Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb med eller uden moms??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

 

Mit lille enkeltmands firma har brug for en ny trailer, men jeg er kommet i tvivl om hvad der bedst kan betale sig for mig.

 

Mulighed 1. Købe trailer til ca 31.000 incl moms fra forhandler.

Mulighed 2. Købe samme trailer brugt 3 måneder, for 22.000 hos privat som laver alm kvitt på den.

 

Hvad vil være det bedste køb?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du vil i tilfælde 1 få momsen retur på 31.000 * 0,2 = 6.200 - altså netto betaler du 24.800 kr. For en ny trailer.

Du vil i tilfælde 2 ikke kunne få momsen retur da sælger ikke er erhvervsdrivende og dermed betale netto fuld prisen.

Jeg havde valgt at give netto et par tusinde mere og så få den fra ny m. De fordele det nu giver fra forhandlerne !

Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tak for svar.

 

Mulighed 2, trailern er ny, kørt 3 gange.. så hvis jeg kan spare 2-3000kr ved denne handel, er det jo ok.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Vel og mærket at traileren udelukkende bruges erhvervsmæssigt. Samt skal du huske, at når du så sælger traileren, skal du betale moms af salget !

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du og så kan du også sælge den igen uden momsafregning :)

Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er jo afskrevet på 5 år, så mulighed 2 er den bedste, er vi enige om det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer helt an på din regnskabspraksis. Men ny el. brugt, du ville stadigvæk afskrive på nøjagtig samme måde.

Det du skal vurdere er udelukkende:

Vil du spare 2-3.000 kr. og købe brugt?

Regnskabsmæssigt/skattemæssigt mig bekendt vil man ikke behandle de to forskelligt. De ville begge blive aktiveret grundet overskirdelse af småanskaffelsesbeløbet på 12.300 og begge ville blive afskrevet med samme %'sats.

Så tag stilling til om du vil spare 2-3.000 kr. og købe brugt :)

 

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Patrick

 

Du mener da ikke seriøst at en trailer der er købt af en privat, taget ind i et firma hvor den bliver brugt erhvervsmæssig og afskrevet, kan sælges uden moms.

 

Den går ikke.

En erhversdrivende der er momsregistreret skal altid tage moms af et salg af et erhvervsaktiv, medmindre at det er i forbindelse med ophør af virksomheden.

 

M.v.h.

 

Niels Thestrup Bach

Elsager Bogføringsservice

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Ganske korrekt. Undskyld forvirringen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo også forskel på at afskrive regnskabsmæssigt og skattemæssigt over det du kalder 5 år. Regnskabsmæssigt taler vi lineære afskrivninger. Skattemæssigt tale vi ultimoafskrivninger hvor der altid afskrives på den nedskrevne værdi fra året før.

Umiddelbart er det mest nærliggende at købe den brugte trailer da den er billigst men man skal jo lige huske på at du efter gældende regler får lov at afskrive på 115% frem for 100% når du køber traileren som nyt driftsmiddel. Derved kan vi tale om at forskellen reduceres yderligere.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)