Hej et lille spørgsmål håber i forstår det. angående jeg har fået tilbud for en grossist med at købe vare fra ham. og sælge dem på min shop. han siger jeg kan få det for lad os sige 300 kr og så kommer momsen det vil sige 375. men kan så trække momsen fra igen?? er det mig der er helt fra den men plejer man ikke købe dem uden moms og så lægger man selv momsen på eller hvordan forgår det |
ja de er noget fra den. Alt du køber fra momsregistrerede køber du da med moms. Hvis det er 300 kr så tilkommer der 75 kr i købsmoms
Den købsmoms bogfører du jo og får så samlet al din købsmoms sammen
hvis du så sælger den for 500 kr + moms så er momsen jo 125 kr (og du tager ialt 625 kr) De 125 kr er salgsmoms og al din salgsmoms lægger du sammen
Når kvartalet er gået så tager du al salgsmoms og indberetter og al købsmoms og forskellen er det du skal betale i moms, i det nævnte eksempel 50 kr at betale i moms
Synes dog det lyder ret risikabelt at drive virksomhed hvis du er i tvivl om sådan noget, så vil du kunne få et hav af fejl med alt muligt. Skat afholder med et vist mellemrum gratis kurser, hør din kommune eller ring til skat, hvornår der næste gang er et kursus og overvej så at få lidt hjælp med regnskabet fra en ekstern økonomi person i begyndelsen det behøver ikke være så dyrt
Du bør bruge et økonomiprogram som f.eks. www.dinero.dk som er gratis op til 1 mio i omsætning, eller BILLYSBILLING som en god del nye synes er let til 99 kr per mdr eller ONLINE WEB til 49 kr per md
venligst John H