Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etableringskonto

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg er ny bruger på Amino - og har efter iværksættermessen hørt postivt om Forummet, så nu vil jeg afprøve det...

er der nogen der kender til "reglerne" for at kunne hæve sin etableringskonto ?

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 17:41

Pengene kan hæves ifm. opstart af virksomhed - eksempelvis til køb af driftsmidler o. lign
Der er flere forhold, der gør sig gældende ifm. etableringskontoen, som jeg gerne vil følge op på for dig. Læs evt. mere på nedenstående link, jeg har fundet:

www.hlb.dk/publikat/info/0403151_etablering).htm

Mvh. Karsten

Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:13

Hej - tak for dit svar.. Mit spørgsmål er dog mere kompliceret end ovenstående.

Jeg har stiftet et enkeltmandsfirma med CVR nr. okt 2005. På daværende tidspunkt havde jeg - og har stadig en etableringskonto. Jeg valgte ikke at bruge den lige der. Men firmaet voksede lige så stille og roligt, og maj 2006 åbnede jeg et kontor.

Nu er situationen den at jeg har en del penge stående på etableringskontoen som jeg gerne vil have ud - UDEN at blive beskattet. Spørgsmålet er så, om jeg kan bruge dem til at have "etableret mig" til det nuværende firma og dermed købe diverse ting i firmaet efter de gældende regler, således at jeg kan få "hævet" pengene til mig selv på trods af at jeg har drevet firmaet i næsten 2 år. Jeg har brug for pengene privat NU !

M.a.o : Kan man gå tilbage og ansøge hos SKAT om at kunne anvende sine etableringskonto midler bagudretttet ?

Mvh / BP

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 08:34

Det er en lidt kompliceret situation, du er kommer ind i. Jeg vil foreslå, at du enten tager kontakt til en revisor, som kan hjælpe dig med problemstillingen - eller at du selv retter henvendelse til SKAT omkring dispensation (eller anvendelse af kontoen med tilbagevirkende kraft).

Min opfattelse er, at du burde kunne hæve det der svarer til de penge du har brugt på opstart af virksomheden. - uden at skulle svare skat heraf. Det ville i mine øjne være den logiske løsning på situationen. Er der fortsat penge på etableringskontoen, kommer du umiddelbart til at svare skat af de penge.

Mvh. Karsten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)