Jeg oplever mange starte projekter, og så enten behøve finansiering fra start, eller værre, løbe tør halvvejs og nu behøve finansiering. Der er givet mindst 100 forskellige indfaldsvinkler. Mine egne minimumskrav er: Forretningsplan - finansbudget - likviditetsbudget - sympatisk projekt - realtisk indtejening i projektet og sympatisk personkreds - samt en vis indvægtning af egen indsats, penge og tid. Er der støj på linjen i form af mangel på en række af områderne, inkl. tvivl om personens måde at reagere på - checker internet osv, er det no-go for mig. Når alt virker GO, så kan problemet ofte være, at skelne mellem om ens penge rent faktisk går til projektet, eller til finansiering af personerne bag, medens de venter på, at de har penge nok. Det giver den ekstra risiko, at der aldrig kommer penge nok, og investeringen ender bare med at gå til personerne, deres mad, bioture, husleje privat m.m. - medens de samler ind. For at undgå den sidste risiko, kan man benytte Greenlight finansiering, som typisk bruges i filmbranchen. Der garanteres penge - ex ½ eller 3 mio kr MEN de er først til rådighed når hele finansieringen er på plads og selv projektet dermed opnår Greenlight, og kan sættes i fuld gang. Type eksempel: Der skal hentes finansiering til et projekt der koster 5 mio - XX antal investorer går ind og garanterer samlet de 5 mio men ingen skal betale før projektet har fået sikkerhed for de 5 mio findes og pengene udbetales f.eks ON the first day of production (forsimplet forklaret)) Der sker intet negativt i forhold til at få andre investorer, for der skal stilles garanti for investeringen fra investors side, enten personlig, virksomheds eller bankgaranti - som tilsiger, at pengene udbetales, når den samlede investering til projektet foreligger klar med xx (kunne være 5 mio). Alle kan give penge, men ingen risikerer, at pengene bare forsvinder i personlommer og strid efter at få flere penge og få projektet i gang. Der er ingen risiko for at man skal af med 1 mio hvis ikke resten af pengene også er fundet m.m. Hele opstartsfasen ligger på den/de som vil sætte det ene eller andet igang - De må klare deres egen økonomi - men når projektet har fuld finansiering, udløser alle investorer deres penge - efter de regler som er aftalt med hver - (tilbagebetaling - rente - ejerdel osv - ofte samme regel for alle greenligth finanserere) Det er klart, at denne form kun duer til de fald, hvor idemand/selskab, selv klarer at overleve indtil alle penge er skaffet, og projektet kan sættes igang, men det er også det krav mange investorer vil stille i alle fald, og det er bestemt en måde og et udtryk, som mange med fordel kunne bruge langt mere. venligst John Hannover |
Jeg kunne godt være interesseret i Green Light finansiering og jeg er parat til at levere den ønskede dokumentation. Kan du hjælpe mig videre med det? Om projektet kan jeg fortælle følgende:
Ønsker du at købe opvarmet beklædning såsom handsker, vanter, strømper, veste mv., er du tvunget til at handle med udenlandske webshops (typisk USA el. UK) med alt hvad det nu indebærer. Det synes jeg er upraktisk, især fordi kundepotentialet befinder sig i aldersgruppen 55+, som i forvejen er noget uvant med nethandel. Derfor har jeg siden 1. januar 2013 udviklet en dansk webshop med import af on. produkter. Konceptet samt webshoppen (warmthru-dk.com) er nu færdigudviklet. Frem til i dag har ca. 5.500 mennesker besøgt shoppen med 34 konverteringer til følge, svarende til ca. 0,6 %. Det er ikke meget, men idéen skal jo også lige have lov til at bundfælde sig hos målgrupperne, som er motorcyklister, knallertkørere, cyklister, ryttere, jægere, sportsfiskere, vintersportsentusiaster (fritidsfolk) og handicappede. Det sker desværre ikke fra den ene dag til den anden. Har nu planer om at oversætte shoppen til tysk (det kan jeg selv gøre) for at komme med på det tyske marked. Jeg har hidtil kørt efter dropship-princippet for at spare på lagerudgifterne, men nye problemer omkring fragtomkostninger vanskeliggør desværre denne fremgangsmåde. Med andre ord, dækningsbidraget reduceres mærkbart. Det ville derfor være rart hvis jeg kunne oprette mit eget lille lager herhjemme (jeg har selv pladsen). Det vil reducere importfragten til 0 kr. Jeg søger derfor en investor, som vil gå sammen med undertegnede om dannelsen af et ApS.
Hilsen
Lars Ove