Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af egen privat bil til eget ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.  

Har søgt lidt herinde efter informationen, men kaster mig ud i at starte en helt ny tråd om emnet.  Der er jo altid et lille "tvist" på valg af løsning.

Jeg forventer i starten af 2014 at stifte et ApS. Jeg indskyder kr. 80.000 kontant.

Jeg starter som konsulent og har allerede nu forventning om gennemsnitligt at fakturerer omkring kr. 25.000-30.000 pr. måned til kunder der venter på min "ankomst".

Det bliver min eneste indtjening i en længere periode til selskabet og af disse skal jeg udbetale løn til mig selv.

Jeg har i dag en privat bil på hvide plader som er vurderet til kr. 130.000. Den er 5 år gammel.  Der er INGEN gæld i bilen.

Må mit ApS købe bilen af mig som privat person for kr. 130.000 - og udbetale dette beløb skattefrit over en periode på nogle måneder, således at de 25-30.000 kroner i en periode udbetales som "Afdrag" og ikke som løn?  Bilen ejes og drives således af mit ApS efter overdragelsen og jeg beskattes af fri bil til en værdi af kr. 160.000

Må man det ?

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 14:04

HEj Specialized

Som sådan mener jeg ikke at der er noget i vejen for den løsning, ud over at du snyder dig selv.

Jeg mener du bør se på hvor mange kilometer du kører for firmaet, og så få kørepenge udbetalt ( 2013 = 3,82 kr/km) det mener jeg er en bedere løsning for dig.

Du kan så når bilen skal skiftes ud se på om du skal have en bil i Apsèt og så betale for fri bil.

Prisen på de 130.000 kr. går jeg ud fra at det er en forhandler vurdering, og ikke bare et tal du selv synes er rimelig.

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Elsager Bogføringsservice

Tilmeldt 25. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:59

Forhandler vurdering er netop sat til 150.000 - men inden jeg når så langt er den nok faldet til kr. 130.000.  (Skal nok få lavet en aktuel på tidspunktet for evt. handel)

Mit regnestykke er disse 2 alternativer:

1 - Udbetaling af løn til mig selv på kr. 25.000 pr. måned som jeg skal betale skat af - hvilket giver mig 15.000 udbetalt pr. måned.  (Grove tal)

2 - Udbetaling af afdrag på bilkøb kr. 25.000 - hvilket giver mig kr. 25.000 udbetalt i hånden pr. måned de første 5 måneder.

Bilen ejes jo i princippet stadig af mig - blot af mit APS - omvendt giver det mig tid til at skabe et bedre grundlag for mit nye aps da jeg kan bruge al min tid i selskabets interesse og ikke tvunget til at tage arbejde andet steds. For jeg kan ikke leve af kr. 12.500.- udbetalt pr. måned

Når bilen er købt kan jeg trække mit indskud på kr. 80.000 ud igen, da selskabet så har aktiver for et beløb over kr. 80.000 - de 80.000 giver mig så yderligere 4 måneder før krisen kradser såfremt jeg ikke opretholder en bedre indtjening.  

Derudover vil driftomkostninger, forsikring, ejerafgift mm. efterfølgende være i selskabet og ikke af beskattede løn kroner.

Er jeg helt hen i skoven?? 

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 15:25

JA med den tankegang mener jeg du er lidt på glat is.

Jeg mener ikke at du kan komme til at kunne trække dit indskud ud på noget tidspunkt. Den eneste måde du kan få penge ud af et Aps er i morm af løn eller udbytte. Ja og så tilbagebetaling af lån. De 80.000 du har indskudt ved opstart er jo Anpartskapitalen som ikke kan trækkes ud.

1 Omkostningen for Apsèt er her de 25.000 kr + det du evt kan trække ud til dig selv som kørepenge, med dine egne beregninger så giver det dig 15.000 kr +kørepenge til at leve for.

2 Her har du ingen løn men det vil bevirke at du får et stører overskud i Apsèt hvoraf du skal betale selskabsskat. Dertil kommer at du personlig skal beskattes af fri bil. Det bliver en dårlig løsning for dig i sidste ende. Du skal jo huske på at du skal betale skat af fri bil så længe at du har bilen. Sælger du senere bilen og køber en ny i privat, skal du jo huske at det du får for den gamle bil er penge som skal blive i Apsèt og ikke uden videre kan bruges som udbetaling.

Jeg er bange for at du får lavet en konstruktion som ikke er helt gennemtænkt.

Prøv at sætte de to senarier op i et regneark og se på hvad der er bedst. Evt tag en snak med din revisor om det.

Hvis du er villig til at ofre friværdien i bilen så mener jeg at det er bedere at belåne den i banken og så af den vej skulle trække mindre ud af Apsèt i starten 

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46698
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17

Specialized:
Når bilen er købt kan jeg trække mit indskud på kr. 80.000 ud igen, da selskabet så har aktiver for et beløb over kr. 80.000 - de 80.000 giver mig så yderligere 4 måneder før krisen kradser såfremt jeg ikke opretholder en bedre indtjening.  

så vil jeg da mene at du stifter kontant for 80.000 kr - så lader du selskabet købe bilen af dig og tager 80.000 kr kontant ud og resten som afdrag (bør nok aftales klart og til diskonto + 4% rente) for de resterende 50.000 kr op til den vurdering du får ved overdragelse til virksomheden

Så har dit selskab bilen som kapital, og du skal jo så være opmærksom på at der skal opbygges kapital når bilen falder i værdi og dermed nedsætter anpartskapitalen

OM det så er specielt godt ville jeg få vurderet en gang mere i forhold til km penge for nok får du bilens pris ud uden at betale skat, men hvis den er 130.000 kr og du får lagt 160.000 kr på indtægten, jo så har du jo den skat (ca 70.000 kr skat) at betale - og så har du jo cash kun de 130.000 minus 70.000 kr tilbage - om ikke jeg lige tænker for hurtigt.

