Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselspenge - Skal de med på lønnen?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Har netop startet min egen virksomhed, og den første måned er ved at slutte.

Min partner og jeg har besluttet ikke at udbetale løn til os selv i denne måned, men vi ønsker dog stadig at modtage vores kørselspenge.

SKAL kørselspenge udbetales sammen med lønnen eller kan man bare lave en overførsel?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 14:49

Går ud fra det er et i/s debiter driftregnskabet for kørepenge og krediter din   interessentkonto i egenkapitalen, den debitere du så når du hæver pengene alså bare en overførsel

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:44

Ukendt iværksætter:

Hej Amino

Har netop startet min egen virksomhed, og den første måned er ved at slutte.

Min partner og jeg har besluttet ikke at udbetale løn til os selv i denne måned, men vi ønsker dog stadig at modtage vores kørselspenge.

SKAL kørselspenge udbetales sammen med lønnen eller kan man bare lave en overførsel?

Da der et tale om en enkeltmandsvirksomhed/interessentskab med deltagere som personer, så udbetaler man ikke løn til indehaverne, idet det er overskudet og fordelingen heraf, som er afgørende for selvangivelsen m.v..

M.h.t. til kørselsgodtgørelse så afhænger dette af, hvilken beskatningsform der vælges i forbindelse med selvangivelsen, idet hovedreglen er, at kørselsgodtgørelse ikke udbetales i enkeltmandsvirksomheder/interessentskaber med personer, men derimod gives som fradrag ved opgørelsen af det skattemæssige resultat i selvangivelsen.

Udbetaling af kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomheder sker kun, hvis der sket beskatning efter Virksomhedsskatteordningen.

Der er dog intet til hindring for, at der hæves aconto kørsel over de private hævninger, men har virksomheden større overskud, større end grænsen for topskat pr. interessent, så kan de private hævninger have en påvirkning på skatteforholdene i forbindelse med Virksomhedsskatteordningen.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46622
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23

og bare i tillæg - YEP kørepenge får I ved at korrigere jeres dritsresultat ned med det beløb I skulle ha i kørepenge - derved bliver det f.eks. drift +100.000 i regnskabet og så kørepenge 10.000 kr = til selvangivelsen 90.000 kr - så det er fuldt fradrag i personlig indkomst men ikke det bør ikke betales ud fra virksomheden i alm. personlig virksomhed uden VSO Se evt HER

I kan jo også - hvis I som man skal, har lavet forskud - bare ændre det ned med beløbet som I skal ha i kørepenge - så rettes jeres skat jo så i får mindre i skatteopkrævning løbende - helt svarende til skatteværdien af kørepengene - så får I pengene løbende og ikke kun ved årsslut og I kan ændre forskud så tit I vil

VAR det et selskab (ApS o.l.), så ville kravet netop være LØN og løn skulle så i fornuftigt forhold til kørepenge - man kan ex ikke i et selskab betale 2000 kr i månedsløn og 10.000 kr i kørepenge som standard mig bekendt - men i alle fald, kørepenge OG skattefri rejsediæter må kun i selskab udbetales med løn

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Sep 13
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 08:11

Du kan sagtens lave det på en overførsel, men du skal være opmærksom på at dine kilometerpenge skal indberettes til SKAT e indkomst. Så det nemmeste er, at udbetale dem sammen med lønnen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:46

Anders:

Du kan sagtens lave det på en overførsel, men du skal være opmærksom på at dine kilometerpenge skal indberettes til SKAT e indkomst. Så det nemmeste er, at udbetale dem sammen med lønnen

Hmmmm... ikke helt korrektSkype-Wondering

Løn til indehaver i et enkeltmandsfirma eller interessentskab er ikke korrekt, idet indehaverne beskattes af overskud i virksomheden. Der er derfor ikke nogen indberetning til e-indkomst for indehaverne.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37

Tilmeldt 19. Jul 13
Skrevet kl. 10:49

Her er tale om et ApS 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26

Ukendt iværksætter:
Her er tale om et ApS 
så er svaret jo givet tidligere. Man må KUN udbetale kørselsgodtgørelse når man modtager løn - aldrig uden løn og løn må ikke være kunstig lille for at man udbetaler kørselsgodtgørelse, så I må ikke smide 100 kr ind på løn og 5000 kr på kørselsgodtgørelse.

Kørselsgodtgørelse må ALDRIG udbetales til andet end aktive lønmodtagere desværre og det stiller jer skidt, men HVIS I fører kørebog og måske i slut af året betaler en regulær løn som ikke er mystisk lille i forhold til opsparede kørepenge, så kan I tage dem der. I må ikke overføre fra år til år vil jeg mene. I taber skattefri kørselsgodtgørelse helt, hvis ikke I har en - skal vi kalde det "normal" løn som ansatte i jeres ApS

Det er i parentes det samme med ex rejsediæter. Får ejeren/ansat af/i ApS f.eks. ikke løn, må han heller ikke modtage skattefri rejsediæter men derimod godt trække den faktiske udgift fra så der er man lidt bedre stillede. Var bilen rent firmabil, kunne I også trække faktiske omkostninger, men så er i ude i risiko for skat af fri bil, eller skal rode med papegøjeplader og andet - som nogle kan en masse om.

venligst John H

Tilmeldt 19. Jul 13
Skrevet kl. 11:50

Vi satser på at det kun er den første måned vi ikke får løn. Det er ikke for at udbetale kørepenge i stedet for løn. Vi køre ud på møder til kunder og sælger vores produkt så der er en reel omkostning for os rent kørselsmæssigt. 

Men tak for svaret - Vi må tage lidt af vores indskud i løn så vi kan få udbetalt vores køre penge i denne måned :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)