Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for underskud personligt ejet virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har lige et spørgsmål jeg håber i kan svare på.

 

Jeg har en personligt ejet virksomhed (VSO), her er der et underskud på cirka 5000 kroner if. regnskabet. Dog har jeg et minus på 25000 kroner på min mellemregningskonto (altså penge firmaet skal give mig). Er begge dele fradragsberettiget på selvangivelsen for 2013?

 

Jeg tænker at firmaet jo har en gæld til mig som det ikke kan betale og det derfor er lig et underskud, selvom e.conomic kun siger 5000 i driftsunderskud?

 

Håber i kan hjælpe mig - og hav en dejlig aften,

 

Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

gælden - hverken gæld eller penge i banken er en del af resultatet - det er kun resultatet du kan få fradrag for men bortset fra det kunne man spørge - hvorfor køre kompliceret VSO som ofte vil kræve revisor for at du får mellemregning OK, når du har underskud - jeg kan ikke ud fra det du skriver regne mellemregningen / hæverækkefølge ud, så en revisor vil nok være en fordel. Underskud påvirkes i alle fald ikke af gæld eller penge i bank

Dit tilgodehavende - alt andet lig - kan du netop via mellemregning få uden skat men som sagt kan jeg ikke ud fra det du skriver overse hæverækkefølge og VSO - så fat i en bogholder eller revisor

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej de 25.000 er ikke fradragsberettiget.

Hvordan er din mellemregningskonto opbygget, er det en gældskonto eller som indskudskonto under egenkapitalen?

Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tesnjak,

 

Mellemregningen er blot en gældskonto.

 

Hilsen Lars

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke fradrag for det, og den skal ikke indgå i beregning af hæve rækkefølgen eller i VSOen, da den står på en seperat mellemregnings/gældskonto. Du behøves hellere ikke forrente lånet.

Grunden til hvorfor du ikke har fradrag for beløbet er fordi det er bare en pengetransaktion.

F.eks. du overfører 25.000 kr fra din konto til en virksomhedskonto, dvs. virksomheden skylder dig penge over mellemregningskontoen. Hvis du ikke bruger nogen af de 25.000 kr så vil der stå 25.000 kr på virksomhedskontoen og du kan altid overfører dem tilbage til privat for at udligne din tilgodehavende hos virksomheden.

Andet eksempel er at du overfører 25.000 kr. til din virksomhedskonto, dvs. virksomheden skyldiger dig penge over mellemregningskontoen. Hvis du bruger alle de 25.000 kr. ved at købe en computer, så vil du få fradraget på computeren, du vil ikke have nogen penge på virksomhedskontoen, men virksomheden vil skylde dig 25.000 kr. Hvis du skulle få fradraget for mellemregningen så ville du have fået dobbelt fradrag. Med andre ord, så længe du bruger de penge du har overført til virksomhedskontoen på køb så vil du få fradrag den vej igennem.

Hvis du havde bogført transaktionen på et indskudskonto, hvis den havde været negativ så skulle der beregnes rentekorrektion og så skulle man kigge på hæverækkefølgen i VSOen osv. men det er en anden historie.

Håber det gav en forklaring hvorfor man ikke kan få fradrag for "pengeoverførsler".

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)