Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig beskatning af renteindtægt fra lån ydet til APS?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan beskattes jeg personligt hvis jeg et år ikke modtager rentebetaling fra et personligt ydet lån til et APS? Jeg har en formodning om at jeg personligt beskattes uanset om renten udbetales eller ej?

Internt i selskabet tilskrives den årlige rente og der betales så til mig i det tempo selskabet kan klare det. Det kan feks være at der i 2013 ikke er likviditet til rentebetalingen men at der er det i 2014 osv? Jeg prøver at overskue konsekvenserne af dette.

www.google.com

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du skal beskattes af indtægten. Kravene for at man ikke bliver beskattet er temmelig strenge, idet man skal kunne godtgøre at det er usandsynlig at man får pengene. Så når du forventer at der er penge til betaling i 2014, så skal du beskattes.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Tak for det hurtige svar! :)

www.google.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

yiippie:

Hvordan beskattes jeg personligt hvis jeg et år ikke modtager rentebetaling fra et personligt ydet lån til et APS? Jeg har en formodning om at jeg personligt beskattes uanset om renten udbetales eller ej?

Internt i selskabet tilskrives den årlige rente og der betales så til mig i det tempo selskabet kan klare det. Det kan feks være at der i 2013 ikke er likviditet til rentebetalingen men at der er det i 2014 osv? Jeg prøver at overskue konsekvenserne af dette.

Jeg ved ikke hvad aftalen er, men er det fordi der er krav om en mindste rente på 4% + disconto ved lån fra dig til selskabet, så må dit lån jo skulle skrives op ved den manglende rente betaling, men om det er OK at mindsterenten ikke betales ved jeg ikke, og jeg er så i tvivl om hvordan det foregår - hvis du ikke får pengene - det vil vel være, at du i princip får dem - betaler skat - og så låner dem til firmaet igen, og lånet derfor også skal opskrives? Hvordan skulle du ellers notere den manglende rente betaling i selskabets bogholderi?

Hm - usikker, evt tal med din revisor

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal altid forrente lånet pånær hvis man har en formodning om at man ikke kommer til at få pengene og indtægterne skal medtages som kapitalindkomst. Mellemregningen bliver det større svarende til rentebeløbet hvis man ikke får pengene udbetalt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis lånet allerede er etableret? Så må man tage beskatningen med den fornødne "indtægt".
Alternativt kunne det være relevant at skæve lidt til denne sag inden man får udfærdiget lånedokunent mv.
http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Vilkår-for-lån-til-udenlandsk-datterselskab.aspx

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar. Lånet er ikke etableret endnu. Jeg er ved at danne mig et overblik over mulighederne. Jeg er personligt interesseret i den årlige rente betaling som en del at privat cash-flow, men meget fint beskrevet i dokumentet Cef linker til, kan der være tidspunkter hvor det ikke er fordelagtigt for selskabet at udbetale renten og en sådan situation gør mig lidt forvirret. Hvis 2014 og 2015 er sådanne år vil jeg blive personligt beskattet af disse manglende rentebetalinger og det vil ikke være godt da jeg så, sat på spidsen, kunne komme i personlige cash-flow problemer.

www.google.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som sådan rigtigt hvad der bliver sagt her. Renteindtægterne skal beskattes selvom de ikke modtages. Men hvis selskabet kan siges at være insolvent og ude af stand til at betale kan der ydes henstand med rentebetalingen med den virkning at beskatning først sker når selskabet begynder at betale men så fanger den også tilbage i tid. 

En ting man også skal overveje er at man ikke vil kunne få fradragsret for tab hvis fordringen senere går tabt. Der kan det være en overvejelse at konvertere fordringen til aktiekapital (i tide så værdien ikke er nul) hvorved der vil kunne opnås fradragsret for tab men man fortaber muligheden for senere at kunne hæve pengene ud skattefrit (bortset fra når selskabet lukkes eller sælges).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)