Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mindre lån - hjælp!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit "hobby-projekt" vil jeg gerne snart videre med, men jeg mangler mellem 100-200k til opbygning af varelager. Jeg har kontakt til revisor angående budgetter (driftsbudget, etableringsbudget, likviditetsbudget), forretningsplanen er godt på vej, det samme er min hjemmeside som jeg bygger på WooCommerce, tegninger af produktet, flere leverandører i spil hvor der skal hentes samples hjem og så videre!

Hvordan får jeg overtalt en bank til at give mig en kassekredit på det ønskede beløb? Idéen skal selvfølgelig præsenteres på ordentlig vis, men findes der noget man særligt kan lægge vægt på? 200.000 er måske meget til en "hobby-virksomhed", men den har kun det navn fordi jeg har mit almindelig job ved siden af, jeg forventer stadig et pænt salg fra start. Desuden har jeg flere til at hjælpe med alt det praktiske, så jeg kan håndtere travlhed ved siden af det almindelige job.

Gode råd til produktion af tekstil i udlandet søges også. Jeg har ikke råd til at besøge min leverandør i første omgang, så et tip ville være much appreciated!

Hvis du kender en freelancer som er god til WooCommerce vil jeg gerne i kontakt med denne.

En sparringspartner/en som har gennemgået de samme ting kunne også være et fantastisk redskab, anyone?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:19

Jeg er fuldstændig enig med John her.

Hobbyvirksomhed lyder vildt skræmmende på mig, når vi taler et beløb i størrelsesordenen kr 200.000. Det lyder mildest talt som om at du ikke har respekt for pengene og hvem skulle så ville hjælpe dig?

For mig at se, så forpligter man sig ikke til et lån på så mange penge og ikke samtidig går ALL-IN i sit projekt. 

Hvem skal tage dig alvorligt, når du beder om 200k og samtidig beholder dit faste arbejde? Hvornår skal du så lave alt det livsvigtige arbejde med at drive denne her virksomhed igang - for lånte penge?

Investorer og långivere vil vide, at deres penge er i gode hænder. Det kan du ikke overbevise dem om, med dit nuværende set up.

Enten må du skalere op eller ned. Eller også må du give dig fuldstændig og sige dit job op og kaste dig ind i kampen.

Jeg har ingen som helst ide om, hvad det er du vil lave, men John's forslag med crowdfunding lyder god, da du ikke får store investorer ind, men i stedet nogen penge, som du kan bygge op med og så honorerer du med at levere varer retur til disse små investorer.

Er det produkter som appellerer til den brede offentlighed (alm ting som sko/tøj/cykler etc), så er det måske svært at bruge crowdfunding, men hvis det er et fedt nicheprodukt, så er det genialt med crowdfunding.

Re-think og lad os høre, hvad du kommer frem til. Det er jo dig, der har alle kortene på hånden, men vi giver gerne vores besyv med :)

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 13:28

Tak for jeres svar, de er læst, forstået og taget til efterretning. Hobbyvirksomhed er måske ikke det rigtige ord at bruge, da jeg selvfølgelig går efter at lave overskud og lægge stort set alt min fritid i virksomheden.

Flemming: Hvorfor er det et krav at jeg forlader mig nuværende job? Det kan jeg ikke se logikken i, hvis alt andet er på plads og det ser fornuftigt ud.

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 13:51

Blander mig lige.

Jeg tror at du bliver overrasket over at selv en "hobbyvirksomhed" tager mange mange timer dagligt at etablere. Selvom du måske ikke prioriterer denne ligeså højt som dit nuværende job (eftersom du ikke ønsker at køre det som fuldtidsvirksomhed - da du skriver at du vil lægge al din fritid i det), så er det ufatteligt tidskrævende. Kunderne kommer ikke af sig selv, selvom dit produkt er godt, det skal du arbejde på. Og din Woocommerce side skal vel holdes opdateret dagligt, de varer du sælger skal de ikke pakkes og sendes til kunden eller er det noget der foregår på en helt anden måde?

Du fortæller ikke så meget om hvilken branche det er du tænker starte op i, eller hvad produktet er, men søger producenter? Prøv evt. at udspecificere. Vi er mange der selv har producenter forskellige steder men kan jo ikke hjælpe uden at vide mere om det.

Jeg mangler selv min. 70.000,- og til at alt svinger nær de 150.000,- i hånden. Jeg har netop oprettet et crowdfunding projekt på Indiegogo.com men der sker ikke særligt meget lige nu selvom vi arbejder på sagen og stadig håber... du kan se siden her... måske kunne du kigge rundt på de andre projekter og finde inspiration. Vi havde ikke flere penge tilbage så vi måtte sælge ting og sager bare for at få lavet videoen haha...

http://igg.me/at/babsafe/x/5231381

Sidst... 

