kan han godt fakturare min virksomhed, når han ikke har et cvr nummer?

- Mange tak for jeres hjælp og tid, sætter stor pris på det.

vh.

Michael 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59

Steffen Borg:
Jeg ville bede ham, måske endda hjælpe ham med, at lave et par fakturaer på de beløb han får. På den måde har I nemmere jeres på det rene, og skal ikke bruge tid på indberetninger etc Smile
det har ikke noget med faktura at gøre - en virksomhed må ikke betale honorar eller løn eller andet arbejdsrelateret til CPR person uden at indberette - Faktura gør ingen forskel, det bør han gøre under alle omstændigheder så der er et bilag til honorar eller løn

KUN hvis han rent praktisk ER selvstændig OG har CVR kan han sende faktura med moms i så fald, men det med at han bare laver arbejdet for dem, vil næppe gi basis hos skat for selvstændig - i alle fald CPR person og der SKAL indberetttes (man kan ikke en gang selv taste i rubrik 12 mere i selvangivelsen, det tal SKAL komme fra arbejdsgiveren)

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03

Michael:
skal også udbetale løn til mig selv på et tidspunkt
nej det skal du ikke - det må man slet ikke i I/S - der findes løn ikke til ejerene. Man betaler skat af overskud og hævninger sker i mellemregning og påvirker ikke resultatet og dermed ikke skatten -  læs endeligt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Ingen løn til jer ejere og ingen honorar til CPR personer uden indberetning uanset hvad du synes er let Big Smile

Jo bluegarden er lettere men du kan SAGTENS finde ud af danløn som ja - ikke er nyeste design, men ganske let og deres support er hurtig med svar + du kan spørge herinde - men du kan også sagtens finde ud af at indberette på skat.dk e.indkomst/letløn - det er ubegrundet frygt når først du har prøvet

god vind

vh John 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 23:03

Okay. Jeg vil lige tage en snak med ham, så vi kan finde en løsning. Ville blot komme problemet på forkant, så jeg ikke står helt uvidende.

Endnu engang mange tak :)

Rigtig god aften.

Vh.

Michael

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)