Det er et af de mere vanskelige emner. Hvis udgiften kan henføres til "reklame", er både udgiften og momsen fradragsberettiget. Men der er altid megen diskussion om, hvornår noget er reklame og hvornår det er repræsentation. Men bl.a. skriver SKAT på sin hjemmeside om reklameudgifter:
"I modsætning til repræsentationsudgifter er det karakteristisk for reklameudgifter, at de normalt afholdes over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Reklameudgifter tager endvidere sigte på at opretholde en virksomheds almindelige omdømme eller fremme dens interesser ved at gøre den kendt og fordelagtigt bemærket. "
Derfor mener jeg godt, man kan sige, at din lille gave - hvis den sendes til alle kunder - kan være en reklameudgift. Du kan argumentere, at det er den lille ting som gør, at kunder vender tilbage, føler sig ektra godt behandlet osv.
Det KAN være, at en skrap skattemedarbejder er mere enig med Peter, men jeg ville prøve, hvis det var mig, og være helt parat til at forklare, hvad det er, det handler om. Alternativt kan du jo høre SKAT forlods, hvad de mener om tingene ud fra "better safe than sorry"-overvejelser.