Hvis du mener at du vil beholde dit job indtil din egen virksomhed er oppe og give et afkast du lige kan leve af, så forstår jeg pointen... men problemet er at hvis du ikke lægger al din energi i det, så vil du sikkert ikke få det op og køre med et overskud du kan leve af før om meget lang tid. At være/blive selvstændig er virkelig hårdt arbejde... men rigtig spændende.

Held og lykke.

Mvh Sue

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:38

Hej igen,

Derfra hvor du sidder, kan det godt tænkes, at det ser ud som om at alting er på plads og det ser fornuftigt ud. Det ville måske også være rigtigt, hvis du havde taget lån i en friværdi og kørte virksomheden på dine egne præmisser.

Man må så bare erkende, at hvis man skal have andre til at investere i sit projekt eller låne penge til det, så er det ikke længere på hygge.præmisser, men benhård business.

Når man tager investorbrillerne på, så ser det ikke ud som om at alting er på plads ud fra din beskrivelse. Du ved ikke, hvad dit lånebehov er og du omtaler din virksomhed som hobby (jeg ved godt, at du selv siger at det er i mangel på bedre udtryk) og du vil kun arbejde med projektet i fritiden.

De fleste nye iværksættere bruger faktisk også deres fritid på deres projekt. Det vil sige: fuldtidsindsats+al fritid= 70-100 timer om ugen på at bygge deres projekt op. Du vil KUN bruge din fritid, hvilket fra investor synspunkt ikke er tilstrækkeligt.

Du må altså enten finde pengene selv eller låne dem i friværdi eller sælge dine ejendele ligesom Sue. Eller også må du skalere projektet ned til du rammer et niveau, hvor du selv kan betale afdragenelånet ud af din indtægt fra dagjobbet og så køre virksomheden som hobby indtil da.

Jeg prøver blot at råde dig - ikke at skyde dig ned her. Det skal bankfolk og investorer nok klare, hvis du beder om for meget.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:46

Jeg vil lige tænke en anden vej end de øvrige svar.

Hvis du vil lave noget med textil er du alt andet lige i en branche med rigtig mange konkuleger.

Det kan måske være en meget god ide at prøve projektet af og beholde den økonomiske sikkerhed med dit job, indtil du kan se om projektet holder vand.

Hvis det skal være vejen så glem alt om investorer, før end du kan bevise levedygtigheden.

Løsningen ligner en "blancolåns" finansiering i banken, hvor banken i princippet ikke finansierer din ide, men yder dig et lån på baggrund af sikkerhed og tilbagebetalingsevne.

Så se på dit privatbudget, er der plads til en almindelig afvikling af et lån på 200.000 kr ? med en afviklingstid på 5-10 år. Har du god sikkerhed at stille ? Ejerbolig ? hvis ikke kan du blive nødt til at stille med kautionister overfor banken som sikkerhed. Din lånestørrelse burde ikke være umulig at finde en bank som er villig til at låne dig som god privat kunde.

De fleste banker ser en god privat kunde med godt job, som en mere sikker låntager end en nystartet selvstændig vær opmærksom på det.

Held og lykke med projektet.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12859
Skrevet kl. 14:52

hemmeligagent

Prøv evt. at kontakte firmaet Advisement  Jens Haar vil med sikkerhed kunne rådgive dig om hvordan du bør gribe sagen an mht. bank.

www.advisement.dk

Mvh

Ravn

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 15:49

Hej igen, og mange tak for jeres svar.

I er (egentlig ikke overraskende) enige og har givet mig et realistisk billede. Banklån eller anden finansiering er umulig når man ikke kan lægge al sin tid i det, men kun fritid. Jeg troede det var "nemt", så længe man kunne argumentere og "bevise" at det kan fungere.

Anyways - jeg har været i forhandlinger med leverandøren og fået væsentlig bedre betingelser, hvilket gør at jeg selv kan finansiere opstarten, desværre uden markedsføring. SEO, AdWords og andre online løsninger kender jeg intet til og har som nævnt ikke midlerne til at få hjælpen... Nu har jeg gennemsøgt Google og egentlig kun fundet et site som jeg finder lidt hjælpsom. Findes der bøger (gerne danske og nyere) som handler om online marketing, søgemaskineoptimering osv. og er de overhovedet noget værd?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)