Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af provision fra kunstnerhonorar?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle i dygtige mennesker på Amino

Jeg er ved at finde grundlag for indkomster, som gerne skulle munde ud i en virksomhed til næste år.

Herunder beskæftiger jeg mig med kunstnere/artister/bands, primært fra musikbranchen.

Eks. på typisk band/kunstner inkomst:

En booking agent har en aftale med bandet om at få 10% af deres honorar for at f.eks. booke et spillejob.

Vil fakturering til spillestedet se således ud:

Band honorar:  5000,-

Booking provision 10%:  500,-

Moms af provision:  125,-

Total  5125,-

Dvs. Spillestedet betaler momsen.

--------------------------------------------

Så er spørgsmålet da følgende:

Hvis jeg har en managementaftale om at modtage 10% af bandets samlede indtægt pr. md. for alt hvad bandet tjener gennem deres musik dvs. gennem spillejob, sponsoraftaler, foredrag, reklame m.m. Kunstneren har i dette tilfælde en ekstern booking agent (ikke en der har noget med mig at gøre).

Bandet har måske tjent 10.000,- på en måned for eksempelvis spillejob som ovenstående.

Hvordan skal jeg så tage moms af beløbet og hvem skal betale den. 

Hvordan ville det være mest korrekt at lave en sådan aftale?

Er det da kunstneren der skal betale momsen af sit honorar:

Band total honorar indtægt: 10.000,-

Provision 10%: 1.000,-

Moms af provision: 250,-

Total band indtægt efter provision: 10.000 - 1.250 = 8.750,-

...eller skal momsen indgå i de 10% (da bliver det jo ikke længere 10%, kan man sige).

Bandet kan jo oftes ikke få momsen tilbage da de ikke nødvendigvis er en virksomhed.

Jeg ved at der er mange forskellige aftaler som dette, i branchen. Og jeg ved også at det gøres på 117 forskellige måder. Men jeg kunne gost tænke mig at høre jeres mening om hvordan det bedst, og mest rimeligt for alle, kunne gøres?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

svært - men hvis du har virksomhed med moms så kan du jo kun få penge fra banded ved at sende faktura med moms og ja - de kan ikke få momsen retur ligemeget hvad I gør hvis det er faktura. De kunne måske ansætte dig som person i stedet for firma men så skal de indberette dit honorar til skat som bidragspligttig B indkomst hver gang , og gider de det? (lov pligt)

ThomasTT:

Vil fakturering til spillestedet se således ud:

Band honorar:  5000,-

Booking provision 10%:  500,-

Moms af provision:  125,-

Total  5125,-

Dvs. Spillestedet betaler momsen.

den er ikke lige til at forstå. Jeg vil mene du skulle ha moms på hele regningen hvis du fakturerer som momsregistreret virksomhed der lever af det (du er ikke kunstneren men jo en der lever af det kunstneren leverer) - og så det var 5000 kr + provision 500 kr + moms af 5500 kr = ialt 6.875 (og spillestedet ville få moms retur hvis det er momsregistreret) og du kunne gi banded 5000 kr, beholde dine 500 kr selv og sende momsen på 1375 til skat.

ENTEN

band honorar 5000 uden moms betalt til banded som jeg går ud fra er momsfrie og det er så banded som fakturerer

din faktura for Bookng provision 500 kr + moms 125 kr = 625 kr - ialt 5625 kr i pris inkl. moms men to fakturaer

ELLER

Band honorar 4.500 kr fra dem direkte

Booking provision 500 kr + moms 125 kr = 625 kr - ialt 5.125 kr hvis din provision er en del af de 5000 skal den jo reducere de 5000

Jeg ville nok lade banded fakturere uden moms hvis de er momsfrie som jeg forventer og så forenkle og lægge alt din indtjening i booking provision og ikke skulle ha procent af hele deres indtjening - som du måske heller ikke kender og som altså enten skal faktureres med moms eller indberettes til skat af dem direkte - afhængig af om du får CPR honorar eller skal fakturere som CVR

Vent om andre har bedre indlæg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomasTT:

Vil fakturering til spillestedet se således ud:

Band honorar:  5000,-

Booking provision 10%:  500,-

Moms af provision:  125,-

Total  5125,-

Dvs. Spillestedet betaler momsen.

Den vil mig bekendt i det tilfælde så se således ud:

Honorar: 5.000 kr.

Provision: 500 kr.

Moms af provision: 125 kr.

Total: 5.625 kr.

ThomasTT:

Hvis jeg har en managementaftale om at modtage 10% af bandets samlede indtægt pr. md. for alt hvad bandet tjener gennem deres musik dvs. gennem spillejob, sponsoraftaler, foredrag, reklame m.m. Kunstneren har i dette tilfælde en ekstern booking agent (ikke en der har noget med mig at gøre).