Kører du f.eks. 20.000 km per år får du for disse 3,82 = 76.000 kr ud skattefrit - men skal jo så også selv vedligeholde bilen og betale drift, så der er for og imod synes jeg. Du må så ikke bruge den metode uden du samtidigt i rimeligt forhold er lønmodtager idet du ikke må tage skattefri kørsel hvis IKKE du er lønmodtager (i rimeligt forhold) i et ApS (urimeligt eks = 10.000 løn 76.000 kørepenge) Jeg mener det står med i loven, at løn skal stå i rimeligt forhold for at undgå man bare betaler ex 2 kr i løn og resten i kørepenge

Det vil kræve helt konkrete beregninger om kørepenge eller aps ejet bil er bedst og jeg tror ikke du skal lave beregningen ud fra, om du dermed i 5 mdr har noget hurtigere skattefrit ud - men ud fra hvad der godt på 1-2 års sigt - muligvis kombineret med banklån, det andet kan ende med at minde om at tisse i bukserne for at holde varmen

Fra 1/1 er kapitalkravet 50.000 kr i ApS hvis du ikke har stiftet allerede

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 16:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
OM det så er specielt godt ville jeg få vurderet en gang mere i forhold til km penge for nok får du bilens pris ud uden at betale skat, men hvis den er 130.000 kr og du får lagt 160.000 kr på indtægten, jo så har du jo den skat (ca 70.000 kr skat) at betale - og så har du jo cash kun de 130.000 minus 70.000 kr tilbage - om ikke jeg lige tænker for hurtigt

Hej Johan

JEg mener at du er lidt hurtig ude her

MEn bliver beskattet af 25% af bilens værdi dog min af 160.000 kr. + jeg mner der er 1,5 gange den grønne ejerafgift Altså 40.000 kr +1,5 gage grøn ejerafgift lagt oven i den personlige indkomst for at have bilen til rådighed.

Hvis der køres mange erhvervsmæssige km og få private så vil kørepenge helt klat være at foretrække, hvor det kliver mere tvivlsomt jo flere private km der køres

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37

Niels Thestrup Bach:

JEg mener at du er lidt hurtig ude her

MEn bliver beskattet af 25% af bilens værdi dog min af 160.000 kr. + jeg mner der er 1,5 gange den grønne ejerafgift Altså 40.000 kr +1,5 gage grøn ejerafgift lagt oven i den personlige indkomst for at have bilen til rådighed.

ja vist - noget værre vrøvl 25% af de 160000 og det er jo kun en 17-18000 i skat - tak (men så er der jo også omk ved bilen i ApS'et - penge som ellers kunne komme ud til ejer som løn) så det er jo ikke en gave som hvis man får bil i et helt eksterne firma

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:51

Cookie - John Hannover:
bilens pris ud uden at betale skat,
men hvis den er 130.000 kr og du får lagt 160.000 kr på indtægten,
jo så har du jo den skat (ca 70.000 kr skat) at betale

Som rådgiver udi iværksætteri giver du lidt for mange fejlinformationer,  synes jeg.

Regler fra skat er 25% + noget mere grøn afgift. Skat siger

Skat af 25 pct. af værdien:

0,25x160.000 = 40.000 kr.

Hertil lægges miljøtillægget på 7.500 kr.

40.000 kr. + 7.500 kr. = 47.500 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37

Ejler Ottesen:
Regler fra skat er 25% + noget mere grøn afgift. Skat siger
som du vel kunne se korrigeret 20 minutter inden dit indlæg med egen kommentar . for gu var det vrøvl -

Det ændrer så intet ved, at man må ha konkret vurdering af kørte km før det bliver klart, at man vælger firma bilkontra privat ejet - uden at kende km privat og firma kan der ikke laves beregning og det er stadigt helt afgørende at man ikke beregner på 6 mdr - men på det antal år bilen skal være i firma frem for privat - for ellers kan det sagtens være et lån var bedre til at klare likviditeten

Miljøtillæget er vel i øvrigt ikke altid 7.500 men = grøn ejerafgift + 50% for 2013 så for en bil der kører ca 11 km/l er svaret vel de 7.500 kr p.a. ca og for en bil der kører 17 km/l ca 2.500 kr per år - så det svinger meget med biltypen http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm 

(men det ændrer ikke ved at man kommer af med skat af de der ca 42-50.000 kr eller en god 20.000 kr seddel i praksis.)

Selv der er det en tommelfingerberegning - for er bilen ny kan den jo koste mere end den vurdering man får hos en forhandler, men i spørgers fald med 130.000 kr i vurdering og køb som brugt og vel over 3 år gammel - så passer pengene

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)