Min søn flyttede til den anden ende af landet for mange år siden og bruger aldrig det lokale bibliotek i sin hjemby. I dag synes han så lige, at han ville slå et smut forbi og låne noget læsning til week-enden. Stor var hans overraskelse derfor da han blev præsenteret for en regning fra 2001 (da var han 16 år) på 160,- kr.
Han betalte regningen, men undrer sig alligevel over kravet. Han kan nemlig ikke huske at han skyldte disse penge og biblioteket kunne da heller ikke fortælle hvad bøden dækkede eller give ham en kvittering.
Han støtter gerne det lokale bibliotek med 160,- kr., men har biblioteket lov til at opkræve en bøde over 12 år efter, når de aldrig har fulgt op på kravet?
Han betalte regningen, men undrer sig alligevel over kravet. Han kan nemlig ikke huske at han skyldte disse penge og biblioteket kunne da heller ikke fortælle hvad bøden dækkede eller give ham en kvittering.
Hmm, hvis de ikke kan dokumentere kravet, tvivler jeg på at han kan gøres ansvarlig for det. Men der gælder jo særlige regler for "det offentlige" og han kan så glæde sig over at have bidraget med en lille ekstra-skat til glæde for de mange nyansatte akademikere og velfærdsingeniører
Man skal passe på med det med bøder til biblioteket. Jeg fik en mail om at jeg skyldte dem 320 kr, og hvis jeg ikke betalte inden 10 dage ville kravet blive sendt videre til kommunen så de kunne trække det fra mine eventuelle offentlige ydelser, og desuden var der lukket for udlån indtil jeg havde betalt. De kunne jo godt bare have skrevet et brev først uden at true med bål og brand... Men jeg kan jo så også bare lærer at aflevere til tiden, for jeg er en af dem der hvert år støtter biblioteket med et par hundrede kroner i bøder på bøger der har ligget lidt for længe.