Bandet har måske tjent 10.000,- på en måned for eksempelvis spillejob som ovenstående.

Hvordan skal jeg så tage moms af beløbet og hvem skal betale den. 

Hvordan ville det være mest korrekt at lave en sådan aftale?

Hvis du som booker står for salg af bandets gigs og udformer kontrakter osv., vil man jo typisk køre hele indtægten (honorar+provision) ind i bandets regnskab, og så trække provisionen fra direkte i honorarerne. Det er vel dig, der fakturerer spillestedet, og får pengene fra spillestedet, og derfor modregner du bare selv provisionen og kun sender honoraret videre til bandet.

ThomasTT:

Er det da kunstneren der skal betale momsen af sit honorar:

Band total honorar indtægt: 10.000,-

Provision 10%: 1.000,-

Moms af provision: 250,-

Total band indtægt efter provision: 10.000 - 1.250 = 8.750,-

...eller skal momsen indgå i de 10% (da bliver det jo ikke længere 10%, kan man sige).

Bandet kan jo oftes ikke få momsen tilbage da de ikke nødvendigvis er en virksomhed.

Der er ikke moms i honorarerne, medmindre bandet er momsregistreret, hvilket de sjældent er, fordi musikerne som oftest er honorarmodtagere og har anden beskæftigelse ved siden af, og derfor ikke ønsker at blive opgjort som selvstændig.

Du kan eventuelt smide mig en mail på larsthomsen@phonewear.dk, så kan jeg nok sætte dig i forbindelse med Mek fra AliveMusic, som kører sit eget bookingbureau.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene

Det var måske lidt uklart. Men jeg er ikke i tvivl om det første eksempel med booking... det ved jeg allerede bliver gjort som jeg har skrevet. Provisionen trækkes af honoraret og spillestedet betaler momsen af provisionen, da bandet ikke er momsregistreret.

Min tvivl er hvordan jeg forholder mig til momsen når bandet har flere der arbejder for dem. Altså booking pladeselskab m.m.

Hvis jeg heraf skal tage f.eks. 10% provision af den samlede honorar indtægt, bliver jeg så nød til at tage moms fra kunstneren. 

Jeg ved at der er tvivl i branchen om hvordan man præcist gør det her. Derfor har jeg opslået mit spørgsmål her. Ellers tak for tilbudet Lars.

Men kunne der findes en anden løsning på en sådan aftale, så bandet betaler mindst muligt moms.

Og hvad er forholdet hvis bandet er kunstnervirksomhed?? Er der nogen der evt. ved om dette i det hele taget er en fordel for dem?

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som regel sjældent en god ide at lade er band momsregistrere sig. Først og fremmest fordi musikerne i bandet derved vil miste retten til dagpenge, hvilket musikere ofte er 'afhængig' af.
Derudover, hvis det er er større band, så kan det koste dem store Jobs på sigt.

Eksempelvis mistede en af mine kunder, et stort band, et job til en personalefest hos et stort firma, fordi de var momsregiatreret. De forlangte 300.000kr + moms. Men fordi det var en personalefest kunne firmaet ikke trække noget moms af, så valgte firmaet en af mine andre kunder, et band som ikke er momsregistreret, der forlangte samme beløb men uden moms.

Så der ligger mange forskellige aspekter i at lade et band momsregistrere sig, og ikke blot om der kan spares 1.000kr moms hist og pist.

Kh Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 1. Dec 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Kan ikke svare på noget af det andet desværre... Men kom til at tænke på hvad med moms af provision... Er der nogle

der ved om det kan fratrækkes af virksomheden i den ovennævnte forbindelse eller er det en del af underholdningen...

mange hilsner

Pia

Fra København
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen kommer i den samlede pris.

Så man plejer eksempelvis at aftale 10.000,00 (ex. moms af provisionen) med spillestedet.

Hvilket vil sige, at hvis der er tale om de 10.000,00 og 10% provision, bliver den samlede pris 10.250,00 kroner. 

Mvh Morten Hundahl @ We Make Noise

Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pia

Det er som regel spillestedet der betaler momsen og derfor kan trække den fra. Som i det første booking eksempel.

Fra København
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Kan se at jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren, og dit egenligte spørgsmål drejer sig om management. Smid mig en mail på morten@wemakenoise.dk, så kan jeg give et par eksempler.
 

Mvh Morten Hundahl @ We Make Noise

Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er managementaftelen af samlet indkomst fra band eller kunstner jeg er i tvivl om...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)