Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Chips - hvor strenge er fødevare reglerne?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har netop været på en rejse hvor jeg smagte nogle meget unikke chips, som jeg har en forestilling om man ville kunne sælge til special butikker og happenings i DK med stor succes. Da jeg kom hjem fandt jeg producenten af chipsene, som har en online privat shop, hvor man kan bestille, her ligger prisen på ca. 4 pund for 2 poser a 145g.

Prisen er forholdsvis høj, men kunne forestille mig det var en anden snak, hvis man forhandlede som virksomhed og bestilte en stort nok antal :D

Før jeg kontakter dem, vil jeg godt lige sikre mig at det ikke er en helt umulig plan jeg har, for kender ikke fødevarereglerne for import af chips?

Er der nogle der har link til dette eller andet der kan hjælpe?

Ved godt man skal være opmærksomme på ingredienser, som ikke er tilladt i DK, men dette er jeg igang med at undersøge også. Men problemet ligger i at, hvis der er for mange afgifter og/eller store importadministrative tidskrævende opgaver hver gang der bestilles, så vil avancen slet ikke være realistisk.

Skal lige siges at det er produkter fra UK.

Håber en kan hjælpe! :D

Med venlig hilsen

Peter S Nielsen

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 23:10

Hej Peter.

Jeg ved godt jeg ikke præcis svarer på dine spørgsmål.

Men jeg fik disse tanker;

Jeg har tidligere, (godt nok snart 20 år siden) arbejdet inden for snack industrien.

Dengang blev en meget stor del af de snacks og chips der blev solgt i UK produceret i Skandinavien og Nordtyskland.

Derfor, er du sikker på at chipsene bliver produceret i UK?

Det er jo unægtelig billigere, bare i transport, at bestille dem tættere på.

Hvis de bliver produceret i UK, kunne det være en mulighed for dig at købe/lease en licens på produktet.

Og så få dem produceret af en chipsfabrik i DK.

Nå, det var bare et par strøtanker. Det lyder spændende, held og lykke.

KMOsen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 25. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Fra  Studentkonsulent Skrevet kl. 23:18

Generelt er det sådan at når en vare er godkendt i et EU-land så er det også pr. definition også godkendt i alle andre lande. Der er dog enkelte undtagelser til dette. Om der er noget ved disse chips at denne regel ikke gælder, kan jeg ikke svare på, men umiddelbart kan jeg ikke forestille mig det. 

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Skrevet kl. 09:10

#kmosen

Tak for svaret, at få licens på dem i eksempelvis Skandinavien er bestemt også i mine tanker, og tror hurtigt jeg vil finde ud af hvilken løsning der passer alle best når jeg tager kontakt. Produktionen tror jeg sker i UK, men er dog ikke sikker, så er helt sikkert også noget jeg skal høre om :)

#Niels-Peter Nielsen

Okay, tak for svaret, jeg håber dette er tilfældet for så vil det jo sagtens kunne lade sig gøre :)

Jeg kunne godt bruge flere svar, hvis der sidder nogle kloge hoveder derude :) Eventuelt nogle som ved noget om import fra UK, og hvilke afgifter, der er på chips? 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:22

Du skal have et firma, så du får et CVR nummer, og så kan du få en importtilladelse.

Told/skat kan hjælpe dig med afgiftsatsen ( jeg kender desværre kun for slik/chokolade).

Hvis du skal have lager, skal dette godkendes af fødevaremyndighederne. ( check i din region).

Du skal sandsynligvis have næringsbrev, og optages i næringsbasen. ( søg på Google)

Så skal du arrangere noget fragt med en speditør - DVS kunne være et godt bud.

Så skal du sørge for varedeklaration, hvis den ikke allerede er på poserne ( dansk/skandinavisk).

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Skrevet kl. 09:28

Tak for svarende! Gav lige lidt arbejde :)

I forhold til varedeklarationen, SKAL den være på dansk? Engelsk er ikke nok? Og hvad hvis man vælger kun at sælge online eksempelvis og på messer, ville det så stadig være et krav?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:50

Det skal være let forståeligt for forbrugeren...

Fødevarestyrelsen vil nok sige at det skal være dansk/svensk/norsk..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)